Klimatförändringar tar för stor plats i debatten.

Minns inte titeln på rapporten jag läste för ett antal år sedan när diskussionen om "peak oil" kom på tapeten, men i rapporten minns jag att man påpekade att det krävde 3 x Sveriges areal för att helt försörja bilismen med etanol.

Själv tror jag "Urban Sprawl" är en stor bov i dramat. Istället för att bygga energieffektiva städer på höjden sprider vi ut våran stadsbyggnad i det oändliga. I sthlm tar det ju åratal att få upp ett hus högre än 6 våningar i de centrala delarna pga överklaganden.
 
(...) Själv tror jag "Urban Sprawl" är en stor bov i dramat. Istället för att bygga energieffektiva städer på höjden sprider vi ut våran stadsbyggnad i det oändliga. I sthlm tar det ju åratal att få upp ett hus högre än 6 våningar i de centrala delarna pga överklaganden.
Detta är en väl belagd sanning som vi är väldigt ovilliga att ta in. Jfr diskussionen på sid. 3-5 i denna tråd.
 
Detta är en väl belagd sanning som vi är väldigt ovilliga att ta in. Jfr diskussionen på sid. 3-5 i denna tråd.

Men det handlar inte om det är bättre eller sämre för miljön att populationen koncentreras till städer Urbanisering visar inga tecken på avmattning och det är därför vi behöver bygga smarta städer, gärna på höjden, även om det så klart finns tekniska problem med vårt klimat.

Den svåraste nöten i frågan är vårt behov av att transportera oss. Möjlighet till transport är en otroligt viktig statusfaktor i västvärlden, speciellt bland vita män med lite högre lön (men de gäller de flesta samhällsgrupper). Hur ska vi kunna motverka att folk drar med flyget till Thailand istället för medelhavet på semester? Det går nog inte, jag tror man får söka tekniska lösningar på att mildra människans destruktiva leverne.

...sen hjälper det ju inte att vi röstar fram en regering som ropar Tillväxt varje gång de får orgasm i sängkammaren.
 
"...sen hjälper det ju inte att vi röstar fram en regering som ropar Tillväxt varje gång de får orgasm i sängkammaren."

Roligt citat, men det blir inte bättre av att rösta framen rödregering. Inte ens MP vill offra tillväxten för miljöns skull. Det finns INGA partier att rösta på för oss som vill slopa tillväxten som främsta politiska målsättning.
 
Nånstans beror det ju på vad man menar med tillväxt?
Att vi på planeten bara har tillgång till en förnyelsebar resurs:solljus, allt annat är konstant, är grundläggande fysik.
Detta innebär i sin tur att man måste handskas försiktigt med de materiella resurserna: hållbar uteveckling.
Men tillväxt består ju inte bara av varor, utan även tjänster.
Om man har en utveckling där vi blir bättre på att hjälpa varandra (tjänster), samtidigt som man använder naturresrurserna på ett hållbart sätt, kan man fortfaranade ha tillväxt utan att det är något problem för klimat/miljö.
 
Jo men när politikerna talar om tillväxt s menar dom ekonomisk tllväxt, och den kan aldrig bli säskilt hög om den inte består av omvandling av material till produkter genom användandet av energi (somför det mesta är fossil). Politikernas mål med tillväxt kan inte mötas, utan att förbruka planeten, och då är det bättre att offra planeten.
 
Mja, vad politiker menar med det ena och det andra.... Det är ju knappast de som har djupaste insikterna i hur saker fungerar, eller kanske framförallt, skulle/borde fungera.
Man kan definitivt tänka sig ekonomisk tillväxt utan att tära på jordens resurser. Materiellt handlar det om recykling, men var det gäller tjänster finns det ju ingen begränsing.
Utbildning/sport/kultur/vård/agrara näringar etc, alla dessa saker handlar ju primärt om tjänster (=arbetstillfällen).
Inom miljörörelsen finns det i bland en vilja att man skall leva som på stenåldern (vilket man anser vara en 'hållbar' livsstil). Men det är ett orealistiskt, och för mig som har varit tex förkyld och tagit antibiotika ett idiotiskt och omoraliskt alternativ. Istället bör man se till att styra utvecklingen mot intelligenta lösningar, som inte styrs av klassisk företagsverksamhet (som gruvdrift eller överfiskande) där man i princip bara tär på naturens resurser.. Tex är det märkligt att det finns speciella civilingenjörutbildningar för miljö: ALLA sådana utbildningar borde i grunden bygga på miljötänkt, fats med olika inriktningar....
 
F.ö.,
Jag tycker inte alls klimatfrågan får för stor plats i debatten. Snarare är det så att de andra frågorna får för liten plats....
 
Mja, vad politiker menar med det ena och det andra.... Det är ju knappast de som har djupaste insikterna i hur saker fungerar, eller kanske framförallt, skulle/borde fungera.
Man kan definitivt tänka sig ekonomisk tillväxt utan att tära på jordens resurser. Materiellt handlar det om recykling, men var det gäller tjänster finns det ju ingen begränsing.
Utbildning/sport/kultur/vård/agrara näringar etc, alla dessa saker handlar ju primärt om tjänster (=arbetstillfällen).
Inom miljörörelsen finns det i bland en vilja att man skall leva som på stenåldern (vilket man anser vara en 'hållbar' livsstil). Men det är ett orealistiskt, och för mig som har varit tex förkyld och tagit antibiotika ett idiotiskt och omoraliskt alternativ. Istället bör man se till att styra utvecklingen mot intelligenta lösningar, som inte styrs av klassisk företagsverksamhet (som gruvdrift eller överfiskande) där man i princip bara tär på naturens resurser.. Tex är det märkligt att det finns speciella civilingenjörutbildningar för miljö: ALLA sådana utbildningar borde i grunden bygga på miljötänkt, fats med olika inriktningar....

Dock är det ju tyvärr outbildade politiker som styr landet och inte kunniga människor.

Annars håller jag med dig i det mesta. Lösningen på jordens problem är inte att leva stenåldersliv utan att utvecklas för att hitta bättre lösningar. Men tillväxten som baseras på ren överkonsumtion leder ju inte direkt till några större framsteg för människan, snarare är det ganska nöjesorienterat.
 
F.ö.,
Jag tycker inte alls klimatfrågan får för stor plats i debatten. Snarare är det så att de andra frågorna får för liten plats....

Även jag håller med.

Däremot vill jag vända mig mot ditt påstående om att tjänstesamhället på något sätt skulle vara ett resurssnålare alternativ att uppnå tillväxt. Det är en myt.

Man tränger bara bort den större delen av den synliga förbrukningen till andra länder.

Dessutom medför detta upplägg att ekonomiska beslut ofta blir resursbovar. (Det kostar mer att reparera än att köpa nytt t.ex)

Jag är inte stenåldersromantiker. Jag jobbar själv som konsult och är en del av problemet.
Faktum kvarstår. Minskad förbrukning förutsätter minskad tillväxt.

F.ö. om du tagit antibiotika mot förkylning har du nog blivit lurad av en medlem av tjänstesamhället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful 'Oberoende' studie av klimatförändringar Miljöpåverkan 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.