Bygga dinge.

Har börjat rita lite på en dinge (i Freeship, kul program) och har lösa planer på att göra den seglingsbar. Kruxet är att jag vet inget om var mast och centerbord skall placeras, mer än vad ögat tycker ser bra ut förstås.

Finns det några tumregler man bör tänka på eller lämpliga böcker att läsa osv. Eller ska man bara placera den där det ser bra ut och köra på?
 
Centerbord och roder ger ju längdplansaxeln. Mastfot och eventuella vant samt skotpunkt ger in-, nerkrafts ytan. När man flyttar mastfot i längsled ger det lika mycket oftast som att flytta vantfästena längsskepp. Det som ser bra ut brukar fungera väl, så mitt råd är kör på.
//J
 
Inte

så lätt att svara på detta det är ju komplext och beroende på många faktorer t ex besättningens vikt och plats vattenlinjelängd skrovform mm. Jämför med ritning på en snarlik dinge är mitt råd. Att kunna trimma placering av segelcentrum borde vara viktigt. Vad har du tänkt dig för rigg?

Thure
 
Det är inte tänkt att bli någon planande racer utan mer en charmig liten jolle med skutkänsla. Så även om riggtypen inte är helt spikad så önskar jag mig en gaffelrigg och en liten (utskjutbar) klyvarbom plus eventuellt ett litet toppsegel. Alternativt ett sprisegel och en liten fock, vilket kanske vore mer sansat.

Men jag får väl gå på känsla. Ser det bra ut så är det nog bra.
 
Ja tryckcentrumet i seglet och tryckcentrum på köl/centerbord bör ju kunna ligga i en lodlinje annars blir inte farkosten så kul att segla. När man sysslar med brädsegling är det ju just förskjutningen av tryckcentrum i seglet man använder för att styra med.
/Mattias
 
Enkel lösning

Det är inte tänkt att bli någon planande racer utan mer en charmig liten jolle med skutkänsla. Så även om riggtypen inte är helt spikad så önskar jag mig en gaffelrigg och en liten (utskjutbar) klyvarbom plus eventuellt ett litet toppsegel. Alternativt ett sprisegel och en liten fock, vilket kanske vore mer sansat.

Men jag får väl gå på känsla. Ser det bra ut så är det nog bra.

Lite komplicerat med så många skot och segel i en dinge.

Skall du inte i stället bara planka tidigare lösningar och sätta dit en optimisjollerigg eller en rigg från en vindsufingbräda. Det finns modifierade vindsufingriggar på isjakter. http://www.isabella-iceboat.com/isabella.html

Thure
 
Så centerbord under seglens tryckcentrum får duga som tumregel, det blir ungefär vad ögat också tyckte.

Jo risken är väl att det blir lite för mycket segel och tampar. Å andra sidan blir det inte SÅ mycket, (det är ju heller inga tunga saker precis) samtidigt som det är lite av tjusningen i det hela.

Att använda ett vindsurfingsegel är helt uteslutet, ser alldeles för modernt ut. Sprisegel från optimistjolle ligger väl isåfall närmare till hands, fast med trämast då.

Nåja, får rita vidare och eventuellt bygga en skalmodell att provrigga.
 
Ja om du vill ha äldre stuk på det hela borde det ju kunna finnas andra självstagande eller nästan självstagande riggar att antingen köpa eller kopiera, jag misstänker att det blir billigare och enklare att skaffa segel då.
Mirrorjollen tex har ju en lite äldre riggvariant och röda segel :)
/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pad Bygga segelkanot Segelsporter 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.