INTO THE WILD biopremiär den 16/11

Problemet är väl snarare att du inte förstått filmen.
Det är ju också ett sätt att försvara sin smak. Det går ju lixom inte att värja sig mot. Nä, jag erkänner, medelklassens angst går alltid över huvudet på mig. Jag kanske inte har haft det bra nog...
Men du får gärna förklara så även jag ser ljuset i denna hantverksmässigt underbara film.
 
estetdrägg;363246 sa:
Jag kan tyvärr inte stämma in i lovsången...vist den är vackert filmad men mycket mer är det inte som är över medelmåttans nivå tycker jag.
På en del sett gör den mig arg, att en med sällskap så bortskämd spoling får så mycket uppmärksamhet!

Det hade inte varit fel att hyra den för en 5kr (priset på vår hyrvideobutik) men att se den på bio var det fanh inte värt såhär i efterhand.



Vättlefjäll;363248 sa:
Vad skönt att höra att det inte bara var jag som finner den amerikanska medelklassens livsleda jävligt enerverande när den tar sig kulturella uttryck. Mycket vacker film men att dö pga en försenad tonårsrevolt är onödigt...

Vättlefjäll;363258 sa:
Det är ju också ett sätt att försvara sin smak. Det går ju lixom inte att värja sig mot. Nä, jag erkänner, medelklassens angst går alltid över huvudet på mig. Jag kanske inte har haft det bra nog...
Men du får gärna förklara så även jag ser ljuset i denna hantverksmässigt underbara film.

För det första verkar estedrägg avundsjuk på uppmärksamheten. Han vill nog själv ha den. Dessutom definierar inte jag någon som knegar sig fram i livet som bortskämd. Besynerligt uttalande.

För det andra så handlar det inte om smak. Det var det inte någon "ytlig" tonårsrevolt utan mer djupgående än så. Killen flyr ju undan samhället på grund av familjeproblem.

Å jaa du har nog rätt i att det handlar om avundjuka över att killen går emot strömmen. Klass är helt irrelevant. Det finns säker många liknade fall där "lägre klasser" finns representerade. Skillnaden är väl att de ofta inte sköter saker så snyggt, för dagbok osv så att de hamnar i en film. De flyr på andra sätt, rånar en bank och flyttar till thailand. Kanske inte lika intellektuellt inspirerande (för en intellektuell författare och regissör)....och lite mer okonstruktivt. Men då pratar vi om smak.

Ganska roande att filmen ändå väcker dessa starka känslor. Det tyder på något....
 
ok vad flyr han ifrån, han träffar ju sina likar under turen tid vilka också tydligen skiter i.
Vad är det som är så bra med filmen att man inte får tycka att det var en skitfilm?
Ytlig är väl just vad den är!
 
Angående smak så värderas den 8,3 på IMDB

http://www.imdb.com/title/tt0758758/

vilket får anses som ett extremt bra betyg baserat på vad den filmintresserade massan i alla fall tycker.

Att då kalla det skit tyder på brister...någonstans. Tämligen onyanserat.

Betygen på IMDB betyder ju egentligen inte ett dugg eftersom precis vem som helst kan betygsätta precis vad som helst. 37004 betygsättningar (i skrivande stund) på Into the wild skulle jag inte ge ett dugg för.
Nej! När det börjar närma sig 100.000 röster då börjar röstningen bli lite mer trovärdig.
Exempelvis på denna film: http://www.imdb.com/title/tt0111161/
En av de absolut bästa!

//Peter (som inte har sett "Into the wild" men som betygsätter alla filmer jag sett på IMDB)
 
Betygen på IMDB betyder ju egentligen inte ett dugg eftersom precis vem som helst kan betygsätta precis vad som helst. 37004 betygsättningar (i skrivande stund) på Into the wild skulle jag inte ge ett dugg för.
Nej! När det börjar närma sig 100.000 röster då börjar röstningen bli lite mer trovärdig.
Exempelvis på denna film: http://www.imdb.com/title/tt0111161/
En av de absolut bästa!

//Peter (som inte har sett "Into the wild" men som betygsätter alla filmer jag sett på IMDB)

lol

Det värsta är att du inte skämtar...
 
Dessutom definierar inte jag någon som knegar sig fram i livet som bortskämd. Besynerligt uttalande.
Att ta skitjobb som burgerflipper när man har en lysande akademisk karriär framför sig är väl ett signum för den arbetarromantiserande medelklassen och är verkligen ett uttryck för bortskämdhet. Den som måste knega sig fram är inte bortskämd, den som gör det som ett pittoreskt val är det i allra högsta grad.


För det andra så handlar det inte om smak. Det var det inte någon "ytlig" tonårsrevolt utan mer djupgående än så. Killen flyr ju undan samhället på grund av familjeproblem.
Familjeproblem? Jag har ett vagt minne av otrohet o skiljsmässa. Buhuhu, stackars dig....

Klass är helt irrelevant.
Ja, för över-och medelklassen.

Ganska roande att filmen ändå väcker dessa starka känslor. Det tyder på något....
Som vaddå? Tycker dina känslor för filmen tyder på starkt identifikation med huvupersonen. Det är inte så att du drömmer om att bara vandra rakt ut i Sarek o få en populär bok skriven om dig?

Jag var orolig att du kanske faktiskt kunde ge mig ett perspektiv som skulle tvinga mig att krypa till korset men tycker nog att din analys är pölgrund.

Angående smak så värderas den 8,3 på IMDB
Du kanske baserar dina åsikter på vad andra tycker men många av oss vinnlägger oss om att våra åsikter är personliga o baserade på vad vi själva tycker.

lol

Det värsta är att du inte skämtar...
Nä, det värsta är att du är allvarlig.
 
Är det inte ganska svårt att betygsätta själva handlingen när det är en verklighetsberättelse baserat på hans dagboksinlägg?

Att killen hade en psykisk störning är väl dock ganska klart, och dog som en anledning av detta är väl knappast något att idealisera.
 
Luuuuutar miiig baaakåt ooo taaar eeeen iiiiiskalll skuuuumandeee piiilsneeerrr
Usch, börjar bli snurrig av att göra så den sista tiden....................................
 

Bilagor

  • imagesxd.jpg
    imagesxd.jpg
    1.5 KB · Visningar: 418
Att ta skitjobb som burgerflipper när man har en lysande akademisk karriär framför sig är väl ett signum för den arbetarromantiserande medelklassen och är verkligen ett uttryck för bortskämdhet. Den som måste knega sig fram är inte bortskämd, den som gör det som ett pittoreskt val är det i allra högsta grad.



Familjeproblem? Jag har ett vagt minne av otrohet o skiljsmässa. Buhuhu, stackars dig....


Ja, för över-och medelklassen.


Som vaddå? Tycker dina känslor för filmen tyder på starkt identifikation med huvupersonen. Det är inte så att du drömmer om att bara vandra rakt ut i Sarek o få en populär bok skriven om dig?

Jag var orolig att du kanske faktiskt kunde ge mig ett perspektiv som skulle tvinga mig att krypa till korset men tycker nog att din analys är pölgrund.


Du kanske baserar dina åsikter på vad andra tycker men många av oss vinnlägger oss om att våra åsikter är personliga o baserade på vad vi själva tycker.


Nä, det värsta är att du är allvarlig.

lol

Du verkar inte ha genomgått din tonårsrevolt ännu.

Det är väl där problemet ligger....stackare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.