Ficklampsljus

Hej!

Detta är kanske inte rätt forum men eftersom jag veta att färger på ljus är något seglare ibland funderar på provar jag ändå.

Jag fick en liten nyckelringslampa av märket Silva i julklapp. Den lyser med sterilt blåaktigt sken. Nu undrar jag, vilken färg på ljusskenet bör man använda för att bäst skydda mörkerseendet? Rött, svarar jag men brorsan säger annorlunda. Någon som kan förklara?

Tack på förhand!

//Anders
 
Jag kan inte ge något vetenskapligt svar på din fråga. Jag har dock noterat att Försvarsmakten gått ifrån att endast använda rött ljus för att bevara mörkerseendet till att även använda blått. Vad som ligger bakom detta vet jag inte men det tyder på att både rött och blått är okej.
 
Ljuset vill jag ha så svagt som möjligt för
undvika att reflexer men ändå tillräckligt för
att kunna läsa sjökort, kolla vindex mm.
 
Rött ljus förstörs mörkerseendet minst av, men det syns mycket bra i IR-kikare/kameror, därför tycker försvaret inte längre om det.

Blått ljus tror jag är en bra kompromiss mellan de båda, men som privatperson kan man satsa på rött ljus (om man inte får för sig att smyga på stridsvagnar...)

Själv kör jag ibland med rött men oftast vanligt vitt ljus, då man ser så mycket bättre (ut). ;)
 
Magenta

Något av de större flygplanstillverkarna som gjorde en undersökning på 90-talet på området. Det visade sig att färgen "magenta", dvs blålila-rödlila, skulle vara den bästa färgen för mörkerseendet. Tyvärr var det ingen köpare av planen som ville ha den färgen.
 
Det finns gamla trådar om detta, försök att söka på "mörkerseende".

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till, dels har tappar och stavar olika känslighet i olika våglängdsområden, men sen handlar det också om färgen på de saker man skall titta på och hur färgerna upplevs. Och för militären handlar det också om att undvika upptäckt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.