Rengöring av skitiga händer?

När jag var ute och cyklade idag så hjälpte jag en kille vars kedja hopp av. Jag blev lite skitig om händerna, och han blev minst sagt väldigt skitig om händerna då hans kedja var rätt så skitig.

Jag har i min cykelpackning bl.a våtservetter och toapapper. Men våtservetterna visade sig vara odugliga mot fett från en skitig kedja.

Någon som har ett tips på har man på något bra sätt rengör sina händer från fett från en skitig kedja när man inte har tillgång till de rengöringsmedel man har tillgång till hemma som även kräver tillgång till rinnande vatten?

Dom rengöringsmedel jag tidigare kollat på Jula, Biltema och Clas O ”kräver” alla tillgång till rinnande vatten.

Funderar på barnolja som borde vara fettlösande, och tygtrasa (uttjänt lakan).


/Per
 
Jag har lyckats tvätta bort både asfalt och motorolja från smutsiga barnhänder med hjälp av barntvättservetter! Man kan ju undra vad som egentligen finns i dem när man får bort asfalt, men hittills har ingen av barnen blivit röda i rumpan eller så. Vi har de här: http://www.ica.se/handla/produkt/op...3462/#s=ica-supermarket-faltoversten-id_14926 men det funkar säkert med några andra. Och de är ju så pass billiga att man kan köpa och testa. Har för mig att ett annat märke har i miniförpackning, http://www.ica.se/handla/produkt/ha...3525/#s=ica-supermarket-faltoversten-id_14926 , hur de. Funkar vet jag inte...

Hur som helst funkar det super med icas, har en förpackning i varje bil och i cykelkärran...

(Blev nyfiken på min egen fråga och googlade. Hittade det här för den som är intresserad... http://www.viforaldrar.se/global/vi_foraldrar/tester-guider/tester/vatservetter/testvatservetter.pdf)
 
Barnolja är rätt tänkt!
Jag tar bort asdalt från fälgarna med olivolja, och sen diskmedel för att ta bort oljan mycket effektivt.
Lika löser lika.

För ditt ursprungliga problem brukade jag förr tvätta händerna med wd40 och trasa, men vet inte om det är nyttigt...
 
Hemma använder jag Yes och lite vatten. VId vägkanten lite gräs och tvättar mig när jag återvänt till civilisationen. Men ofta kan man peta tillbaka kedjan med en pinne utan att behöva ta i den med fingrarna.

Thure
 
Hemma använder jag Yes och lite vatten. VId vägkanten lite gräs och tvättar mig när jag återvänt till civilisationen. Men ofta kan man peta tillbaka kedjan med en pinne utan att behöva ta i den med fingrarna.

Thure

Mitt flytande grovtvål hemma i skåpet innehåller grus och gräs och grus låter i mina öron som bästa naturliga alterntivet vid vägkanten, om man inte har något medhavt.
Peta med pinne tror jag också på.
Ska jag välja att ta med något så håller jag med om tunna plasthandskar eller 2 vanliga fryspåsar, varken väger eller ta nämnvärd plats, som redan sagts. Har man utanpåliggande drev kan man ibland växla på kedjan igen utan att röra den.

/Patrik
 
Stora våtservietter jag köpt på en mack längs autobahn fungerar perfekt. Löser olja och asfalt. Snäll mot huden. Rund burk i dasspappersrullestorlek. Texten har tyvärr avlägsnats med tiden av det fenomenala innehållet.
 
Nu håller jag på att komplettera min cykelpackning (vikten är inget problem).
Yes diskmedel har jag hemma köket, och jag har fyllt över lite med vatten i en bättre begagnad liten plastflaska.

Engångshandskar i plast (modell plastpåse) har jag i en rätt många av.
Engångshandskar tajta (gummi?) och nog talkade har jag även rätt många av.

Så var jag och letade på ICA bland ”blöjor etc” och hittade efter en del sökande de tvättservetter Karolina tipsade om.

Nu kostade tvättservetterna ingen större förmögenhet men 72 st är onödigt många att ha med sig på cykeln. Nu har jag inte öppnat förpackningen men det verkar som om tvättservetterna inte är styckeförpackade (täta) som mina ”nuvarande” våtservetter (som var odugliga mot fett från en skitig kedja).

Så nu har jag en ny fråga. När jag öppnat förpackningen ”barntvättservetterna” hur förvarar ja dom lämpligtvis så att dom inte torkar när jag har dom i cykelpackningen hela långcykelsäsongen (maj-september)? Fryspåse, tät plastburk (om det finns), glasburk med tätt lock (såg en del lagom små på barnmatsavdelningen)?

Jag tänker mig att ha med så där 10 st barntvättservetter i cykelpackningen.

Per
 
Hej

Har alltid släpat med mig hela paketet, utrymmet har inte varit begränsat... Om plastlocket/-fliken sitter kvar så håller de fukten iaf ett år. Måste ju funka lika bra i en tättslutande förpackning som i orginalförpackningen. Har som sagt inte behövt testa men en plastpåse borde ju funka...
 
Skulle styck eller två packa dem i fryspåsar som svetsas igen, strykjärnkanten går bra, ha ett bakpapper mellan så slipper du sanera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TorbjörnGbg Rengöring Landsvägscykling 1
John-s Rex med 5-speed Torpedo, Vad händer?? Landsvägscykling 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...