Gissa position Stockholms län

Ere Drevan?

Ursäkta försöket till söderslang.

Röken får mig att tänka på Högdalens sopförbränning. Blir inte klok på tornen eller skorstenarna i övrigt. Strax till vänster om rökplymens början finns något som skulle kunna stämma med Högdalstoppen.

Det fina vädret och nyisen samt rökplymen för tanken till nordvästlig vind och det skulle kanske kunna stämma med Drevviken vid t ex Skrubba Holmar taget med vidvinkel i västlig riktning.

Men Ältasjöns norra strand skulle också kunna stämma.

Lägger efter lite kartsurfande rösten på Ältasjön. Har inte tillgång till Google Earth på den här datorn så jag kan inte testa teorin närmare.

Thure
 
Nu fick jag ihop det

Torbjörns tips om Eniros flygbild "Utsikt" var kanon. Jag kan där identifiera tornen vid anläggningen med fjärrvärme och transformator vid Motorvägen söder om Skarpnäcks gård. De syns på Peters bild.

Således var min förmodan om Ältasjöns norra strand bildrikning mot väster korrekt.

Thure
 
Senast ändrad:
Ny skridskobild

som jag tror ni knäcker tämligen omgående.

Vilken sjö?

Thure
 

Bilagor

  • 35.jpg
    35.jpg
    44.2 KB · Visningar: 741
En något

svårare sjö kanske denna är. Skriv gärna lite hur ni resonerar når ni försöker identifiera platsen.

Thure
 

Bilagor

  • 2693157217_406ca6fe9a.jpg
    2693157217_406ca6fe9a.jpg
    130.9 KB · Visningar: 629
Post 43: Skulle kunna vara Tyresö-Flaten. Det öppna vattnet beror då på strömmande vatten på väg till Nyforsen(?). Det stämmer i alla fall med den stupande stranden.
 
Trist att ha slut på egna bilder. Att gissa platsen för vanliga bilder och flygfotografier är bland det roligaste jag vet, så jag snyltar gärna vidare så länge ingen protesterar på mina egna klena bidrag bildmässigt.

En allmän ledtråd till Thures bilder: I de flesta fall Södertörn då jag gissar att Thure bor inte så långt från Nackareservatet.
 
Dammtorpssjön

söderut är rätt.

Tyresö-Flaten är däremot inte rätt men en ofta befaren Södertörnssjö är det mycket riktigt Torbjörn.

Jag hoppas också på nya bilder.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...