Flytring

Tveksamt

Jag vet i tusan. Med tanke på att den kostar nästan 10.000 i svenska kronor så får du en mindre båt för pengarna.
Jag skulle nog hellre köpa en av de pontonbåtar som Guideline importerar. De är dessutom väldigt stabila.
Det finns en som heter SUB 714 U-SHAPE som verkar häftig.

Peppe
 
Med tanke på priset...

håller jag med dig fullkomligt.

Men min undran, var mer ur praktisk nyttjandesynvinkel.

En dylik kanot, bygger man själv, förslagsvis i kolfiber eller kevlar, för ett par tusenlappar.

En alltid färdig farkost, som ger möjlighet att fiska på knepiga ställen, i ögonblickets ingivelse, eller?

Själv letar jag ofta fiskeställen med hjälp av bilen och en stor Grummankanot, som i och för sig är lätt, men ett för stort vindfång (jobbigt när det blåser) och 75% av mitt fiske, bedrivs som ensamfiske.

Min erfarenhet, är att saker som är bökiga omständiga, drar man sig för, i längden.

Jag har nu ingen erfarenhet av flytringsfiske, men inbillar mig att det drar iväg i kostnad en del:
vadarbrallor och skor, simfenor och flytringen etc.

/Björn
 
Flytringsförslag

Visst kostar en bra flytring en del men efter att jag har köpte min Fishcat börjar jag nästan tro att det kommer att växa simhud mellan tårna på mig! Jag missar inte ett tillfälle att använda den! Bland det bästa inköpet på länge och alla som säger att "när du väl provat flytringsfiske så blir du såld" har rätt.

Jag köpte min ring + simfenor och pump för 4000:- Nu är väl Fishcat "top of the line" så du kan definitivt hitta billigare. Pool 12 har en kopia på Fishcat som de säljer för runt 2000:- (fördelen med de två modellerna är att du sitter högre upp och har i stort sett bara nederdelen av benen i vattnet). Nöjer du dig med en ubåt får du den för under tusenlappen.

Vadar behöver du väl ändå?

Tveka inte! Skaffa en flytring NU! ;-)

Jag har inte ångrat mig en sekund!

Peppe

Ps. Om du fortfarande är tveksam på flytring så kolla in bilden på min profil... :) :)

Pps. Fortfarande tveksam? Låt mig berätta om superfisket jag och mina polare hade i Ammarnäs när vi släpat upp min flytring till Bärtejaure...
 
Jo tack, låt höra

Det ligger ju inte långt från mina fisketrakter.:)

Undrar sa flundran:
Transporteras den uppumpad genom terrängen?
Hur lång tid tar det att blåsa upp den?
Går det bra att transportera den uppumpad på biltaket?
Är det några metalldelar i konstruktionen?
Hur mycket väger den?
Hur mycket väger pumpen?
Vad heter modellen du har?

Kanske svaren på dessa frågor, får mig att tänka om.
Att komma upp ur vattnet en bit, tilltalar mig.

/Björn
 
Re: Jo tack, låt höra

Graip; sa:
1. Transporteras den uppumpad genom terrängen?
2. Hur lång tid tar det att blåsa upp den?
3. Går det bra att transportera den uppumpad på biltaket?
4. Är det några metalldelar i konstruktionen?
5. Hur mycket väger den?
6. Hur mycket väger pumpen?
7. Vad heter modellen du har?


Låter som Vi i 5:an. På fråga A svarar jag.... ;-)

1. På min modell finns bra bärringar som man spänner fast på t ex en ryggsäck eller trär remmar igenom. Du behöver skaffa lite hakar så löser du det.
2. Minuter. Det går väldigt snabbt.
3. Vet inte om det rekommenderas. Det borde gå om du spänner fast den bra. Fast å andra sidan så blåser du upp den på ett par minuter så du kan lika gärna släppa ur lite luft och lägga den i bakluckan.
4. Ingen metall.
5. 4,5 kilo (9 pounds). Det finns lättare modeller.
6. 400 gram? Jag har en mindre pump som ändå räcker bra för min modell.
7. Fishcat. Det finns inget modellnummer.

För- och nackdelen med Fishcat är att den har ett par flytelement av skumplast. Fördelen är att dels så sitter du bättre och högre, dels så är det säkrare (bara flytelementen lär ha en bärkraft på över 80 kilo). Nackdelen är att du inte kan komprimera den lika mycket som en som bara har uppblåsbara flytelement.

Förresten, är du i Stockholmstrakterna så såg jag en annons att Sportfiskebutiken i Sumpan hyr ut flytringar. Det kanske kan vara en ide att prova?

Eller kan du kanske övertyga din handlare om att låna ut en på prov? Har jag förstått rätt med avseende på din övriga fiskeutrustning så lär du gynna honom en del ekonomiskt... ;-)

Peppe
 
Pool12

Hej Björn!

Det finns väl fler aspekter vad gäller kanot/flytring med anledning av ditt sätt att leta fiskeställen.
Efter att precis ha börjat med flytringsfiske kan jag bara hålla med Peppe, man fastnar direkt, så är det bara. Dock kommer det bli betydligt jobbigare för dig att flytta dig längre sträckor med ringen än med kanoten. Nog om det. Själv har jag den Pool12 som Peppe nämnde. Det är en klar kopia på FishCaten till ett lägre pris. Den har till skillnad mot FC uppblåsbara sektioner även i rygg och sittdyna. Detta är både positivt och negativt. Tar mindre plats vid kompremering men å andra sidan kan jag tro att man sitter lite bekvämare i FC och dessutom har man ju under alla förhållanden två element som flyter. Det är nog plånboken som får avgöra. Även Guideline har en modell, Drifter, enligt många är den identisk med Pool-ringen förutom att det är ett annat överdrag och att ryggstödet är av något foammaterial. Denna ligger strax under 2000 exkl fenor och pump.

Lycka till med flytring!

//Niclas
 
Åter till det där med kanoter…

Flytring verkar effektivt ut fångstmängdssynpunkt för den benådade skara fiskare som med dess hjälp når de fiskar som landkrabborna skrämt ut i mitten av p&t-pölen, där fiske med båt är förbjudet. Kanot är i sådana vatten att betrakta som båt, medan däremot flytring är per definition något annat (fråga mej inte vad!). Men var går egentligen gränsen? Är en gummibåt en flytring om man lämnar årorna hemma och istället sparkar sig fram? Nån som vet?
 
En båt är en båt

Den dag det börjar säljas en massa tillbehör till flytringar, som ekolod, multispöhållare, motorfäste (elmotor) etc, förbjuds de nog också, i de sammanhangen.
Den har väl hittills räknats som ett fiskeredskap.

Ligger väl en hel del fördomar i detta.
Att de som använder flytringar, är fridsamma ansvarskännande flugfiskare.;)

Kan ju tänkas att nån då kommer på att tillverka gigantiska flytvästar, med stor flytkraft runt midjan/rumpan.
Hur ska de då definieras. He he.

/Björn
 
Men...

visst kanske flytringen är mindre fridstörande än båten ovch så. Det jag dock undrar är på hur utsidanfiskarna ser på flytringen i ex. ett fjällvatten.

Den ger ju heltklart en kraftig fångst-fördel och jag har ögonvittnen som sett flugfiskare mer eller mindre tömma vatten med dess hjälp.

PÅ något sätt ser jag vadandet som en begränsande faktor, där det finns en fredad zon för fisken.Inge flytring i fjällvatten! Tycker ni att jag är helt ute och seglar?

(P/t och större sjöar undantget då givetvis)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Kokkola flytring Fiske 4
nannes Flytring? Fiske 0
vuogga FLYTRING I KOLÅSEN?? Fiske 2
Lucius bra flytring Fiske 1
Nappe Flytring? Fiske 2
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
peppe_malmqvist Tips om flytring Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.