Västra leden eller Durlings led?

Durlings led alla gånger. Trivsam enkel promenad större delen av vägen, även om höjdmetrarna tar ut sin rätt efter ett tag. Vackert och bra mycket mindre med trafik än Västra leden. Jag som är en överviktig 51:åring har gått där med full packning. Västra har snudd på tagit livet ur mig - utan packning :)
 
Tycker Durlings led är mindre slitsam då man sparar rätt många höjdmeter pga Vierrenvarri på västra leden. Inne i Singivaggi finns fantastiska tältplatser, kan dock vara lite blött men brukar alltid gå att hitta någon torr yta.

2016 tältade vi längst upp i dalen som Durlings led går i, precis innan stigningen upp mot kaffedalen börjar. Finns några bra tältplatser där bland all sten. Tror det gick på 4 timmar tur o retur till toppen därifrån. Dock så i Juli 2015 var det nog ett par meter snö på just den tältplatsen när vi passerade så det kan vara bra att ta reda på snöläget innan man släpar upp tältet.

Går även fint att tälta i Kitteldalen och gå västra leden därifrån med dagspackning, tar man sig iväg i tid hinner man före lämmeltåget från stationen.

Gå inte in i Singivaggi genom den östra ingången om ni inte är våghalsiga.

Jag överväger också att ta den här vägen om ca 1 månad, har dock inte fått hem den beställda kartan ännu så jag har inte full koll på hur det ser ut.
Hur lång tid behöver man för att gå från Nikkaluokta till Singivagge? Behöver veta hur många dagar jag ska avsätta innan jag bokar tågresan. Vi kommer att anlända till Nikkaluokta kl 16 så då hinner vi inte så långt första dagen innan det är dags att göra kväll. Hinner man till Singivagge dag 2?

Varför ska man inte gå in i Singivaggi österifrån? Och hur ska man gå istället?

Går man förbi fjällstationen så man kan kolla väderprognos och ev hyra stegjärn?

Och vilken väg går man sen upp till toppen?

Har mycket att fundera på inför första turen till Keb :)
 
Senast ändrad:
Varför ska man inte gå in i Singivaggi österifrån? Och hur ska man gå istället?

Singivagges öppning mot öst är väldigt brant, man får klättra på ett antal hyllor. Jag gick ut ur Singivagge 2013, då firade jag packningen några gånger innan jag klättrade efter. Vackert är det, men lite läskigt. Helt otänkbart om det inte är torrt.

Alternativet är att gå runt så man kommer in från Tjätkjavagge.
 
Hur långt ni hinner på en dag beror bara på er kondition och vana vid vandring. Det är alltså svårt att svara på. Genar man lite på slutet så är det ändå drygt tre mil till västra ingången i Singivagge. Så allt mellan 8 timmar och tre dygn är väll rimligt beroende på era förutsättningar.

Singivagge österifrån är helt enkelt väldigt brant och stenigt. Finns ett antal trådar som beskriver det.

Ja, om ni följer leden så passerar ni fjällstationen.

Vilken väg ni ska gå lär ni bestämma er för senast vid fjällstationen. Östra och västra leden börjar vid fjällstationen. Durlings led börjar i Singivagges västra ända.
 
Normalt räknar man med två fulla vandringsdagar från Nikkaluokta till Singistugorna, så det är vad ni minst bör räkna med i varje riktning till Singivagges västra del. Lägg sedan till tid för toppbestigningen och extra dagar för väder i er planering, dvs räkna med att ni kan tvingas vänta in en dag med lämpligt väder för toppbestigningen.
 
Tack för era svar.
Vi kommer att komma till Nikkaloukta på tisdag em och åka därifrån med bussen måndag fm då dottern vill ha några dagar hemma innan skolan börjar igen. Får väl se vad vi hinner med under de dagarna, men hoppas på bra väder så vi kan ta oss upp på Keb! :)
Planen är att gå till Sinnivagge och sedan ta Durlings led upp.
Har dock insett att vi kommer gå i kölvattnet av Fjällräven classic och jag hoppas att det inte "förstör" upplevelsen.
 
Hur gick det?

Hur gick det för er? Vi planerar att göra liknande, tälta i Singivaggi alt högre upp och sedan gå till toppen därifrån med våra tre barn (16,11,10).

Någon annan som varit där nyligen som kan svara på hur snöläget ser ut innan stigningen mot Kaffedalen?
 
Durlings led

Hej!

Jag gick Durlings led från Singistugorna denna veckan. Det är bara att följa rösningen från Kungsleden mellan Singi och Sälka hela vägen till där Durlings led ansluter till Västra leden precis ovanför Kaffedalen. Det tog rätt exakt 12h tur och retur inräknat en lunchpaus på 45 min. Om man tältar i Singivagge kortas den tiden med ca 3-4h.

Snöläget: Från Singivagge upp till Kaffedalen fanns det snöfält mer eller mindre hela vägen. Vi valde att gå på stenblocken på vägen upp och sedan på snöfälten på vägen ner. En smaksak vad man väljer så klart!
 
Hej!

Jag gick Durlings led från Singistugorna denna veckan. Det är bara att följa rösningen från Kungsleden mellan Singi och Sälka hela vägen till där Durlings led ansluter till Västra leden precis ovanför Kaffedalen. Det tog rätt exakt 12h tur och retur inräknat en lunchpaus på 45 min. Om man tältar i Singivagge kortas den tiden med ca 3-4h.

Snöläget: Från Singivagge upp till Kaffedalen fanns det snöfält mer eller mindre hela vägen. Vi valde att gå på stenblocken på vägen upp och sedan på snöfälten på vägen ner. En smaksak vad man väljer så klart!

Tack för svar. Skulle det vara möjligt att tälta innan stigningen upp mot Kaffedalen eller borde vi stanna längre ner?
 
Hur gick det för er? Vi planerar att göra liknande, tälta i Singivaggi alt högre upp och sedan gå till toppen därifrån med våra tre barn (16,11,10).

Någon annan som varit där nyligen som kan svara på hur snöläget ser ut innan stigningen mot Kaffedalen?

Jo vi gick västra leden, men delade upp den genom att släpa upp allt till Kittelsjön och slog läger där. Det var jobbigt med all packning men jag var glad att vi gjorde det då vi förkortade toppturen med hela 8 km och ca 4-600 höjdmeter. Allt gick mycket bra, det enda missödet vi råkade ut för var att min son fick in snö i kängorna. Så efter vi hade varit på toppen så fick vi knalla in i en av de gamla toppstugorna på vägen ner då kängorna blivit blöta och det stack och gjorde ont i hans tår. Jag hade med mig köket och kokade vatten som jag fyllde i våran ena vattenflaska. Med den och en jacka gjorde jag som en värmepåse där han fick ha fötterna i medans jag torkade ur hans kängor så gott det gick. Sedan efter ca en timme så fick han nya torra strumpor och utanpå det plastpåsar sedan de fuktiga skorna. Det gick kanon och han var varm om fötterna resten av turen. Vi firade sedan med en helikopterresa till Nikkaluokta från keb fjällstation. Vi fick uppleva alla årstider, från regn, sol, och det till och med snöade vid Kittesjön. Men i det stora hela så var det en kanontur.
 
Jo vi gick västra leden, men delade upp den genom att släpa upp allt till Kittelsjön och slog läger där. Det var jobbigt med all packning men jag var glad att vi gjorde det då vi förkortade toppturen med hela 8 km och ca 4-600 höjdmeter. Allt gick mycket bra, det enda missödet vi råkade ut för var att min son fick in snö i kängorna. Så efter vi hade varit på toppen så fick vi knalla in i en av de gamla toppstugorna på vägen ner då kängorna blivit blöta och det stack och gjorde ont i hans tår. Jag hade med mig köket och kokade vatten som jag fyllde i våran ena vattenflaska. Med den och en jacka gjorde jag som en värmepåse där han fick ha fötterna i medans jag torkade ur hans kängor så gott det gick. Sedan efter ca en timme så fick han nya torra strumpor och utanpå det plastpåsar sedan de fuktiga skorna. Det gick kanon och han var varm om fötterna resten av turen. Vi firade sedan med en helikopterresa till Nikkaluokta från keb fjällstation. Vi fick uppleva alla årstider, från regn, sol, och det till och med snöade vid Kittesjön. Men i det stora hela så var det en kanontur.

Kul! Grattis!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Piripiri Västra Bunnerstöten Fjällvandring 7
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
cloud76 Västra Hoiganvaggi Fjällvandring 5
andy69 Västra Sarek Fjällvandring 1
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
bico Myggsituationen i västra Härjedalen? Fjällvandring 8
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
tiddelipom Västra Sarek Fjällvandring 7
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
halmstadpatrik Skagastölsbreen, Västra Jotunheimen Fjällvandring 2
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
davnie Önskar turförslag i västra Norge!? Fjällvandring 1
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
funio Västra Padjelanta Fjällvandring 11
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.