Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vilket är det minsta (läs lättaste) bra multiverktyget som innehåller tång, sax och metallfil, gärna men inget krav även minsta skruvmejseln? Ska byta ut min gamla Leatherman PS2.

Raskesven

Om du kan tänka dig att avstå saxen (eller ta med en separat) så kanske SOG Paratool kan vara ett alternativ? Den är hyffsat lätt för att vara ett fullstort multitool och har ett rundat och bekvämt grepp.

Uffe
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Denna Leatherman Crunch brukar få följa med. Jag tycker den är väldigt trivsam. Svetstångsfunktionen tycker jag är väldigt användbar om man ska borra i små saker som man inte kan hålla med fingrarna.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=10151&stc=1&d=1336735276

Sedan fick jag denna på posten idag! (Min fru fick samma fast med annat tyck på) Det är väl främst saxen jag vill åt för det saknar ju Crunchen
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=10150&stc=1&d=1336735276

2. Vilken kniv använder du där ute?
Jag har en Gerber fällkniv. Jag tror den heter profile folder och jag är inte särskillt nöjd med den
Och en gränsfors lilla skogsyxa och en mora av något slag
3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En Hackman "kockkniv"
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Just nu är det nog Böker Sanyougo eller kanske en Gnome mest för att de är så gulliga, brukar fundera lite på Sissipukkon också. Vill nog egentligen ha något som är lite mora-aktigt för de fungerar bra att tälja, men det ska vara lite mer roligt än vanlig mora
 

Bilagor

  • vic.jpg
    vic.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,290
  • 2012-05-11_13-15-44_289.jpg
    2012-05-11_13-15-44_289.jpg
    21.2 KB · Visningar: 1,294
re

Har set stålet UHB20C i vissa blad o det har verkat jäkligt fint i de blad jag hanterat. Undrar om någon vet hur man härdar detta stål i vilken temp osv.. temperering..

mvh Kimmo
 
Testar lite större knivar

Testade två av mina större knivar (som jag definitivt inte använder till vardags;-) för att röja småsly på gården en hightech och en oldschool kukri, den mer moderna är smidigare, lättare, lite längre så man får lite mer sving.

Den klassiska är tyngre, och avverkar djupare, men är lite jobbigare att arbeta med, mycket smidigare att hugga småsly en tex min A1:a, och definitivt bättre än alla yxor jag har...

Blir slyet tjockare än 5 cm några så tar man gärna en yxa (eller röjsågen) men på småtjafs så funkar det bra.

Kul leksaker, men de får nog bara följa med på tomten vid liknande jobb, inget jag tar med ut på äventyr! Jag tror dessutom att den gamla varianten skulle hålla betydligt bättre vid ovarsam användning, den moderna känns som den har allt för tunn egg för brutalhuggande!
 

Bilagor

  • IMG_2249.jpg
    IMG_2249.jpg
    268.7 KB · Visningar: 964
Beardo presenterar sig.

Morsning kniv-nördar. Jag tänkte sluta tjyvläsa här och börja ge mig in i att vara aktiv oxå.
Kanske posta nån bild på lite justa/roliga/fula knivar.

Använder första inläggets frågor för att presentera mig lite mera.

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Spyderco Dragonfly 2
För mina ändamål suverän EDC i storlek,vikt,ergonomi,funktion och stål.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Ofta en kombo mellan en folder och en större fastbladare.
Nu en Ontario Rat 1 och ESEE 6 , men det varierar1.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Dragonfly alt Victorinox.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Billigt ikea set(märkligt va?) eller tex Spyderco Tenacious.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?.
En lätt men superstark folder som ser porrigt Tacticool ut.

Ser fram emot alla nya diskussioner med er knivnördar.
Jag bloggar även på www.beardo.nu , där dyker det upp en hel del kniv&gear&spritrelaterat.

Mvh //Beardo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.