Hej Bullen, jag har ett problem...

Det är så här att jag framöver kommer att ha möjlighet att köpa en segelbåt. problemet är bara det att jag inte kan bestämma mig vilken linje jag filosofi jag skall ha i valet av segelbåtsmodell.

Å ena sidan så är det ju trevligt med en rymlig bekväm segelbåt. En sådan skulle kunna vara en Nord 80, Allegro, Albin 78 eller nåt annat i samma prisklass. Då får man en välseglande bekväm och välutrustad båt, och det är ju bra. Med den kan man segla vart man vill utan på ett bekvämt och ståndsmässigt sätt.

Å andra sidan: Båten jag hade, en Amigo 23, var ju egentligen ganska lagom vad gäller komfort. Kanske är det bara lite mer fart jag vill ha så jag kan hänga med polarnas båtar? Stora båtar, stora bekymmer stora kostnader, är ju en klysha men också en sanning. Jag kanske skulle köpa en IF, comfort 26 eller nåt. De är ju billigare och enklare. Ett enkelt problemfritt båtägande (lyckas jag inbilla mig själv). Att det är spartanskt gör ju egentligen inget, jag gillar ju campingens enkelhet.

Snälla Bullen, kan ni hjälpa mig? Hur bör man tänka i sånna här situationer?

(Och det är som vanligt inte killen i filmen som skrivit brevet)
 
hmmm, låter en aning som det senare konceptet lockar dig mer - spontant låter det mer intressant hur som helst. Alltså "Dr Ruth" tycker du bör titta efter något lagom ruffligt... Comfort 26:an kunde väl vara något - håller du väl tempo med dina polare (gör du det i if:en??). Varför inte kika på en 806;a - ganska ovanlig i Sverige - men en vacker! och välseglande (1,09 tror jag) sak som kostar som 1,5 If. Den hette först monark 806 men fick sen namnet International 806. Ganska vanlig i Danmark - säkert billigare där (sök gärna på http://baad.tv2.dk/). Eller varför inte den lilla Dominanten - Dominant 78 - finns några svenska hemsidor med den - fin liten sak tror jag. Sen kan du ju alltid hitta något som är riktigt spartanskt som du lätt seglar ifrån polarna med.. Banner 28, X79 eller Elvström 717 - höglysande från 100.000+ och neråt.

Til lykke
 
joo, du har väl rätt. Men..

Du har nog uppfattat saken någorlunda rätt. Enkelheten lockar mig men ibland får man anfall av "jag har råd att köpa en stor fin båt därför borde jag"-sjukan. Det är inte så att jag är särskillt rik eller så, men jag har just sålt en lägenhet.

Det jag funderar på är hur de höglysande båtar som du nämner klarar havssjö? Visserligen seglar jag gärna fort men jag är ingen kappseglare. Jag är mer en sån sorts seglare som lite lojt halvligger i sittbrunnen och dricker saft och knaprar kex. Då är det ju viktigt att båten inte kräver allför mycket passning. Jag får för mig (men vet egentligen inte) att flera av de båtar du nämner säkert duger för segling längs kusterna men kräver lite mer passning än en mer "vanlig" svenssonbåt. Av någo anledning inbillar jag mig att Comfort 26 är en någorlunda stabil båt "trots" att den är rätt snabb. Nån som har erfarenhet av den?
 
Jag var ute i en Amigo 23 igår. Det jag känner är att det är jäkligt surt att se i strot sett alla medseglare segla om en. Samtidigt är den ju lättskött, lättseglad och förhllandevis billig. Jag har tyvärr inget förslag att komma med, men jag förstår ditt problem. 806 verkar vara en trevlig båt.

kika på sailguide.com så kanske du får en idé.

mvh/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moreno vilken GPS ska jag ha? Segelsporter 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.