Gissa position

Hallå Anders!
Som tillhörande den något äldre skaran här på Utsidan så kommer här lösningen och en begärd bild.
Bilden är tagen tre år efter din bild, d.v.s. sommaren 1989. Platsen är långt ner på tungan på denna glaciär, till skillnad från din bild som är tagen mot högsta delen.
jekna.jpg
Glaciären heter Alep Basstajiegna (eller i folkmunn Skåriglaciären)

///Claes
 
Toppen Claes!

Verkligen kul att någon bemödade sig att rota lite i arkiven och ansträngde sig lite utöver det vanliga ‘ping-pong’-andet’ i pojkrummet här med gissningarna.
Visst är det roligare när en bild vandrar över till någon annan så här, och man ser platsen mer utifrån olika typer av bildtagande. Dessutom får man en tidsaxel. Något som visar att topografi är något annat än att bara leta på kartan.
Gissningarna blir lite mer innehållsrikare då. Dessutom roligare att delta.
Att gissa här handlar inte bara om att se något, utan att av erfarenhet känna av en miljö.

Jag tänkte faktiskt på dig och då just att någon Sarekräv av din kaliber skulle slå till.
Extra skoj alltså att du gjorde det.
Tack för en kul och innehållsrik bild!
Anders.
 
Då var det min tur. Jag kör vidare på Anders upplägg. Jag sätter dock inte någon åldersgräns på de som svarar, alla svar är välkomna.

Var, kan denna bild vara tagen?
Helst svar med en motsvarande bild på motivet., det vill säga: jåkken, eller det som jag står bredvid och fotograferar från.
quiz37.jpg
Lycka till!
///Claes
 
1: Det är inget krav på att ha en bild att förevisa! Bara lite kul om man kan presentera det.. Inget nytt heller eftersom det då och då dyker upp bilder på samma vy som gissningsbilden alldeles av sig själva utan att vara efterfrågade av bildgåtans "ägare"

2: Ledtråd: jag kompletterar Nuukeers ledtråd (tror att han redan gissat rätt) med en egen, mämnligen att en bit in i bilden kan man ana sjön 835 som glittrar.

///Claes
 
Skickligt av Nuukeer, som vanligt.

Med denna generösa ledtråd hittar dock även jag en plats 500 meter nedströms sjön 946, nära vindskyddet strax norr om Sjangeli.
 
Skickligt av Nuukeer, som vanligt.

Med denna generösa ledtråd hittar dock även jag en plats 500 meter nedströms sjön 946, nära vindskyddet strax norr om Sjangeli.

Tyckte du att den var så generös? Ja... kanske...
Men rätt är det i alla fall. Jag står utanför "vindskyddet", eller om man varit där så vet man att det är ett rätt hyfsat stort hus, vid Valfojåkka. På väg just mot Sjangeli.
Din giv!
///Claes
 
Jag bestämde mig tidigt för att fjället i fonden var Jiegnáffo och att du stod i trakten av Sårjåsjávrre. Men jag fick inte ihop bitarna...........

Glaciärer tycks vara på modet, så här kommer en till. Vad heter den och varifrån är fotot taget?
 

Bilagor

  • foto0038.jpg
    foto0038.jpg
    42.3 KB · Visningar: 313
Tänker på Svarta sjön och glaciärvatten, så jag säger Kebnepakteglaciären, antagligen från "leden" över första/sista passet på Jojon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.