Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera?

Jag vill byta ut min gamla Nikon D60 från 2008 och tänker att digitalkamerorna har utvecklats en hel del sedan den var ny.

Vi har haft med kameran på vandring och tycker att den presterat bra, men förra sommaren fick vi för oss att spara in på vikten och tog istället med oss vår dotters Canon Ixus 220HS från 2011.

Vi var inte speciellt nöjda med kompaktkamerans bildkvalitet trots att den är så pass mycket nyare. Ixusen är så klart en lågbudgetkompakt, men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.

Nu väljer jag mellan att än en gång köpa en instegsmodellsystemkamera eller en bättre kompaktkamera, typ Panasonic LX7 eller Fujifilm X10.

Kan de mer avancerade kompaktkamerorna mäta sig med ens de enklare systemkamerorna, typ Canon 650D eller Nikon D3200, när det gäller bildkvalitet?
:)
 
Inte på alla punkter.

Rörliga motiv t ex fåglar och sport är betydligt svårare att få till bra med en kompakt speciellt om kompakten saknar optisk sökare.

Sensorstorleken sätter gränser för bildkvaliteten men det finns kompakter med relativt stor sensor.

Nexus från Sony och 4/3 kamerorna från Panasonic och Olympus är ett mellanting mellan SLR och kompaktkameror med fast objektiv.

Canons G1x kan på många punkter jämföras med de flesta digitala SLR. Men med olika objektiv så har förstås en SLR ett större register.

Thure
 
D60 är en mycket smidig kamera som ger mycket god bildkvalitet så länge det är rimligt ljust. Det är snarare optiken som sätter begränsningen. Men köper du bättre optik ökar förstås vikten...

Den stora fördelen med en bra kompaktkamera är att man får en liten kamera med stort brännviddsomfång och god teknisk kvalitet. Man vill ju ha tillgång till såväl vidvinkel som tele, och får man dessutom skaplig macro är det ju jackpot.

Bildkvaliteten blir tyvärr inte densamma eftersom sensorn är så pass mycket mindre. De kompakter som har större sensor är nästan lika stora som din D60.

Vill du gå upp i bildkvalitet, köp bättre optik, tex Nikkor 35/1.8 eller för ökat omfång; 18-200VR som ger dig ett jättebra omfång.

Vill du ha kompakt storlek, skaffa en bättre kompakt, tex Nikon P7700 som har ett bra omfång och kan manövreras med handskar på. LX7 och X10 är trevliga kameror de med, men utan de telemöjligheter som är trevliga att ha i naturen.

Här en bild tagen med Nikon P7100:
uploadfromtaptalk1361031433397.jpg

Här en bild tagen med D300 och 18-200VR:
uploadfromtaptalk1361031531967.jpg

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Sensorstorleken gör oxså att det behövs glasigare, tyngre och dyrare optik. Det skall bäras och följa med ut. Alla digitala kameror skall slås på. Datorerna skall hinna göra sitt jobb. Dylikt behövde aldrig min mekaniska Contax.
Bilder efter dag tre vintertid ursäktas, med att kameran la av. Det gjorde aldrig min Contax. Regnade det så var det bara att torka av och fotografera. Har fått tre digitalasystemkameror dränkta och lärt mig att försäkringen gäller inte fuktskador.
Kameror är och förblir alltid kompromisser, men steg för steg kommer digitalkamerorna framåt. Fn brukar jag en G12 och den kan somligt, men inte allt.
 
Har haft med mig kompaktkamera på en del av mina vandringar och blir nästan alltid besviken.
Så trots den högre vikten så föredrar jag en systemkamera, förr analog men nu digital.
En normalzoom och ett 90mm macro är det som får följa med.
 
En stor skillnad är i dåligt ljus. Litet hål att släppa in ljus via (=kompaktkamera) ger mörkare/grynigare/sämre bild än större hål (lägre bländartal, som på systemkamera).
Det är ren fysik, tyvärr.

/Patrik, som väntar på att kunna köpa Panasonic DMC-FT5 (tålig kompakt)
 
Går själv lite i samma tankar. Stor sensor, minst 3x zoom och ljusstark + skarp optik, helst optisk sökare och låg vikt...inte lätt att få allt:(
På kortlistan just nu är Olympus XZ-2, Canon G15, Panasonic LX 5 resp LX7, Nikon P7700 och Sony RX100.
Canon G15 är den enda som har optisk sökare, men lider av liten sensor. Nikon P7700 är den enda som tar ett UV filter vilket är trevligt för att skydda optiken när man är ute. Minst och lättast är Sony trots sin stora sensor, dock ganska fipplig att hålla. Panasonic tillåter olika bildformat från 9:16 till 1:1. Olympusen tar pluspoäng på sin fina optik och Olympus erkänt bra jpeg processning.

Joker är Olympus OM-D M5 som är mycket kompakt för att vara en systemkamera och dessutom är väderskyddad. Jag ser en liten systemkamera av spegelreflextyp som lättare att hantera än spegellösa systemkameror som jag har svårt för rent ergonomiskt, speciellt om de är försedda med ett längre zoomobjektiv.
 
Efter att i ett antal år använt min trotjänare Panasonic FZ50 (kompakt med 12x zoom) funderar jag på att gå över till systemkamera. FZ50 har all optik inbyggd, inga rörliga delar skjuter utanför höljet, och den har klarat regn, fukt, dimma och köld klanderfritt på turer i fjällvärlden. Vilket kompisens Canon 40D inte har gjort. Men bildkvalitén på FZ50 tycker jag inte är tillräcklig, särskilt under bristfälliga ljusförhållanden. Detta innebär bland annat att man inte har så stor nytta av zoomen som man kunde tro.

Nu funderar jag på Pentax K-5 (som en annan kompis här på Utsidan rekommenderat). Den är relativt liten och lätt, dessutom vädertätad. Har tydligen fått en massa bra kritik. De enkla kit-objektiven finns också som vädertätade. Kan ju vara bra på fjällresor om man inte vill riskera de dyra objektiven.
 
Hans, om du funderar på en liten och smidig systemkamera skulle jag rekommendera dig att titta närmare på Olympus E-M5 OM-D. Även kitobjektivet är i betydligt högre klass än hos många andra märken, dessutom vädertätad:)
 
Hans, om du funderar på en liten och smidig systemkamera skulle jag rekommendera dig att titta närmare på Olympus E-M5 OM-D. Även kitobjektivet är i betydligt högre klass än hos många andra märken, dessutom vädertätad:)

Tack för påminnelsen. Jag ska göra det, har kastat ett hastigt öga på den för en tid sedan. Men tidigare har jag inte varit övertygad om att de där 4/3-sensorerna är tillräckligt bra. Men jag ska ta mig en funderare till. Helt klart är ju formatet väldigt tilltalande för en fjällpackning...
 
Har en G1X som jag är väldigt nöjd med. Bytte ut min Canon 50D mot G1X på grund av just vikt och storlek. Hitintills tycker jag g1x presterar lika bra som en 50d om man såklart bortser från möjligheten att byta optik.
Något som dock saknas på alla kompaktkameror är den riktiga känslan av full kontroll men är nog en vanesak. Är övertygad att jag som glad amatör kan erhålla lika fina bilder från min g1x som den äldre 50d.
Skaffade även ett undervattenhus så nu kan jag även ha kameran framför mig på kajakturen. Kan dock meddela att januaritur i stockholm med kajak fick knapparna på undervattenhuset att frysa något ibland:)

Kolla även in Sony RX100, var väldigt nyfiken på denna pga att den är så otroligt kompakt. GX1 är trots allt väldigt stor när det gäller kompaktkameror.
 
Tack!

för alla svar och hjälpsamma påpekanden.

Jag är inte ute efter ett långt zoomomfång, hellre normalzoom med ok vidvinkel. För mig är bildkvaliteten viktigare än vikten. Att min D60 är brusig är främsta skälet till att jag vill byta ut den. Tidigare har jag funderat på att ersätta kitobjektivet (18-55) med ett bättre, ex Sigma 17-50mm f2.8. Nu känns det däremot som att en sådan optik skulle överglänsa kamerans egenskaper och så skulle jag ändå vilja byta kamerahuset. Jag har även sneglat på nikons fasta 35mm.

Jag har tittat på Nikon D5100, vilket ju är en äldre modell men ändå en rätt stor uppgradering från D60. Bl a är sensorn utbytt från CCD till CMOS och HD-video har tillkommit. Men tillsammans med optik väger den nästan 1kg mer än kompaktkamerorna. Därför började jag fundera på en mindre kamera.

Nikon D5100 samt kompaktkamerorna Panasonic LX7, Fujifilm X10 och Nikon P7700 går alla att få för under 4000:-. Frågan är om de mindre kamerorna når upp till samma bildkvalitet som systemkameran?

Jag har även sneglat på Samsung NX1000 som man kan få billigt. Det verkar vara en lätt, spegellös systemkamera med bra prestanda. De flesta 3/4 kamerorna kostar fortfarande för mycket för mig. Dessvärre även Canon G1X och Sony RX100.

Jag vill inte köpa en kamera som under bra ljusförhållanden presterar sämre än min D60. Samtidigt är det snålbudget som gäller.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bomsidaisy bibehållen bildkvalitet? Fototeknik 5
MTB Bildkvalitet vs pris Fototeknik 3
Tapio_ut Äldre kompaktkamera vs. nyare? utveckling? Fototeknik 32
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
brigas Ny kompaktkamera med bra zoom Fototeknik 2
gusbo Ny mindre kompaktkamera Fototeknik 44
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Martin Fjäderlätt Kort skärpedjup med kompaktkamera? Fototeknik 21
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...