Vilken katamaran?

Tja!

Jag är sugen på att köpa en katamaran, men vet inte riktigt vilken man skall satsa på. Jag vill dels kunna vara ute och seglegla den själv efter jobbet, dels kunna ta någon kompis och lätt packning på helgturer ut i ytterskärgården.

Finns det någon katamaran som är tillräckligt stor för att bära två vuxna med packsäckar (ca 175kg) i bra fart...

...samtidigt som den är tillräckligt liten för att man skall kunna räta upp den själv när man är ute och seglar ensam (och har kapsejsat)?

mvh, Nicke
 
vikt

Jag väger väl någonstans mellan 75 och 85 kilo. Med en gast i samma storleksklass och lite packning för en helgtur tror jag jag måste ha en katamaran som klarar att bära i alla fall 175 kilo.

/ Nicke
[Ändrat av annerborn 2003-12-31 kl 12:41]
 
Katamaran för dig?

Hej,

Jag har en rolig hopfällbar katamaran
5,5 kvadratmeter segel, den bär 200 kg
och väger ca 45 kg. Det tar ca 45 minuter
att montera den om man är van. Den är
förpackad i en stor ryggsäck och ett
fodral som ser ut som ett stort skidfodral
för masten. Det är bara ett problem du måste
åka till St:petersburg och köpa den. Pris ca
9000 kronor. Det finns också större och dyrare
modeller. Den är bra gjord i aluminium, rostfritt
och med finsk gummibåtsväv (PVC). Har du vägarna
förbi S-tälje är du välkommen att titta på den.
Jag kan skicka en bild om du ger mig en reply till
selen.stefan@home.se
 
Hobie

Jag har själv en A-catta, en Unicorn.

Dock så skulle jag föreslå nån Hobiecat till dig om du skall få dina tre krav uppfyllda
vikt
kunda räta upp själv
segla hygglo fart med två personer.

Såg några som vände på en Hobie på Runt Lidingö för några år sedan. Men jag undrar dock hur det skulle bli om man har en massa packning med sig, blir ju en extra tyngd.
 
righting tools?

Jag har sett att det finns diverse hjälpmedel för att räta upp en kapsejsad katamaran, till exempel en vattensäck som man fyller och hänger över axeln när man skall räta upp katamaranen, eller en hävstång man fäller ut under katamaranen och hänger sig i för att vända den på rätt köl.

Är det någon som har erfarenhet av dessa hjälpmedel? Skulle de göra det möjligt för en person att räta upp en "tvåpersonskatamaran", eller för två personer att vända en katamaran med 15-20 kilo packning i en packsäck fästad vid mastfoten?

/ Nicke
 
Tror inte att kombinationen att kunna segla med god bärighet med besättning och last 175kg och att ensam kunna räta upp katamaranen existerar. Har själv en Hobie 18, den bär gott och väl två vuxna och övernattningspackning, men räta den själv har jag inte lyckats med, men det är nära att det går.

Vet att det finns en form av öppen vattensäck som man kan öka sin tyngd med, och då går det säkert. Ett annat alternativ är att man sätter ett rör under främre balken ("dolphin-strikern") och på så sätt får en längre hävarm, har sett bägge varianterna i tillbehörskataloger men inte provat själv.

Jag har seglat en del själv, men aldrig (hittills!) kapsejsat. Har prövat att räta själv med hjälp utifrån och det går lätt om man lär sig tekniken, antingen någon som i en liten båt lyfter i masten, eller någon som drar i en lina fästad i det skrovet som inte ligger i vattnet.

Seglarhälsningar Per
 
Har själv en HobieCat 16 som jag inte seglat på många år. Då jag seglade den som mest vägde jag inte mer än 60 kg och de som brukade gasta låg därikring oxå, som mest har jag haft gast på 90 kg. Skulle tro att båten går att segla ensam om det inte blåser allt för mycket och med lite övning för att få in den rätta tekniken kan man nog vända upp den själv oxå, men det kommer ta sin tid och det är säkert lättare med en sån där säck som diskuterats.
För två personer med lätt packning (175 kg) går den alldeles utmärkt så länge det blåser lite, brukade själv spänna fast en liten rygga framme vid masten och sticka ut på kortare turer.
Hur mycket vikt en Hobie 16 klarar/kräver beror helt på hur mycket det blåser och vinkeln mot vinden, har seglat i ganska hård vind på kryss med mindre än 130 kg (2 pers) utan att lovartspontonen lyfts och jag har oxå seglat i lättare vind med dryga 150 kg på halvvind och fått jobba för att hålla ner pontonen.
Jag tror att den minsta du kan segla med den vikten du anger (175 kg) är Hobie 16 och den är samtidigt inte helt lätt att segla ensam om det blåser lite.
Lycka till i jakten på den rätta kattan!!!
//David
 
Räta upp hobie 18 med hjälpmedel?

Perc; sa:
...Har själv en Hobie 18, den bär gott och väl två vuxna och övernattningspackning, men räta den själv har jag inte lyckats med, men det är nära att det går.

Vet att det finns en form av öppen vattensäck som man kan öka sin tyngd med, och då går det säkert. Ett annat alternativ är att man sätter ett rör under främre balken ("dolphin-strikern") och på så sätt får en längre hävarm, har sett bägge varianterna i tillbehörskataloger men inte provat själv....

Det vore intressant att höra om det är någon som seglar hobie 18 ensam och klarar av att räta upp den själv när den kapsejsat, med eller utan ovan nämda hjälpmedel.

Om det är möjligt är det nog en Hobie 18 (eller katamaran av annat märke i samma storlek) som jag skall ha.

mvh, Nicke
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...