Packlista - Lättpackning

Vad rekommenderar du och vad väger det?



/Birger



Gäller det bara vattenkokning till torrmat och kaffe för 2 pers så funkar en Toaks 1100ml gryta (136g), en Firemaple 116T (48g) och ett titanvindskydd (~5-10g)
Är det blåsigt kan man ta två tältpinnar av typen Shepard hooks genom lufthålen längs ner för att fästa vindskyddet.
 
Senast ändrad:
2-mannatält finns det en del prisvärda alternativ:
Här finns en lista på tält.
Lunar Duo är rätt okej måste jag säga.

Exped Thunder 70 bör ju bytas ut mot ett lättare alterativ som en exped eller en till Osprey Exos 58.

Om ni har en trangiakittel på 1.5L så gör bara ett lock av en pajform och ta med tången + grytmysaren, alt ett hemmagjort vindskydd. Bara där kan ni spara runt 900g!

Träkåsan går att byta ut mot en mindre vikbar kåsa.

Ni skulle behöva se över vad era kläder väger och om det finns lättare alternativ. Finns lite tips från Mike Clelland.

Kniven går att byta mot en liten fickkniv, t.ex. Victorinox Classic SD på 22g.

Förvara T-Röd i en liten petflaska eller en smidigare dropflaska med pip och förvara den i en förslutningsbar påse och läma termosen hemma.

Kaffekitteln går ju skippa och koka kaffet i kastrullen.

Diskmedel är rätt onödigt. Diska med vatten och fingrarna. Om det sitter hårdare så ta disksvampen.

Första hjälpen-kitet går att gå igenom och minska på vikten, kanske med hälften.

Dinky stuff 1

Dinky Stuff 2



Tältet har jag nog redan bestämt efter mycket övervägande, det finns säkert lättare alternativ men detta verkar bäst för oss ändå.

Exped Thunder 70 kan gärna bytas mot en lättare - har du något förslag? Jag var orolig att köpa en ospray exos 58 till för jag var rädd att två 58 inte skulle räcka till i storlek. Men det kanske det gör?

Hm, smart med köket där, ska kolla upp detta och även prata med gubben om den där termosen. Han köpte den när vi var ute och vandrade sist för han vågade inte ha t-röd i något annat än termos men det kanske inte är någon fara.

Träkåsan och kaffekitteln är inte förhandlingsbara... haha. Gubben ÄLSKAR sin kittel och sin träkåsa och bär med glädje den extra vikt det innebär bara för njutningen att använda dem ;-)

Ska kolla kniven för den är absolut utbytbar, jag tog bara en av jaktknivarna vi hade hemma, trodde inte att det fanns mycket lättare alternativ.

Diskmedel vill jag nog ha med trots allt, är det varmt ute vill jag inte få bakterier i matprylarna pga att det inte blivit rent. Dessutom delar vi skål med hunden.... ;-)

Första hjälpen kitet tror jag inte går att få ner mer i vikt. Det som ligger i nu är:
1st förband vid kraftigare blödning
2 st gasbindor
Torkare 2 st
1 pkt med bomullspluttar
1 sårtejp
2 säkerhetsnålar
några vanliga plåster i olika storlekar
Skavsårsplåster
Lucotape
2st sårtvätt
Nässpray (ett måste för mig)
Solskydd till läpparna
En liten plastpincett

Skickar med bild.

När det gäller kläderna så ska jag se över dem igen. Den tjocka tröjan går ju absolut att hitta något lättare, ska kolla din länk.
När det gäller underställ och de andra tröjorna så tror jag inte att de är så tunga?

TACK så jättemycket för dina tips!!
 

Bilagor

  • IMG_3778.jpg
    IMG_3778.jpg
    51.3 KB · Visningar: 811
Beakta att denna gryta har värmeväxlare under botten, så olämplig att använda i tältet eller absiden I dåligt väder då grytor med värmeväxlare genererar större mängder giftig kolmonoxid. Finns flera trådar på detta ämne om ni söker i forumet.

OJ! Det låter ju lite läskigt... Vill ju gärna kunna laga mat i absiden om det är busväder så klart. Någon mer som har åsikter om detta??

450g är även på tok för tungt.

Har du ngt annat alternativ och hur lite kan man komma ner till?

Min erfarenhet är från Trangia 27 med GB-74 gasbrännaren som troligen är lite bränsle effektivare än toppmonterade kök när vi är ute 2-personer. Vid en sådan tur räcker en 230g flaska 3,5-4 dagar, och en 450g flaska 8 dagar.
Vi lagar då mat och varm dryck, total uppskattad vattenmängd som vi värmer per dag är ca 4 liter. Vi kör frystorkat ibland, men vanligtvis är det mat som kräver viss koktid (sjudning) upp till 10 min per måltid.

Ok, ja Trianga 27 har jag sett tips om i andra trådar, ska kolla upp det.

Optimus crux lite eller motsvarande kök från biltema. en 1literskastrull med lock till(+kaffepannan).

Ska kollas! Tack

Klädernas vikt bör kunna bantas rejält en tröja på 800g kan bytas till en fleece på 200-250g. Se till att få ner vikten på packade kläder minst ett kilo(2-2,5kg per person.

Jo, den tröjan får nog bytas ut. Men de andra kläderna vet jag inte om de är speciellt tunga eller?
 
!

Gäller det bara vattenkokning till torrmat och kaffe för 2 pers så funkar en Toaks 1100ml gryta (136g), en Firemaple 116T (48g) och ett titanvindskydd (~5-10g)
Är det blåsigt kan man ta två tältpinnar av typen Shepard hooks genom lufthålen längs ner för att fästa vindskyddet.

Ska kolla upp även dessa! Tack :)
 
OJ! Det låter ju lite läskigt... Vill ju gärna kunna laga mat i absiden om det är busväder så klart. Någon mer som har åsikter om detta??
Jag har lagat mat åt 5 pers i absid med värmeväxlare. Inga problem alls, men det kan ju vara lämpligt att öppna "dörren" 2-3dm och inte täppa till luftspalten runt tältets botten med utrustning.
 
Nu har jag uppdaterat min lista för nu är allt beställt och det blev några ändringar här och där.

Listan är ju som sagt för 2 personer, kommer göra egna spec. listor sedan.

Jag har fått ner köket i vikt genom att banta det lite så jag börjar så och köper nytt om jag känner att det är motiverat.

Kläder kan jag i nuläget inte få ner mer tror jag? Det är våra varma tröjor som är för tunga men eftersom jag inte hittat något alternativ än så får det vara som det är så länge.

Lyckades banta förstahjälpen kitet en aning också.

https://lighterpack.com/r/5jg815
 
Nu har jag uppdaterat min lista för nu är allt beställt och det blev några ändringar här och där.

Listan är ju som sagt för 2 personer, kommer göra egna spec. listor sedan.

Jag har fått ner köket i vikt genom att banta det lite så jag börjar så och köper nytt om jag känner att det är motiverat.

Kläder kan jag i nuläget inte få ner mer tror jag? Det är våra varma tröjor som är för tunga men eftersom jag inte hittat något alternativ än så får det vara som det är så länge.

Lyckades banta förstahjälpen kitet en aning också.

https://lighterpack.com/r/5jg815

När du kikar på tält så titta på bruttovikt istället för nettovikt - ditt Nallo 3 GT väger 3.1kg när spikar, packpåse rep.kit inkluderas.
 
Även sovsäckar anges normalt vikt utan packåpsar, så addera ca 150g per sovsäck om ni önskar använda ex sea to summit eVent compression dry sacks.
Vikten på liggunderlag och kuddar är väl per person, dvs skall multipliceras med 2?
Stavarna räknar jag inte in i vikten då jag har dem i handen på vandringen, alltså inte på ryggen.

Hur länge har ni tänkt vara ute, 300g t-sprit räcker inte långt?
Mat för två personer är ett bra estimat ca 800-900g per dag.
Vattenflaskorna kan ni spara både vikt och pengar genom att använda vanliga pet flaskor, ex 0,5 liter. Vattenfilter kan ni lämna hemma om ni vandrar i fjällen.

Mitt tips är att använda det ni har där så är möjligt och komplettera eller byta upp er med erfarenhet och behov. Tittar jag på er utrustningslista och att ni räknar med att vara ute i upp till en vecka är jag lite tveksam till att två 58liters säckar räcker? Proviant och bränsle kräver mer utrymme än man tror för en längre tur. Vi packade för 11dagar på vår senaste Sarek tur, (vår utrustning är I de stora delarna inte helt olik din lista) och våra säckar 80+65liter) var ganska fulla med tältet, Hilleberg Kaitum 2, på tvären under locket på min ryggsäck. Ni får provpacka och testa.
 
Senast ändrad:
Som jag och andra sagt flera gånger. Testa det ni har innan in köper mer nytt. Det är väldigt individuellt vad man gillar. Jag har t.ex. gått de tre senaste turerna helt utan kök.

Tips slå ihop "sova och bo" och "bära" till en kategori så hamnar alla riktigt tunga (och "onödiga") saker tillsammans.

Smux: angående maten menar du väl per person? Jag brukar landa på 750-1000g per (vuxen) person och dag.

Väg allting själva på egen våg det går inte att lita på tillverkarna. Min Exos 48 väger t.ex. 1150 g. Xhterm MAX L (stort rektangulärt?) kan inte väga 490 g. Mitt Xhterm Large (det stora men avsmalnande) väger 570 g.

Inte för att jag vill öka på er vikt men en tunn cellplastmatta är skön på raster och praktiskt om luftmadrassen havererar.

Även om disksvampen bara väger 3 gram är de flesta överens om att det inte behövs. Ta växtmaterial och grus. För mig är det lika viktigt / tillfredställande att ha få saker som att ha lätta saker.

Vattentät packpåse till sovsäckarna verkar saknas.

Lättare att få överblick om du delar upp det på en lista per person.

Om det är plast-sprok du har går de lätt sönder. Speciellt om det är kallt. Det går bra med en vanlig stål- eller träsked från köket.

På tal om pet-flaskor gillar jag Mer 0,5 liter. Stor öppning = lätt att fylla.

50 gram toapapper låter litet men jag gissar att det slinker med en hel rulle :)
 
Som jag och andra sagt flera gånger. Testa det ni har innan in köper mer nytt. Det är väldigt individuellt vad man gillar. Jag har t.ex. gått de tre senaste turerna helt utan kök.

Japp, vi ska göra det, nu har jag köpt det viktigaste och det andra får vi prova oss fram med.

Tips slå ihop "sova och bo" och "bära" till en kategori så hamnar alla riktigt tunga (och "onödiga") saker tillsammans.

Ok, ja det kanske man skulle göra så det blir mer lättöverskådligt.

Smux: angående maten menar du väl per person? Jag brukar landa på 750-1000g per (vuxen) person och dag.

Ja ungefär så räknade jag med, så hoppas att det stämmer. Jag räknade med 750g till gubben och 600 till mig (är liten i maten).

Väg allting själva på egen våg det går inte att lita på tillverkarna. Min Exos 48 väger t.ex. 1150 g. Xhterm MAX L (stort rektangulärt?) kan inte väga 490 g. Mitt Xhterm Large (det stora men avsmalnande) väger 570 g.

Aha, ja det ska jag göra så fort det kommer hem då. Xtherm gick jag på det som stod på outnorth sida.

Inte för att jag vill öka på er vikt men en tunn cellplastmatta är skön på raster och praktiskt om luftmadrassen havererar.

Det har vi - det står att det är till vovven men det är till oss alla.

Även om disksvampen bara väger 3 gram är de flesta överens om att det inte behövs. Ta växtmaterial och grus. För mig är det lika viktigt / tillfredställande att ha få saker som att ha lätta saker.

Hm, ja det borde väl funka lika bra med mossa/gräs osv. Tack!

Vattentät packpåse till sovsäckarna verkar saknas.

Jag fick för mig att påsen som följde med var vattentät, måste kolla upp det igen. Ska också köpa ett par täta påsar att ha medicin osv i.

Lättare att få överblick om du delar upp det på en lista per person.

Håller på med det nu :)

Om det är plast-sprok du har går de lätt sönder. Speciellt om det är kallt. Det går bra med en vanlig stål- eller träsked från köket.

Japp, det är plast. Använder dem tills de går sönder och köper nya då :) (Har 4 st så jag har ett par i reserv)

På tal om pet-flaskor gillar jag Mer 0,5 liter. Stor öppning = lätt att fylla.

Just det! De har ju större öppning. Smart!

50 gram toapapper låter litet men jag gissar att det slinker med en hel rulle :)

Hm, jag hade faktiskt tänkt att försöka undvika toapapper.... får väl se hur det går. Jag har med mig för säkerhets skull men kan man använda gräs, mossa, blad, snö osv så borde det ju vara bättre än att slänga dasspapper i naturen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 8
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...