Vandra på hårt underlag, tips om skodon?

Jag ska ut i Europa i sommar och gå på asfalt i tio dagar. I dagsläget äger jag ett par Lundhags, men vet av erfarenhet att de inte är bra på hårt underlag. Jag har tittat på en del kängor med Vibram-sula och kommit fram till att Meindl Island är för breda för mina fötter.


Är det någopn som har ett tips på bra kängor för hårdare underlag?


Jag har provat Garmont Chitral, och tyckte att de var rätt sköna. Någon som har erfarenhet av dem får gärna dela med sig av erfarenheterna.


tack på förhand
//Erika
 
mitt spontana tips...

....är att vandra med väluppbyggda löparskor, dvs dom man har när man springer maraton på asfalt. Det borde ju gå bra. Springer du annars så har du redan ett par bra skor och ingen ytterliggare investering behövs.Jag använder själv Reebok DMX 6. Jag ser absolut ingen anledning att vandra tio dagar på asfalt med vandrarkängor. Det blir alldeles för varmt dessutom, och då krävs ventilerande och tunna coolmax-sockor från Newline dessutom.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
tja, fast....

tja, kanske.


Dock har jag två anledningar att hellre investera i kängor. Dels har jag lite veka vrister, dels kommer jag att ha betydligt mer användning av kängorna senare, efter sommarn än vad jag kommer att ha för ett par kraftiga jympadojjor.


/Erika
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Ang vandring på hårt underlag.

Det beror på vad du menar med hårt underlag. Är det asfalt det handlar om är nog ett par bra gympaskor utmärkta. Sen kan man ju fråga sig varför man ska vandra på asfalt. Är det den teräng som finns uppe vid Kebnekaise däremot (mycket sten/block) finns det bara ett alternativ: ett par kraftiga vandrarkängor.
 

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
Meindl ej bra på asfalt

Var och vandrade i Norge i somras med ett par Meindl Taiga. Sista dagen gick vi 13 km på asfalt, och det var rena pinan. Det brände i fötterna på slutet. Kängorna var utmärkta i övrigt, men jag rekommenderar inte kängor för asfalt.
 

moerngaard@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Jag vet ! Kanske

Jag tillhör den något galna skaran som går Nijmegen marchen (4 mil*4dgr på asfalt) och jag skulle nog rekomendera ett par M90 Kängor med sportsulor samt två par strumpor i, du svävar fram.
Samt ang. Meindel vill jag påpeka att jag har själv ett par och de går utmärkt på asfalt och jag har sett flera Meindel kängor i Nijmegen.
Lycka till !
Jonathan
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Bra kängor bäst

Klart att du skall köpa kängor, speciellt med svaga vrister (annars har det ju blivit populärt med låga "vandringakängor". Dessa finns bla från Salomon, North Face etc som jag tror fungerar bättre en löparsko som inte har särskilt slitstark sula eller överdel.).


Ett par kängor som jag har varit otroligt nöjd med är Rockport Xenobia. Mycket skönt uppbyggd och med att bra rull i steget. Liknar mycket M Island till formen. Rockport kängan finns bla på Naturkompaniet.
 

Erik

Gäst
M90 beror på packningen

M90-kängorna går kanske bra att vandra omkring i med lättare packning men knappast om man börjar gå upp i viktklasserna. Den ständiga kritiken mot M90-kängan från försvarets jägar- och amfibieförband är just att kängans mjuka sula inte ger tillräcklig stadga när man går med tung packning på hårt underlag, d v s företrädesvis vägar. På min pluton var det ett stort antal som fick problem med främst benhinnorna men även marschfrakturer förekom. Personligen skulle jag inte välja M90 att gå i, snarare då någon av de lättare vandringskängor som olika tillverkare på kontinenten marknadsför.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Vad menar du med lättare packning ?
Har använt nämnda kängor med 30 kg på ryggen på både asfalt och i diverse teräng utan problem.
Och nej det var inte korta sträckor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
Nikenik Vandra i Jeans? Kläder 26
MagnusJ Vandra i skor? Kläder 10
mattias_uno Stegjärnsfasta kängor att vandra i? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...