Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det lär ju bli som allt annat man gör första gången... :)

Jag började rita lite ikväll. Min spontana bild blev det här. Vad tror ni? Idén är att göra en ”user” för en gångs skull, men jag hamnar alltid i den japanska stilismen när jag går på känsla. Kan detta bli en fungerande ”skogs/hikingkniv” till slut, men ändå behålla sin själ? Vilka funktionella ändringar är helt nödvändiga? Jag har inga behov av parer- eller fingerskydd, är så pass erfaren nu att de bara är i vägen. Bladet är ritat så långt (18-19 cm) som materialet tillåter, men borde kanske kortas ner av rent funktionella skäl?



Påminner lite om Tanto från Bark River.
f2c786f848a02ca3c5597af7a99da9df.jpg


Fredrik
 
GERBER A423 står det på greppet, påstods vara gjord i verktygsstål. 234 g med slida. Greppet är inte gjort för Nordisk vinter, aluminium som är målat med antislipfärg. Det gick att lösa med att kränga en bit 22 mm cykelslang över greppet.
Fånglinehål är ett pluss.

Vet någon om det finns en sida för 1/2 antika US knivar?

go tur
 
Senast ändrad:
GERBER A423 står det på greppet, påstods vara gjord i verktygsstål. 234 g med slida. Greppet är inte gjort för Nordisk vinter, aluminium som är målat med antislipfärg. Det gick att lösa med att kränga en bit 22 mm cykelslang över greppet.
Fånglinehål är ett pluss.

Vet någon om det finns en sida för 1/2 antika US knivar?

go tur
https://forums.1911forum.com/showthread.php?t=447241#/topics/447241

Jag har de andra två Gerber-knivarna i den här serien, dvs 475 och 400. Greppet är i flygplansaluminium med ett skyddslager, precis som du nämner. Gerber kallade det Armorhide.

Bladet var mycket riktigt i verktygsstål, närmare sagt M2. Hyfsat hårt dessutom, HRC 61-63. Bladet var dessutom förkromat i syfte att ge det förhållandevis rostkänsliga stålet ett skyddande yttre.

Knivarna levererades med en tjock oxläderslida av mycket hög kvalitet.

-Paul-
 
Paul var hittar jag bilder på Geber 400 och 475?

Det finns många olika kvaliteter av flygplans aluminium.

Men slidan är rejäl och fungerar ännu väl.

go tur
 
Paul var hittar jag bilder på Geber 400 och 475?

Det finns många olika kvaliteter av flygplans aluminium.

Men slidan är rejäl och fungerar ännu väl.

go tur
Gerber A400:

https://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives and tools/MinGerberA400.jpg

Gerber A475:

https://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives and tools/Min Gerber A475 fynd 2 2.jpg

https://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives and tools/Min Gerber A475 fynd 2.jpg

Gerber körde på A6 aluminium, om jag minns korrekt.

-Paul-
 
Påminner lite om Tanto från Bark River.
f2c786f848a02ca3c5597af7a99da9df.jpg


Fredrik

Ja, det är ju i grunden samma formspråk, men min blir en lite tydligare skogskniv. Har kortat bladet som också blir lite högre än det där, och har en tydligare mage. Handtaget får också en form som minskar risken för skärskador en aning. Skippar också ricasso helt, såklart :) Satte igång igår, fär se vart det slutar!
 
Ja, det är ju i grunden samma formspråk, men min blir en lite tydligare skogskniv. Har kortat bladet som också blir lite högre än det där, och har en tydligare mage. Handtaget får också en form som minskar risken för skärskador en aning. Skippar också ricasso helt, såklart :) Satte igång igår, fär se vart det slutar!

Du borde ha en youtube kanal där du kör livefeed någon gång i veckan, så vi kan se hur du arbetar och ställa frågor osv.
Sen kan du bjuda in gäster (dePaul/MAW/mfl?) och prata om knivar i allmänhet, knivvård, tillverkning, material osv.
 
Du borde ha en youtube kanal där du kör livefeed någon gång i veckan, så vi kan se hur du arbetar och ställa frågor osv.
Sen kan du bjuda in gäster (dePaul/MAW/mfl?) och prata om knivar i allmänhet, knivvård, tillverkning, material osv.

Herregud. Möjligen att man bjuder in konstintresserade då, för det hela är nog mer som ett abstrakt konstverk eller installation med orimliga saker som händer hela tiden :) Eller kanske göra en reality show av det - "Garaget - ett upplevelsefyrverkeri med livet som insats (viewer discretion advised)"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.