Hjälp! Vilken Photoshop program?

Tänkt att det var kanske dags att skaffa Photoshop. Jag trodde att det fanns bara Photoshop, det var dumt! Nu vet jag inte vad jag ska välja!
Finns:
Photoshop Elements 8
Photoshop Lightroom 3
Photoshop CS5
Photoshop CS5 Extended

Vilken ska man välja och varför? Jag vill kunna göra det mesta utan att det är för krångligt.
 
Tänkt att det var kanske dags att skaffa Photoshop. Jag trodde att det fanns bara Photoshop, det var dumt! Nu vet jag inte vad jag ska välja!
Finns:
Photoshop Elements 8
Photoshop Lightroom 3
Photoshop CS5
Photoshop CS5 Extended

Vilken ska man välja och varför? Jag vill kunna göra det mesta utan att det är för krångligt.

Ytterliggare ett alternativ är gimp, som dessutom är gratis. http://www.gimp.org/

Peter
 
Om du inte vet skillnaden mellan olika photoshopversioner så börja med GIMP och se om det räcker. Priskillnaden är stor...
 
Photoshop må kunna det mesta men aldrig mer än du behärskar, det är en gammal sanning. Den kurs jag gick för ett tiotalår sen var 8v på heltid och ändå kändes det som bara ett fåtal nerslag i ett stort, ja större, program. Så förutom att de bättre versionerna inte är gratis behöver du säkert investera tid i att lära dig det oxså. Självstudiekurser brukar av många själar ses som alternativ, men jag själv skulle nog satsa på CS5 och en handledarledd kurs. Har du tiden?
 
Youtube är ofta ett utmärkt hjälpmedel när det gäller Photoshop, finns många som lägger ut instruktionsfilmer på hur man löser diverse problem och effekter.
 
Tänkt att det var kanske dags att skaffa Photoshop. Jag trodde att det fanns bara Photoshop, det var dumt! Nu vet jag inte vad jag ska välja!
Finns:
Photoshop Elements 8
Photoshop Lightroom 3
Photoshop CS5
Photoshop CS5 Extended

Vilken ska man välja och varför? Jag vill kunna göra det mesta utan att det är för krångligt.

Elements är en lite enklare variant som saknar en del mer avancerade funktioner

Lightroom är inget renodlat bildbehandlingsprogram utan mer ett program för att hantera större batcher av ffa raw-filer. Man kan göra rätt många justeringar i programmet men man saknar t ex lagerhantering cmyk-stöd etc. Väldigt bra för att exporter batcher med många bilder. Jag använder lightroom för att importera alla raw-filer till katalogen, gör urval och grundläggande justeringar och exporterar sedan till tiff eller jpeg.

CS5 och CS5 extended är avancerade bildbehandlingsprogram som hanterar även cmyk och har möjlighet till softproofing bland mycket annat. Lite av en industristandard sedan länge tillbaka. Kan dock inte exakt svara på vilka ytterligare funktioner som extended har eftersom jag kör CS3 fortfarande men Adobe kan säkert ge svaret på sin sida..

http://www.adobe.com/se/products/creativesuite/suiteselector/

Vilken verson du behöver beror på vad du ska ha det till. Lightroom och elements skulle jag säga räcker för de allra, allra flesta om du inte t ex ska jobba mot tryckerier och behöver just cmyk och möjlighet till softproofing. Om du är nybörjare så är tröskeln ganska hög för att lära sig photoshop, men det beror på vad du vill göra. "Att kunna göra det mesta utan att det är allt för krångligt", vad tänkte du på närmare? Med photoshop kan man ju göra det mesta men det är inget man lär sig på en kafferast heller. Jag har jobbat med photoshop i ganska många år och ständigt lär man sig något nytt.

En bra plats där det finns mer info är moderskeppet: http://www.moderskeppet.se/
 
Tack för svaren! Men nu är det Photoshop som jag är intresserad i.;)

Varför?

Om du inte ens vet skillnaden mellan de olika versionerna så tvivlar jag på att Photoshop har några funktioner som du behöver men som inte finns i GIMP.

Eftersom GIMP är gratis så kostar det inget att prova. Och upptäcker du att det inte räcker till så kan du skaffa Photoshop senare.

GIMP finns dessutom som PortableApp, d.v.s. den behöver inte installeras utan kan köras direkt från en USB-sticka.
 
Var inne på Adobes sida och tyckte att det var lite svårt att se vad skillnaderna mellan programmen var (förutom pris). Tänker mest på Elements 8 och CS5.....
....Då tog jag en titt på www.moderskeppet.se (tack för tipset Le Troglodyte). Då var allt mycket tidligare. Ser ut som det är CS5 på engelska som gäller.

Är medveten om att det kommer att ta lite tid, men kan göra det mesta. Om det krånglar till sig så ser det ut att finnas en hel del hjälp att få.
 
Priser

Jag är ju Skotte, så jag var tvungen att kolla priset på CS5 på engelska där!! Det är stora skillnader ser jag.
Sverige: 9000-10000:-
Skottland: 6700-7100:-

Ganska stora skillnader tycker jag även på Adobes webbshop.

Om jag köper CS5 så vet jag var ifrån iaf!
 
Eftersom du inte verkar bry dig i prisskillnaden mellan gratis och närmare 10' antar jag att du "handlar" från pirathamnen, då kan du lika gärna skaffa CS5.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
peppe_37 Vilken Kamera Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
camoscio svenska tecken och Photoshop Elements Fototeknik 0
[Dave] Photoshop CS3 Fototeknik 9
ekis Photoshop album startar automatiskt Fototeknik 2
gosode Photoshop lärobok Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.