Klimatförändringar tar för stor plats i debatten.

Vattenkraft är visserligen inte enda anledningen till att östersjön blivit öken, men såhär har jag fått veta iallafall: Ekosystemet i Östersjön är van att få ökat tillflöde av sötvatten vid somliga tider på året, isynnerhet om våren när snön smälter på land. Det har vi ändrat på, vi sparar vattnet på våren, släpper bara ut när vattenmaggasinen är fulla, och sen om vintern när vi behöver mer el så släpps det ut massor. Detta har satt Östersjöns ekosystem i obalans, bland annat.

Möjligt att jag har fel. Låter det rimligt?

Ska tillägga att naturligtvis föredrar jag ändå vattenkraft framför kålkraft
 
Etanol är ett utmärkt bränsle. Oljeindustrin satsade dock 2 miljarder dollar på att kampanja ner på etanol. Vi eldar redan mat i Sverige. Skillnaden är att det blir fjärrvärme istället för etanol. I Sverige har vi goda förutsättningar att producera mer etanol. Vi behöver en kombination av flera lösningar. Det var många år sedan Volvo körde ett antal lastbilar till Stockholm för att visa att de har tekniken. Alla gick på förnyelsebara bränslen. De sa att nu krävs bara politiska beslut.
 
Jag kritiserar inte alls etanol som bränsle, det fungerar säkert utmärkt, men att producera etanol är enligt alla mina källor olönsamt.
Är det en konspiration menar du?

Att vi redan eldar med mat har du alldeles rätt i. Av all säd vi odlar går två tredjedelar antingen till spanmål åt djur, eller åt biobeänsle. Men jag tror ändå att det skulle krävas alldeles för stora arealer för att täcka behovet.
 
Intressanta inlägg !

Lite obekväma sanningar om etanol - http://www.youtube.com/watch?v=gQTCETdjpwE

Allt handlar om EROEI (energy returned on energy invested). Problemet är att vi missbrukar detta. Tillväxt, tillväxt och åter tillväxt….är vad vi människor strävar efter. Visst har detta fört med sig utveckling och bekvämlighet/lyx o.s.v. Ett mynt har två sidor.

Al Bartlett är en klok gubbe - http://www.youtube.com/watch?v=F8ZJCtL6bPs

Här också hans grymt intressanta föreläsning som kallas “The most important video you´ll ever see” - http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ

“The greatest shortcoming of human race is our inability to understand the exponential function” Al Bartlett
 
Jag tror att ni börjar i fel ände. Det finns otaliga undersökningar om att det inte endast är bränslet som är problemet med privatbilism. Vi har helt enkelt inte plast i många städer med fler vägar och bilar. Det är ett extremt ofördelaktigt användande av mark. Om fler skulle åka kollektivt och strunta i bilen så hade allt blivit mycket bättre.

Det ni diskuterar här är egentligen vad vi kan ersätta de transporter som vi ändock måste använda oss av. Jag förstår att det kan vara intressant med teknik, men jag tror inte att det kommer att vara lösningen. En bättre stadsplanering där bilismen begränsas till förmån för kollektivtrafik och gång och cykel är betydligt mer effektivt om det är miljön vi ska värna.

Men för att jag ska späda på diskussionen om etanol så undrar jag vad ni har att säga om denna artikel http://www.svt.se/nyheter/sverige/etanolen-battre-an-sitt-rykte
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har hört så mycket skit om etanol som jag redan skrivit om, varför tar dom inte upp något av det? Känns ju som dom enbart skriver att etanolens efekt är bra, men det måste ju sättas i relation till hur mycket efekt som krävs för att framställa det. Om man skulle bortse från det tvivlar jag som sagt inte alls på att etanol är bra.

Igentligen tror jag skilnaden på bränslen är försumbar, det bränsle som är bra på ett sätt är också dåligt på ett annat.
 
Etanol skulle kunna användas som en typ av batteri. När vi har gott om elenergi kokar vi etanol. På vintern lever vi på lagret. Etanol är idiotiskt om man kör kokarna på olja. Naturligtvis är det det exemplet etanolmotståndare använder. Med tanke på att det går att rena stationära anläggningar bättre än mobila är det faktiskt bättre att köra stationära verk på fossilt för att tillverka förnyelsebart. Iaf tills vi får igång bättre anläggningar.
 
Jag tror inte på etanol som motorbränsle i alla fall inte som det används idag. Det är alldeles för dålig verkningsgrad på explosionsmotorn från början. Det finns iofs möjligheter att använda etanolfyllda bränsleceller som "batteri" som Luktafotogen skriver, men jag har inte koll på om det är rimligt, sett ur ett perspektiv där man gör livscykelanalys på alla steg i processen. Det är väldigt sällan som high-tech löser problemen, oftast betyder det bara att man flyttar fossilbränningen utomlands (Kina)

Såg en notis som beskrev den mest miljövänliga solcellen som producerad i Kanada (Där det finns ren elkraft, och de sällsynta jordartsmetaller som ingår i PV-celler) och brukad i Kina (Där den ersätter smutsik elkraft) Inte direkt så det ser ut nu.

Ett annat exempel är elbilar. Om man köper en ny elbil så minskar man sina utsläpp med 15-20% jämfört med att köpa en ny bensindriven bil, med LCA inräknat. Ganska mycket bättre att lägga pengarna på att reparera sin gamla bil då, men det säger man inte på TV...

Däremot nosar Luktafotogen på en viktig poäng. Vi måste (förutom att minska den, och vårt behov av produktion) ställa om vår produktion till de omständigheter som naturen bjuder på. Vi har inte tillgång till "gratis" energi ur jorden som gör att vi kan arbeta och förbruka energi dygnets alla timmar, var på jordklotet vi vill, längre.

Det betyder inte att vi måste gå tillbaka till jordbrukssamhället, vi måste bara tänka oss för. Såg ett reportage för något år sen om ett Stålverk i mellanamerika (tror jag) som var soldrivet.
Skitstora speglar som användes för att fokusera solen till smälthärden. De fick lägga arbetsskiften så att de passade väderleksrapporter och soltimmar för att maximera sin produktion, men de hade gratis energi, så det jämnade ut sig.

Sånt som ovan löser inte alla problem men det är en del av lösningen. I uppsala finns det ett fjärrvärmeverk som lagrar energi i varmvatten i bergrum med solfångare om sommaren, och pumpar ut under vintern. Det går om man vill.


Jag vill också förtydliga, jag tyckte att tråden var bra tidigare också, men det jag skrev om fördomar syftade på likhetstecken mellan stadsbor och SUV-ägare, och extremt långt dragna resonemang som att just stadsbornas pensionsfonder skulle bidra till miljöovänlig produktion. Nys alttså. Inte alls riktat mot dina funderingar, Bananmannen.

Dessutom menade jag inte att alla städer som de ser ut idag är någon god modell. Inte heller Linköping. Det jag menade var att en "ideal" stad av Linköpings storlek ger det bästa förutsättningarna för en hållbar livsstil i Sverige. Detta pga av all optimering av system och flöden som kan göras i staden väger upp den lite tyngre infrastrukturen.
 
Solceller verkar onekligen bra på alla sätt och vis, men jag ifrågasätter om det inte är en falsk lösning.
Om man inte kan använda energin från cellerna på en gång (villket man oftast inte kan) så måste man ha batterier, batterier kräver mineraler och mineraler kräver olja för att bli användbara (brytning, bearbetning, transporter).

Vattenfylda bergrum verkar intressant, om man kan få solceller att värma vatten istället för att ladda ett batteri. Men kommer det inte krävas massor massor av bergrum då, som alla måste tätas med rokagill eller nåt?
 
Alkohollagen är största hindret mot etanolproduktion vid pappersindustrin, livsmedelsindustrin som jäser t ex bagerier, detta är spillproduktion, under WWII körde många distributionslastbilar på alkohol som producerats vid produktionen av varororna. För att undvika problemet som Brazilien fick när en fordonspark dödades av oklokt nyttjande av etanol måste motorerna konverteras med oljedimme smörjning via bränslet, annars skär motorerna.
Historia är oftast en nödvändig del i bagaget, annars tvingas man uppleva de friktionerna ännu en gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful 'Oberoende' studie av klimatförändringar Miljöpåverkan 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.