Tidningen Din Teknik

har en test i senaste numret som kanske kan intressera även om det inte är precis den canonmodellen men den verkar snarlik.

http://dinteknik.se/blogs/nyheter/archive/2008/11/10/test-4-heta-hd-kameror.aspx Där kan du ladda hem exempelfilm. Testen kan du läsa i papperstidningen. Canonkameran var den som "vann".

Uppenbara skillnader är vädertålighet zoomomfång bildstabilisering upplösning. Ljudet borde vara bra på Canonkameran men hur Pentaxen står sig är det svårt att sia om.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag tror jag bestämt mig för att inte köra på någon ur actionkamera-klassen.

Det börjar stå mellan filmkamera, av typen Canon FS10 eller stillbildskameran Pentax Optio W60.

HMMMM
 
Köp en kamera med bra ljusstyrka och bra vidvinkel. Många filmer man ser på youtube är kassa för att de har dålig ljustyrka, blir grynigt och dålig kontrast.
Vidvinkel är lättare att filma med under rörelse. Kör du med tele eller "mycket zoom" kommer du märka av ryckiga rörelser och skakningar. Dessa kanske inte känns så farliga när du filmar men när du ser resultatet hemma så suger det. Det finns bra DV kameror som inte har band utan kör med kort istället, lite dyrare men mycket bättre.
En kompaktkamera kan ju funka bra i många fall, jag använder en Canon G9 och filmar under vattnet med bra kvalitet. Problem med kampakter är att de är inte bygda att filma med och är lite jobbiga att just filma med, min åsikt. Sedan verkar vissa kompakter ha begränsningar i hur långa klipp man kan filma. Tydligen är detta inte en teknisk begränsning utan något som de lägger in för att annars får de samma tullsats som videokameror som tydligen är högre i vissa länder. Surt för oss konsumenter. Men de flesta filmer idag innehåller sällan klipp längre än ett par minuter högst.
 
Två personer som lovordat Canon G9/10. Låter ju bra, tyvärr kanske den är lite för dyr för mig. Frågan är hur mycket bättre den är jämfört med den stöttåliga Pentax-kameran
 
Begränsningen

för G10 är en timme per fil vilket förmodligen ingen orkar se på.

Tycker att du skall ringa till Cyberphoto och diskutera med dem. Jag har handlat både ett antal stillbildskameror och en videokamera hos dem och tycker att de har gett bra råd. Tror att Pentaxen gör vad du vill att den skall klara men med ett litet frågetecken för ljudkvaliten.

Thure
 
Köp en kamera med bra ljusstyrka och bra vidvinkel. Många filmer man ser på youtube är kassa för att de har dålig ljustyrka, blir grynigt och dålig kontrast.
Vidvinkel är lättare att filma med under rörelse. Kör du med tele eller "mycket zoom" kommer du märka av ryckiga rörelser och skakningar. Dessa kanske inte känns så farliga när du filmar men när du ser resultatet hemma så suger det. Det finns bra DV kameror som inte har band utan kör med kort istället, lite dyrare men mycket bättre.
En kompaktkamera kan ju funka bra i många fall, jag använder en Canon G9 och filmar under vattnet med bra kvalitet. Problem med kampakter är att de är inte bygda att filma med och är lite jobbiga att just filma med, min åsikt. Sedan verkar vissa kompakter ha begränsningar i hur långa klipp man kan filma. Tydligen är detta inte en teknisk begränsning utan något som de lägger in för att annars får de samma tullsats som videokameror som tydligen är högre i vissa länder. Surt för oss konsumenter. Men de flesta filmer idag innehåller sällan klipp längre än ett par minuter högst.

Den typ av filmer du visat exempel på Oskar går utmärkt att filma med en kompakt. För att göra skridskofilmerna mera tittarvänliga rekommenderar jag att du monterar kameran på ispiken. Filma sekvenser där du står stilla och du följer med åkaren genom att panorera med kameran. Varierar med att åka själv, det blir i längden onjutbart med för mycket rörelser från filmaren.

Åtminstone tidigare var det så att det blev större komprimering vid filmning till minneskort än vid bandupptagning med mini-DV kameror. Större zoomomfång än 10X optiskt är bara löjligt för dina ändamål. Jag menar precis som Niki att bättre vidvinkel är mycket mera värt än längre tele. Både pentaxen och G10 har vidvinkelläge motsvarande 28 mm i småbildsformatet vilket är bättre än de flesta tidigare DV-kameror.

Bilden jag bifogar visar hur du kan montera kameran på ispik. Om du har en ispiksspets med vikt nedtill får du en viss "gyroeffekt" vilket balanserar kamerans vikt och filmen blir mindre skakig. Du kan då också filma lite ur fågelperspektiv vilket framgår av den här filmen. http://www.youtube.com/watch?v=8s46i7hiB6k

Sekvens 2 från 16 sekunder och framåt. Filmen gjord med en liten kompaktkamera Canon Ixus 900 Ti utan bildstabilisering. Hade jag där filmat med Canon G10 hade både ljudet varit mera njutbart och bilden mindre skakig.

Thure
 

Bilagor

  • pic_28432.jpg
    pic_28432.jpg
    50.9 KB · Visningar: 349
Bilden jag bifogar visar hur du kan montera kameran på ispik. Om du har en ispiksspets med vikt nedtill får du en viss "gyroeffekt" vilket balanserar kamerans vikt och filmen blir mindre skakig. Du kan då också filma lite ur fågelperspektiv vilket framgår av den här filmen. http://www.youtube.com/watch?v=8s46i7hiB6k

Thure

Bra idé med piken som stativ! Speciellt för fågelperspektivet! Borde ju gå fint att få till groda på samma sätt. Ska fixas så fort jag beslutat mig för vilken kamera jag ska gå på.

Med tanke på att filmkameran Canon FS100 är billigare än Canon G10 känns det ju bättre med FS100:an. Däremot enligt vad du tror blir ju pentaxen ett skapligt alternativ till FS100 vad gäller storlek och så. Trots att FS100:an är rätt så liten så är den ju helt klart större än en kompakt digitalkamera... åh att det ska vara så svårt att bestämma sig.

Blir det några ledar-turer till helgen förresten?
 
Blir det några ledar-turer till helgen förresten?

Beror på om nederbörden nu ger snölager på isarna i Sandviken eller inte.

Angående grodperspektiv så ställs filmkameran på huvudet om man har stativgängan uppåt. Borde finnas program som kan vända på filmbilder men jag har inte sett något sådant (har inte letat). Beträffande stillbilder finns ju sådan vändning i alla bildbehandlingsprogram.

Thure
 
Fortsätter

off topic om isarna i Sandvikentrakten.

Det har kommit minst 5 cm snö idag enligt min uppskattning efter att ha tiitat på VV väglagskartor. Men nu har nederbörden upphört enligt SMHIs radar och mellan midnatt natten till söndag och söndag morgon skall det tydligen komma lite regn.

Kolla isnytt med andra ord.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.