Bygga egen fotostudio?

IKEAs tvättkorg brukar förekomma ofta i beskrivningar av produktfotostudios men det där funkar nog säkert också. Det man vill är ju att diffusera ljuset och undvika slagskuggor. Produktfoto är lätt att experimentera med eftersom produkterna håller sig stilla och inte springer och gömmer sig när man riktar kameran mot dem. :)
 
IKEAs tvättkorg brukar förekomma ofta i beskrivningar av produktfotostudios men det där funkar nog säkert också. Det man vill är ju att diffusera ljuset och undvika slagskuggor. Produktfoto är lätt att experimentera med eftersom produkterna håller sig stilla och inte springer och gömmer sig när man riktar kameran mot dem. :)

Jo - det skulle vara kul att experimentera lite, har aldrig vairt särksilt intresserad av studiofotografering.
Dessutom skulle det vara kul att skapa en anordning som droppar vatten. Häftigt att fota vattendroppar som "droppar upp".

Ger halogenlampor 500 W tillräckligt "rätt" ljus för snabba slutartider. Jag menar, riktiga studiolampor har väl en annan ljusenergi eller vad man ska säga.
 
Halogenlampor fungerar för produktfoto. Man behöver ju egentligen inte så korta tider så länge det är stilla objekt det rör sig om. De är ju dessutom billiga. En fördel är att fota i raw för att enkelt kunna ändra färgtemperaturen i efterhand. Ska man fota människor i studio är dock blixtar att föredra.
 
Halogenlampor fungerar för produktfoto. Man behöver ju egentligen inte så korta tider så länge det är stilla objekt det rör sig om. De är ju dessutom billiga. En fördel är att fota i raw för att enkelt kunna ändra färgtemperaturen i efterhand. Ska man fota människor i studio är dock blixtar att föredra.

Jo, men jag behöver snabba slutartider (1/1000 - 1/4000) om jag ska fota vattendroppar som droppar upp ur vattnet. Räcker det med halogenkampor då? Eller behövs bättre lampor som ger tillräckligt ljus?
 
Om du vill frysa vattendroppar måste du ha en slutartid på omkring en tiotusendels sekund. Antingen använder du kolosalt mycket ljus och motsvarande korta slutartid, eller så använder du blixtljus och då har du slutaren öppen flera sekunder innan du bränner av blixten.
 
Jo, men jag behöver snabba slutartider (1/1000 - 1/4000) om jag ska fota vattendroppar som droppar upp ur vattnet. Räcker det med halogenkampor då? Eller behövs bättre lampor som ger tillräckligt ljus?

Så snabba tider får du nog inte med 500W halogenlampor. Jag har aldrig fotat vattendroppar men gör en sökning i fotosidans forum. Själv skulle jag nog testa med blixt och high-speed sync för det. Kanske nån annan har mer på fötterna om just vattendroppar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sir PB Bygga fototillbehör Fototeknik 3
falkutsidan Egen framkallning av dia Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.