Hakkors

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(...) som symbol för kommunismen är hammaren och skäran en förbjuden symbol i Ungern (sedan 1994), i Lettland och Litauen (sedan 2008) och i Polen (sedan 2009).
I Polen kan innehavet av denna symbol bli straffad med upp till två års fängelsestraff. (...)
Bara för att vara noga med fakta. Ingen aning om andra länder du räknar upp, men i Polen finns ett glasklart utslag av författningsdomstolen från 2011 om att man inte kan tolka landets lag om förbud mot spridning av hatpropaganda och totalitära ideologier som förbud mot innehav eller offentlig exponering av hammaren och skäran som politisk symbol.

I det konkreta, prejudicerande fallet handlade det om hammaren och skäran på t-shirtar och ett litet vänsterpartis rätt att använda symbolen som sitt emblem. Utslaget gäller dock även andra ev. känsliga symboler, inkl. hakkorset. Domstolen understryker precis samma sak som du: sammanhanget och syftet är avgörande. Ingen politisk symbol är alltså olaglig, om den inte används till att "glorifiera eller uppmana till införande av stalinistiskt, fascistiskt eller annat totalitärt styre", eller rent allmänt uppmana till våld, hets mot folkgrupp etc. Riksdagen fick plocka bort den specifika hänvisning till kommunism, som det högerkonservativa pariet röstat in som tillägg till lagen 2009.

Efter det domstolsutslaget fick jag en aning högre tankar om det ibland oroväckande vingliga polska statsskicket.
 
Joanna, det var mkt intressant. Du har tydligen mkt bättre insyn i polsk inrikes- och rättspolitik.
Tja, det är ju egentligen både OT och alltför detaljerad specialkunskap, och jag hade inte brytt mig om att skriva om det, om jag inte tyckt att det varit belysande i vår diskussion.

Polackerna har varit kassa på att göra upp med sin 1900-talshistoria, de ekonomiska, sociala och politiska klyftorna är avgrundsdjupa och debattklimatet minst sagt inte särskilt konstruktivt. Jag kan lova att det måste ha krävts ett stort mått av integritet och civilkurage för domstolens beslut. Mycket riktigt utsattes dess ledamöter för hätska smutskastningskampanjer både före och efter domslutet.

Att domstolen i detta klimat kunnat hålla huvudet kallt och konsekvent hävda rättstatens och demokratins grundläggande principer kändes rätt uppbyggligt.

Det är liksom ingen konst att hävda yttrandefrihet för åsikter man tycker är ok.
 
Om det är något som saknas i svensk politik och tradition så är det att göra upp med det passerade.
Historiskt sett har väl få länder varit vindflöjlar i den politiska vinden som Sv.

Men du kanske bör utveckla din syn på saken eftersom du så kan knyta ihop säcken?

När vår statsminister säger att en sverigedemokrat får räkna med att få stryk så anser jag att han är en usling som inte vet vad ordet yttrandefrihet betyder. Eller så väljer han att gilla yttrandefriheten när de som berörs "tycker rätt".


Typ.
 
Nu inskränkte du igen jag bad dig utveckla, vv gör det!

Vad är det du inte förstår?

Gäller inte yttrandefriheten en sverigedemokrat? När vår statsminister legitimerar våld mot dem så menar jag att han påvisar kärnan i dagens Sverige - tyck gärna vad du vill. Bara du tycker rätt...

Tycker detta är ett fullständigt lysande exempel på hur illa ställt det är med den biten.


Jag fick för mig att det var just det som Joanna pratade om, yttrandefrihet är enkelt så länge du tycker rätt, men jag kanske missförstod alltihopa?
 
Jag har plockat bort länken där personen identifieras - vi har klara regler mot att inte diskutera andra medlemmar utan att de är med själva, men vi kan ju gott diskutera mer generellt om det är OK eller ej

Det var alltså en medlem som valt denna skrift som profilbild
http://www.wilhelmgustloff.com/images/Gallery/wwus_front.jpg

Boken är en skrift från den tyska statliga fritidsorganisationen "Kraft durch Freude", ett slags statligt Friluftsfrämjandet/ABF. Organisationen är väl inte direkt kopplad till nazism men väl de ideal och strömningar som gällde vid den tiden.

Men även om KdF inte gjorde dumheter så ger den tyska svastikan naturligtvis alltid associationer till de ohyggliga mänskliga övergrepp som gjordes av nazisterna vid denna tiden, och vi måste anta att det är fullt medveten provokation från denna medlem att ha denna profilbild, det är inte bara en uppmaning till att vandra och sjunga.

Vi har inte ett förbud mot hakkors, inte heller mot andra potentiellt stötande bilder faktiskt. Något sådant här har vi inte stött på förut, men en liknande fråga har väckts när någon hade bilder på urtagen älg, dödad björn etc och en del fann detta grovt stötande.

Så någon slags generell skrivning behövs där vi förbehåller oss rätten att ta bort bilder som kan anses väcka rejält anstöt hos många.

Hakkorset ,eller svastikan även kallad solkorset är något som förekommer i olika mytologier tex vikinga mytologin. Nassarna bland annat Himler försökte koppla urgermanen till vikingar och lånade hakkorset som symbol. Tittar man på ss kragspeglar så ser man något som ser ut som stiliserade S eller blixt, denna tecken finns även i runskriften den såkallde soltecken. Så hakkorset är mycket äldre än nassarna, men smutsades ner av dessa figurer. Hakkorset har även används som lyckosymbol av en svensk greve och användes av finska flygvapnet fram till krigslutet om hedersbetygelse för personen som skänkte flygplan till vita sidan i inbördeskriget, dessa plan hade nämligen påmålats svastika som lyckosymbol av honom. Man kan undra sig är det nasismen eller gamla mytologiska symboler man skall bekämpa.
 
Gäller inte yttrandefriheten en sverigedemokrat? När vår statsminister legitimerar våld mot dem så menar jag att han påvisar kärnan i dagens Sverige - tyck gärna vad du vill. Bara du tycker rätt...
Tycker detta är ett fullständigt lysande exempel på hur illa ställt det är med den biten.
Jag fick för mig att det var just det som Joanna pratade om, yttrandefrihet är enkelt så länge du tycker rätt, men jag kanske missförstod alltihopa?
Detta är OT av ett OT, men eftersom mitt inlägg åberopas på ett betydelseglidande sätt, får det bli en fortsättning. Förlåt ni övriga.
Ok, fakta.
Vad du syftar på är, antar jag, Reinfelts uttalande i en intervju på ett torgmöte i Malmö under senaste valkampanjen. Det ingick i hans kommentar till de störningar och attacker på SD:s valmöten som just förekommit.
Liveinspelning.
Utskrift:
/speakerröst/
"Samtidigt fördömde Reinfeldt den senaste tidens attacker på sverigedemokrater och störningar av deras valmöten"
/klipp Reinfeldt/
"Ja, jag tycker att all form av våld och hot är förkastligt i det svenska samhället och skall beivras. Jag skulle vilja vara tydlig på den punkten. Samtidigt vill jag också påpeka en annan sak. Den som driver upp ett vi-och-dom-tänkande och grundar sig på främlingsfientliga uppfattningar ska inte vara förvånad, när den /?/ i grunden väldigt hatfulla sätt att se på relationer mellan människor också leder till att det blir mer våld, mer hot i det öppna samhället."

I flera tidningar dagen därpå citerades Reinfeldt såhär:
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer."

Hade Reinfeldt verkligen sagt detta, och bara detta, hade jag hållit med dig om att det var helt oförsvarligt.
Men nu finns TV-inspelningen, så i en ev. fortsatt debatt kan vi förhoppningsvis hålla oss till fakta.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...