Bush crafting

Jag har letat och letat men kan inte hitta en enda tråd om bush crafting här i detta eminenta forum. Finns det någon här som vill diskutera och utbyta idéer?
 
Jag har letat och letat men kan inte hitta en enda tråd om bush crafting här i detta eminenta forum. Finns det någon här som vill diskutera och utbyta idéer?

Det var faktiskt det jag också letade efter när jag fann "Såga som en kärring"-tråden, men hittade inte heller nån specifik Bushcraft-tråd. Vet inte ens under vilken rubrik de skulle kunna tänkas pass in.
 
Du får söka ordet bushcraft. Ett ord, utan mellanslag.
Jag får då upp 182 träffar på ämnen.
https://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=2324584

Kan också söka på inlägg men då blir det 500 träffar och många är ju i samma tråd.

Eller så söker du via google (bushcraft site:utsidan.se)
Då trillar det fram ungefär 2040 resultat!

Någonstans här borde du hitta någon ren "hard core Bushcraft"-tråd.

Annars finns bland annat forumdelen "Ute i naturen" med undersektionerna Bär och Svamp samt Överlevnad där jag kan tänka mig att de närmast liggande inläggen kan vara.
Alternativt så jag tror du annars får leta fram mer specifika ämnen du vill skriva och läsa om, tex "vad björkblad kan användas till" eller "hur skärper jag min yxa"...
 
Bushcraft är intressant. Har ju med naturen att göra i allra högsta grad.

Eller hur! Jag har också letat efter föreningar i Sverige men de som har egen hemsida verkar inte särskilt aktiva. Har kontaktat några men aldrig fått svar. Trodde verkligen att intresset skulle vara större med tanke på hur mycket det finns i ämnet på youtube.
 
Eftersom jag inte söker efter någon specifik information utan bara vill ha en plats att diskutera "smarta grejer" man kan tillverka själv i naturen kan vi väl skriva här, vi som är intresserade. Så ös på med tips på roliga och smarta projekt!
 
Eller hur! Jag har också letat efter föreningar i Sverige men de som har egen hemsida verkar inte särskilt aktiva. Har kontaktat några men aldrig fått svar. Trodde verkligen att intresset skulle vara större med tanke på hur mycket det finns i ämnet på youtube.

Ämnet sorterar i Sverige antagligen till stora delar under friluftsfrämjandet, scouterna, hemslöjdsförbundet och överlevnadssällskapet. Lägg till utbildningsförbunden som jag har sett håller specifika kurser och folkhögskolor så täcker man det mesta inom konsten att vistas i naturen.
 
Just därför borde det väl passa bra om man kunde diskutera det här också! Jag har försökt kontakta både Överlevnadssällskapet och Friluftsfrämjandet men bara Friluftsfrämjandet behagade svara och de verkar inte ha något diskussionsforum utan mera kurser och riktade aktiviteter. Scouterna är, som du säger duktiga på det här. Nu är jag inte scout och jag har inte heller behov av att gå någon kurs men jag tycker det skulle kunna finnas ett forum där man kan byta idéer. Bara så.
 
Det är väl litet hipstervarning när man hör ordet bushcraft. Själv fick jag min första kniv i femårsåldern och pappa lärde mig hur man skulle och hur man inte skulle använda den. Att hugga ved fick jag lära mig när jag var tillräckligt stor för att svinga en yxa. Det är något inte så litet patetiskt med alla dessa youtubefilmer med folk som klyver ved men kniv och klubba och diskuterar viken morakniv )etc) som är bäst.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...