Importera utombordare

Hej!

Det börjar bli dags att skaffa ny utombordare till min IF men de är ju så förskräckligt dyra. Kan man spara en slant på att köpa utomlands? Någon som gjort det? Någon som vet i vilket land man kan göra klippet? Butik?

All the best!

//Anders
 
Priset beror bla på konkurensen, total försäljning och skatter (moms). Momsen är ju lägre i tex Tyskland men frågan är om de har så många småbåtar, så att det finns någon stor marknad? Finland borde annars kunna vara ett alternativ, de har ju i alla fall gott om sjöar och småbåtar. För övrigt så testade DN nyligen små 4-taktare (nyförsäljning av 2-taktare kommer nog att förbjudas snart).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995
 
Nu vet jag inte priset på snurror i Sverige men jag vet att flera har kommit hit till Åland från Sverige för att köpa. Prova med följande tel.nr:
18/22428
18/12012
18/19399

Vi pratar svenska här så det är bara att ringa !
Koivu
 
Tack för svaren!

Kanske är det lite fusk med motor. Min förra båt, en Amigo 23, var faktiskt utrustad med åror :)

Jag har inte gjort någon heltäckande studie av priser än men en 6 hk med lång rigg verkar kosta 13-14 000. Enligt uppgift ska märket Tohatsu vara något billigare. Ska ner och snoka lite på båtmässan...

Vad tror ni om motorstyrka? Nu använder jag en trehästars Yamaha med kort rigg. För klen och för kort tycker jag samtidigt som jag inte vill ha en alltför stor klump där bak. Mitt ideal är 5-6 hk med lång rigg, givetvis 4-takt för miljöns och bränsleekonmins skull.

//A
 
6 hkr

Som gammal IF-ägare kan jag säga att 6 hkr räcker för de flesta tillfällen. Jag hade min motor sittande i den motor brunn som finns. Fungerade bra även om motorn säkert bromsade en del.

MVH/Jan
 
Utombordare

Kolla även lokala handlare. Det verkar som om det ofta finns nya motorer av äldre årgång (typ -01 eller -02) som säljs till bra priser. (Dom kanske köper in osålda partier från annat håll)

När det gäller miljö och tvåtaktare så finns det bra bränslealternativ. OK-Q8 säljer sin Ultima Akylatbensin och den finns att köpa i pump på några ställen (I Göteborg är det OK, Kållered som har - Kostar bara 10.33/liter efter skattesänkningen tidigare)
Dessutom säljer Aspen AB också från pump på några ställen (I GBG är det Entrepenadbutiken, Ringön och Whalborgs Marina som har).

Förhoppningsvis kommer fler försäljningsställen inklusive sjömackar under våren.
Med Akylatbensin blir utsläppen i samma storleksordning som en 4-taktare med katalysator. Dessutom går i allmänhet motorerna bättre, eftersom bränslet är renare och av jämnare kvalité.

läs mer om Akylatbensin på http://www.aspen.se/

/Lod
 
2-takt 5hk...

räcker utmärkt, för du är väl en sailor antar jag.

Har använt en dylik Yamaha till min Express, en 4,5m snurrebåt och en canadensare.
Snurrar fortfarande efter 13års användning.

Bogserade vid ett tillfälle två andra segelbåtar efter min Express i snålväder från Sandhamn till Saltsjöbaden, gick alldeles utmärkt.

Men det är klart att om man skall gå mot vinden i storm, kan det ju krävas en 8-hästare.;)

Överväger man starkare motor, tycker jag man i stället skall överväga att byta till en ren motorbåt.:(

/Björn
 
Tack för tipsen!

Jag tänker nog så också, 5-6 hk är idealet. Fast jag vill nog ha 4-takt. Miljövänligare och bensinsnålare har jag fått för mig. (Stämmer det förresten?)

Något ska det bli i alla fall. 3-hästarn är för klen.

Jag vill ha sommar!!!!

//Anders
 
5-6 Hp

4-taktare... Det är helt rätt att den drar mindre bränsle. Ca 30-40% mindre än 2-taktaren. När det gäller miljön är 4-taktaren bättre än 2-taktaren. Nu vet jag inte om 4-taktarna har katalysator (Tveksamt). Dock kan man ju köra på miljöbränsle (Akylatbensin) se tidigare inlägg. Det mår både 2- och 4-taktaren bra av + att man inte osar ner miljön.

Om 4 taktaren är ekonomisk i längden vet jag inte. Det lär ta några år att spara in dom extra pengar 4-taktaren kostar i inköp och underhåll. Speciellt på en segelbåt där drifttiden inte är så många timmar per säsong.

När det gäller storleken 5-6 Hp så skall man vara vaksam på vilket motorblock som används. Det finns betrydligt fler hästkraftmodeller än fysiska motorstorlekar.
Ofta är 4 och 5 Hp samma motor, fast med olika strypning. 6-8 Hp brukar också vara samma. Alltså är oftast 6 HP en större motor med lägre trimmningsgrad medan 5 Hp är en lite "trimmad" 4 hästare. Då är antagligen 6 hästarn mer lämpad för en segelbåt. Större cylindrevolym, lägre varv och mer moment = större propeller som "greppar bättre".
I och för sig väger den lite mer.

Propeller förresten - det kan vara läge att välja en propeller med mindre stigning för att passa en tung båt. Men det kan nog motorhandlarn hjälpa till med.

/Lod
 
Seglarbordarpropeller...

kallas det visst.

Kan vara något att tänka på.
Vad jag förstått (inte mycket), skall dessa skovla bättre vid låga hastigheter.

Alltså även en utmärkt propeller för trollingfisket om man placerar motorn i roddbåten.

Har själv aldrig brytt mig i frågan, bara kört på med standardpropellern.

4-taktare är ju som bekant mycket tyngre motorer, vilket bör beaktas (ryggen), när man väljer motorblock.
Men nog är det skönt att slippa oljeröken i medvind.

Det finns några lätta fyrtaktare på marknaden i detta hk-segment vi pratar om, men går det att trolla bort material utan att hållbarheten blir lidande?

/Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.