Hur mycket skarvar Tristan?

Hej!

Trots att det var ett bra tag sedan jag läste tristan Jones böcker kom jag att tänka på hur det egentligen ligger till.

Har någon läst boken Is i sikte? Där han ofrivilligt övervintrar i packisen med sin träbåt vid Grönland tillsammans med sin trebente hund Nelson. Hur sant är det egentligen? Har han verkligen gjort det? Ryktet säger ju att han skarvar en del....

Eftersom det finns gott om beläst folk här på Internets utsida hoppas jag på kloka kommentarer.

Vänligen,

Anders
 
Goda historier

Jag tycker Tristan Jones var en lysande historieberättare. Jag är själv yrkessjöman och seglare och kan väl tycka att ett och annat i hans historier inte låter alldeles sannolikt. Men än sen då? Är det inte som Fritjof Nilsson Piraten sade, att "en god historia ska inte fördärvas av en alltför stor portion sanning"? Historieberättandet har ju ett värde i sig, om det görs väl.

Istället för att granska vill jag säga Tack, Tristan Jones, du gav oss ett par hisnande upplevelser och goda skratt. Må du sitta där på stranden på Andra Sidan och småle åt oss - antagligen kokandes mat på en ilandfluten järnspis...

hälsningar
Jens
 
Re: Goda historier

kajaken@yahoo.com; sa:
Jag tycker Tristan Jones var en lysande historieberättare. Jag är själv yrkessjöman och seglare och kan väl tycka att ett och annat i hans historier inte låter alldeles sannolikt. Men än sen då? Är det inte som Fritjof Nilsson Piraten sade, att "en god historia ska inte fördärvas av en alltför stor portion sanning"? Historieberättandet har ju ett värde i sig, om det görs väl.

Istället för att granska vill jag säga Tack, Tristan Jones, du gav oss ett par hisnande upplevelser och goda skratt. Må du sitta där på stranden på Andra Sidan och småle åt oss - antagligen kokandes mat på en ilandfluten järnspis...

hälsningar
Jens

Menade inte att vara kritisk. Tipsade bara om en kritisk bok eftersom frågeställaren undrade. Personligen håller jag helt med dig.

Man får också komma ihåg att mannen hade långa långa perioder av mer eller mindre händelselöshet under sina seglingar. Och att han livnärde sig på att skriva artiklar och böcker. Inte så konstigt ur det perspektivet om han satt och fabulerade lite. Han var ju tvungen att fördriva tiden och få in lite respengar!
Med tanke på vad han de facto gjort och upplevt förefaller det nämligen märkligt att han skulle fabricera historier av hävdelsebehov. Snarare tror jag att det handlade om dels ett ekonomiskt behov och dels en pliktkänsla mot sin publik. Mannen var ju berättare och en populär sådan. Vad hade vi läsare sagt om han rapporterat "idag har jag seglat 17 dagar i snällt väder. Inget särskilt har hänt."?
 
Menade inte heller att vara kritisk och (alltför) ifrågasättande till Tristans bedrifter. Gillar verkligen berättelserna. Det är just därför jag undrar över sanningshalten. Övervintringen är ju verkligen en bedrift!

Mvh

Anders
 
En del sanning och en del fiction, tyvärr är just övervintringen i packisen troligen fiction.
Dock är det huvudsakliga förloppet i "The incredible voyage" samt hans senare äventyr med "Outward Leg" väl verifierat av utomstående. Detaljerna är dock med stor sannolikhet kryddade en del.
Det som känns som en besvikelse för mig som stor fan av honom är att det verkar som mycket av hans äventyrliga bakgrund före och under andra väldskriget och skidrat i böcker också är uppdiktad.
Men stunt i det och njut av böckerna
 
Re: Re: Goda historier

Helgedahl; sa:
Vad hade vi läsare sagt om han rapporterat "idag har jag seglat 17 dagar i snällt väder. Inget särskilt har hänt."?

Kompisar brukar ibland fråga varför vi journalister bara rapporterar om tråkiga händelser, typ mord och olyckor. Mitt svar är, hur intressant skulle det bli om vi började dagens sändningar med " Finlandsfärja gick i hamn, 800 överlevde".

OBS! Vill inte förringa det tragiska som hände för 10 år sen, bara belysa på ett effektivt sätt.
 
BugEye; sa:
En del sanning och en del fiction, tyvärr är just övervintringen i packisen troligen fiction.

Har för mig att jag läst i något sammananhang (kommer dock inte ihåg var) att man verifierat just övervintringen genom att kontrollera klareringshandlingar på Island och Grönland. Vore kul om den historien var sann.

Och den trebente hunden Nelson, han måtte väl ändå funnits??? :)

//Anders
 
andersmossing; sa:
Har för mig att jag läst i något sammananhang (kommer dock inte ihåg var) att man verifierat just övervintringen genom att kontrollera klareringshandlingar på Island och Grönland. Vore kul om den historien var sann.

Och den trebente hunden Nelson, han måtte väl ändå funnits??? :)

//Anders

Jag vet inte någonting med säkerhet, grundade mitt påstående på en artikel jag läste samt utdrag ur en ny biografi jag inte läst i sin helhet.
Här finns i alla fall artikeln...
http://www.tristanjones.org/brian_mooney.htm
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.