rep-pendling från broar

gjorde ett rephopp från en bron, använde ett dynamiskt rep infäst med dubbla repbromsar så det skulle vara lätt att firas ner efter hoppet. Hade ca 18m rep ute, och hoppade ca 70% procent av repetslängd från infästningspunkten, vilket gjorde att det fria fallet blev ca 70% av replängden (pytagoras sats ;-) det gick som planerat men repet flexade nästan 4m! vilket jag tyckte var ganska mycke...

det finns en film på hoppet

http://www.liffa.se/filmer/pitsund.wmv

skulle vara roligt att höra om era konfigurationer på rephopp... nu när man ska göra större hopp...
 
var ligger bron?

såg att du bor i norrbotten, var ligger bron? Vi har tidigare hoppat en bro ute i älvsbyn men den är lite lägre kanske, man får ett fritt fall på kring 11-13m.
Fördelen med bron i älvsbyn är att det är mark under, lätt att ta sig ner efteråt. bron jag syftar på ligger mitt emot kanis-backen, man följer skyltarna mot boende och konferensgård från rondellen om kör från lule.

http://www.ludd.luth.se/~frilufts/ny_webb/galleri/gallery/Brohopp

Då knutar och liknande inte går att få upp annat än med kniv burkar vi köra med separat firningsrep som man kopplar över till efter hoppet och firar ner.

På filmen ser det inte ut som du har ngt backupprep, använd det i fortsättningen, det är lätt att repet skaver emot någon oväntad betongkant och skärs av under pendlingen efter hoppet. (Egen erfarenhet)
 
Pitsunds bron... du vet vid pitehavsbad... backup rep är nog en bra grej, iaf när man är över fast mark... vi hade en räddningsbåt i vattnet ;-)

Tror man kan ha typ en brandslang runt repet där det ligger över kanten..

Det blir lite mer strul med backup-repet då det måste vara mycke slakare än hopp-repet, man vill ju inte få det runt halsen...

jag har funderat på att kolla in dom gammla malmkranarna... har hört att det ska varit gjort av nån...

bron i älvsbyn måste vara mellan kanisberget och nyfors (eller vad det heter), har för mig att den är ganska "tjock" så det kan vara lätt att slå i under bron.
 
Kul med ny bro!

Måste prova Pitsundsbron, helt klart.

Sterling; sa:
bron i älvsbyn måste vara mellan kanisberget och nyfors (eller vad det heter), har för mig att den är ganska "tjock" så det kan vara lätt att slå i under bron.

Nej då, det är lugnt. Speciellt om man använder såna finrep som du hade i filmen; det såg riktigt mjukt och dynamiskt ut. Vårt rep töjde sig maximalt en meter.

/P
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...