VitaPro hjälper det?

Hej,
det görs mycket reklam för VitaePro. Jag har aldrig testat de eller någon annan produkt. Nyligen började jag ta Magnesium tabletter och det på inrådan av Apotekets personal när jag berättade om mina besvär.

Det blir allt jobbigare att krypa in & ut ur tältet och efter en heldags vandring i fjällen med packning känner jag av mina benhinnor så mycket att jag måste ta smärtstillande för att kunna sova. Att huka ner är jobbigt, nästan omöjligt, måste ha stöd för att resa upp mig och detta trots idogt tränande. Allt det är kanske normal vid 64 års ålder, vet dock ej hur det är med andra i den åldern.
Jag ska ut på en långvandring som jag drömt om länge (slutade tidigare att jobba för att kunna genomföra det), planerat att vara ute i minst 3 månader. För att klara det har jag minskat min packvikt till 7 kilo utan mat & vatten. Det är fortfarande inte ultralight men jag behöver lite komfort också. Finns fortfarande något att kapa till exempel ännu lättare ryggsäck och liggunderlag. Men det får duga med den utrustning jag har nu. Målet är att vandra 20 km om dagen på en stig.
Egentligen är jag inte i bästa skick, lederna känns stela och dragits dessutom med hälsporre under hela förra året och är fortfarande inte riktig bra men mycket bättre. Har inte gått något sedan september för att läka ut hälsporren men nu måste jag komma igång för avresan är om 7 veckor.
Därför har jag sneglat på VitaePro. Det är inte bara att köpa och testa, man binder upp sig när man beställer och det vill jag helst inte. Ni som är äldre och vandrar och allmänt är aktiva brukar ni ta sådana tabletter och hjälper de? På reklamen får man intrycket att VitaePro hjälper mot leder m.m.
Mvh Veni
 
Du kan ju testa de grejer som ingår i deras recept.

Magnesium har jag ätit länge. På senare tid har jag börjat med två tillskott som många tycker funkar mot artros och ledbesvär. Båda är relativt billiga och ofarliga. Nyponpulver och MSM (metulsolfonylmetan, en svavelförening). Åtminstone nypon är visat i riktiga studier att det har effekt, men man vet ännu inte VAD i nypon som är det aktiva ämnet här. Det är inte C-vitamin som man trodde först. Har för mig att MSM också har bevisad effekt, men är lite osäker på om jag minns rätt där.

Jag har symptomfri artros i fingrar och tår. D.v.s. det är fult men känner just inget av det, mer än att det kan hugga till i en småtå ibland när jag tar spjärn. Fingrarna känner jag inget av alls. Men jag oroar mig att andra leder ska angripas och vill förebygga. Lite svårt att veta vad som hjälper när man inte har ont...

Men, jag har i flera år haft ont i höger hand vid vissa lättare rörelser. Jag tror det var en överbelastningsgrej, har anledning att tro det, kanske en inflammation. Det försvann efter en tid på svavlet, så något slags kvitto har jag.
 
Visst hjälper Vitapro för de som säljer det. För sig själv gäller alltid lagom av det man mår bra av...
Magnesium har jag ätit sedan jag drog av qadropedikus, ortopeden som fäste den vid knäskålen igen med snöre den här gången, berättade att han sett artros och rekommenderade magnesium.
Min besiktningsläkare rekommenderade blåbär och hallon, jag tog åt mig. Fem frukter om dagen är nog bra när man kan få tag på olika.
Men barlast som du inte vet något om skall man nog veta något om innan man sätter det i sig.
Har prövat i ett års tid med Vitapro och förmärkte ingen skillnad alls, utom i ekonomin.
Torkade rivna nypon har jag ätit sen barnsben och om de gjort nytta vet jag inte men vanan sitter i.

go tur
 
Allting hjälper lite om man börjar i en period av inte mer besvär, då är nämligen chansen större att det minskar igen, än ökar. Googla "regression to the mean".
Gör man sedan kontrollerade studier på ett vetenskapligt sätt så är det oftast mycket begränsade skillnader (statistiskt kan det riskeras att var 20:e analys blir signifikant av en slump och då väljer tillverkaren just den som bevis, även om den inte ligger på en kliniskt relevant nivå)
Det går att hitta "stöd" för alla påståenden om man tvingar fram dom.

Endast vid konstaterad brist av något viktigt så kan man se verklig nytta av att tillföra det. Vi väntar alla på något med garanterad effekt, det vore mycket värdefullt.

Jo, jag vet att Anabola steroider är bevisat verkningsfulla som allmänt stärkande medel, men allt som har kraftig effekt riskerar man att få minst lika mycket bieffekter, så verkningsfullt utan bieffekter är osannolikt dessutom.
 
Börja med att titta på kosten

Hej,

Om jag var du skulle jag börja med att titta på kosten och logga hur mina dagar ser ut på cronometer.com. Gratisversionen är riktigt bra!

Vad som är så bra med cronometer.com är man ser intag av mikronutrienter, vitaminer och mineraler, utöver makronutrienterna.

Då kommer du se ganska snart om du får i dig de ämnen som kroppen behöver.

En brasklapp är också att kroppen är betydligt sämre på att ta upp innehållet i kosttillskott av någon anledning än när vi tillför näringen via maten.

Så mitt råd är att logga ett par veckor och se hur du ligger till.
 
vita pro

Ett av dom större falsarierna i modern tid. Kändisar får snuskigt bra betalt för att marknadsföra en totalt verkningslös produkt Jag har Googlat och kan inte hitta en enda studie som påvisar någon som helst nytta med preparatet. Ren humbug men oerhört lönsam för tillverkaren.
 
veni, beträffande magnesium är det viktigt att ta det i rätt form. Billiga preparat består ofta av magnesiumoxid. Gäller också en vanlig sort som säljs på apoteket. Det tas upp dåligt av kroppen och fungerar istället som laxermedel (i tillräcklig dos).

T.ex. magnesiumcitrat är bra. Finns även flera föreningar som tas upp bra, men minns inte på rak arm. Det är lättgooglat. Men kolla så det inte är oxid du fått tag på.

Intressant förresten. Har aldrig hört att magnesium skulle vara bra för ledbesvär förut. Bara för muskelfunktion och i en del andra processer i kroppen.
 
veni, beträffande magnesium är det viktigt att ta det i rätt form. Billiga preparat består ofta av magnesiumoxid. Gäller också en vanlig sort som säljs på apoteket. Det tas upp dåligt av kroppen och fungerar istället som laxermedel (i tillräcklig dos).

T.ex. magnesiumcitrat är bra. Finns även flera föreningar som tas upp bra, men minns inte på rak arm. Det är lättgooglat. Men kolla så det inte är oxid du fått tag på.

Intressant förresten. Har aldrig hört att magnesium skulle vara bra för ledbesvär förut. Bara för muskelfunktion och i en del andra processer i kroppen.

Tack, oj vilken djungel av produkter när jag googlade nu. Jag förlitar mig på Apothekets personal att hon gav mig rätt produkt. Jag är frisk men har en njure (haft tidigare njurcancer), så vissa smärtstillande tabletter bör jag undvika, så även vid kosttillskott. Min njurfunktion kollas varje år och den får godkänd men ligger lite på gränsen. Den produkt jag fick innehållar bland annat kiseldioxid och är tuggtabletter med citronsmak. För min resa fick jag kapslar (tar mindre plats).
Nej, det med ledbesvär trodde bara jag att det skulle hjälpa. Jag behöver nog lite mer av kosttillskott. Det har visat sig att jag ej har Artros i knä och höft (möljigtvis en beginnande) men jag har en framskriden Artros i fingrarna som besvärar mig lite i vardagslivet och även i friluftslivet. Att spänna och fästa tältbogen i sitt fäste kan ta tid. Men smärtorna kommer och går allteftersom vädret känns det så. Eftersom jag brukar vandra på sensommaren med kalla kvällar & nätter till följd så påverkar det artrosen i fingrarna negativt. Hur som helst det är ett mindre problem (har bytt till ett annat tält som sätts upp med stavor).
Jag har väldigt ofta slemsäcksinflamationer främst vid höftbenet (Trochant Major) på bägge sidor. Jag ligger främst på sidan och när det var som värst har då fått i flera omgånger kortisonsprutor. Efter första sprutan kände jag mig 20 år yngre, i princip alla besvär i kroppen försvann och jag hade glömt hur det känns att inte har ont i kroppen. Tyvärr varade tillståndet inte så länge, allt från 5 veckor till 4 månader beroende på årstiden känns det så. Vet att kortisonsprutor inte är bra, därför försökar jag att undvika de i det längsta. Och antiinflammatoriska medel får jag inte tar på grund av njurfunktionen.
Så inför min långvandring ber jag om en kortisonspruta och laddar utöver ryggsäcken med Paracetamol med Kodein tabletter. Men tänker i längden att rätt kosttillskott kan också vara en del av lösningen.
 
Hej,

Om jag var du skulle jag börja med att titta på kosten och logga hur mina dagar ser ut på cronometer.com. Gratisversionen är riktigt bra!

Vad som är så bra med cronometer.com är man ser intag av mikronutrienter, vitaminer och mineraler, utöver makronutrienterna.

Då kommer du se ganska snart om du får i dig de ämnen som kroppen behöver.

En brasklapp är också att kroppen är betydligt sämre på att ta upp innehållet i kosttillskott av någon anledning än när vi tillför näringen via maten.

Så mitt råd är att logga ett par veckor och se hur du ligger till.

Hej, tack för rådet. Ja, jag har tänkt och kollat på antiinflammatoriskt kost tidigare. Jag tycker att jag äter rätt hälsosamt men inte helt antiinflammatoriskt. Är ett stort gottegris, så godis, kakor och gott bröd är svart att sluta med. Men jag ska kolla upp den länken.
 
Ett av dom större falsarierna i modern tid. Kändisar får snuskigt bra betalt för att marknadsföra en totalt verkningslös produkt Jag har Googlat och kan inte hitta en enda studie som påvisar någon som helst nytta med preparatet. Ren humbug men oerhört lönsam för tillverkaren.

Hej,
Tack, bra att jag inte gick på det. Är alltid lite misstänksamt vid saker man behöver binda upp sig.
 
Nu tycker jag att ni är lite hårda. VitaPro-reklamen är ju vår tids största kulturskatt! Och dessutom en fantastisk provkarta över de nordiska ländernas reklamspråk.

Min favorit är nog den finska: https://www.youtube.com/watch?v=-bEaPaqlwAI .

Och visst är det en underbart bred Stavangerdialekt vi hör hos den flirtiga kontorstjejen i Norges version? https://www.youtube.com/watch?v=LDt-oU7gRbw

Åt helsike med Mello, jag vill ha en internationell tävling mellan VitaPro-filmer! Varför inte kalla det "Vitto"? ;)
 
Tack, oj vilken djungel av produkter när jag googlade nu. Jag förlitar mig på Apothekets personal att hon gav mig rätt produkt.
Det kan man inte göra. De säljer mycket skräp där.

Den produkt jag fick innehållar bland annat kiseldioxid

Men vad är magnesiumet i för form? Det bör stå. Gissar att det är denna.
https://www.apoteket.se/produkt/apo...=2ahUKEwjA1LHdwvznAhVB-aQKHd7NATsQ9QF6BAgKEAI
I så fall är den OK, ivf vad gäller magnesiumet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...