Norska frestelsen-När havet kokar av stor torsk utanför Söröya

Ja visst är det det kompis! :)
Hade bara skaftet till håven varit tillräckligt långt så hade det säkert gott och en stor ring med djup håv.:)

Ja, det är ju nästgårds för dig där uppe. ;) :)
 
Min tidigare kollega, född och uppvuxen strax söder om Eggum på Vestvågöy, beskrev att så där
kunde det se ut vissa år när storskreien gick till. Då fiskade familjen tills båten var full med stor skrei,
gick in till bryggan, lastade ur och gick ut igen. Efter ett par tre rundor per dag i en vecka var års-
behovet av grova torskfiléer insaltade (senare infrysta). Och båten kunde i princip vinschas in och
hängas upp i båthuset igen...

Till för några år (tiotalet?) sedan brukade han köra ner en släpvagn full med infrysta filéer (som ett
kompakt isblock ungefär) som han och brodern fångade hemma vid familjegården - sedan hade
han fisk nog för ännu ett år här nere i skogslandet... Tog visst slut när norrbaggarna la nått export-
förbud även på egenfångad skrei...
 
Min tidigare kollega, född och uppvuxen strax söder om Eggum på Vestvågöy, beskrev att så där
kunde det se ut vissa år när storskreien gick till. Då fiskade familjen tills båten var full med stor skrei,
gick in till bryggan, lastade ur och gick ut igen. Efter ett par tre rundor per dag i en vecka var års-
behovet av grova torskfiléer insaltade (senare infrysta). Och båten kunde i princip vinschas in och
hängas upp i båthuset igen...

Till för några år (tiotalet?) sedan brukade han köra ner en släpvagn full med infrysta filéer (som ett
kompakt isblock ungefär) som han och brodern fångade hemma vid familjegården - sedan hade
han fisk nog för ännu ett år här nere i skogslandet... Tog visst slut när norrbaggarna la nått export-
förbud även på egenfångad skrei...

På 70-talet fanns det någon artikel i Fiskejournalen om skreifisket i Lofoten och det var väldigt gott om skrei som dom fick.
Det var en av mina drömmar att få uppleva ett sådant fiske, men tyvärr så kommer den ej att uppfyllas nu heller el. i framtiden p g a hälsoskäl.

En kompis föräldrar i Harstad hade en båt som var ombyggd med kylrum och där kunde dom lasta in ca 5 ton filead i båten innan dom var tvungna att åka in till hamn för att lasta ur den. Det var ingen stor fiskebåt. Jag minns ej båtfabrikatet.
 
Det låter smaskigt att äta torsk till frukost, lunch och middag i ett helt år ….

Under en tid på mellan- och högstadiet medan jag bodde i Huskvarna (har emigrerat därifrån till Kalix) så var jag med i KFUM och ett år så var vi på Nordiskt läger ute i Stavanger i 8 dagar och där fick vi fisk varje dag i alla dess olika former till middag. Vi bodde på marinens anläggning där. Alla som var från Sverige var så himla less på fisk sedan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.