Minimalistiskt överlevnadskit

Håller helt med ! En ögonöppnare för mig var serien "I shouldn't be alive" som handlar om folk som oväntat hamnar i situationer som blir livshotande. Många av dem råkar illa ut i ganska vardagliga situationer; en joggingtur, en utflykt, en kort vandring. Mycket välgjord och tankeväckande serie. Finns på youtube på kanelen "Wonder"...

Har bara sett enstaka avsnitt men gått igenom titlarna på många avsnitt. Men utifrån det förstår jag inte hur du kan säga ”oväntat hamnar i situationer som blir livshotande” och ”ganska vardagliga situationer”. Ge gärna exempel på avsnitt du menar.

Det jag ser när jag tittar igenom filmtitlarna och de avsnitt jag sett handlar det om havssegling (storm och hajar), alpinklättring (oväder), offpistskidåkning (laviner), djungelvandring (vilse i Amazonas) m.m.
Allt där det finns en tydlig risk som inte är oväntad. Sedan undrar jag hur din definition av vardaglig ser ut. För om det är som i serien så är min vardag mycket trist, tråkig och alldaglig. Vill ha mer äventyr:)
 
Ge gärna exempel på avsnitt du menar.

Nu har jag ingen större lust med att googla länkar här och nu, men jag kan väl ge dig rätt i att det ofta handlar om äventyr. Dock inte alltid stora sådana. Att åka linbana till ett utsiktsberg i Kalifornien? Att jogga en sväng i naturen? Att ta en tur med motorbåten? En vandring med familjen i ett naturreservat? Biltur för att fiska i ett vattendrag? Ok, inte vardag kanske, men jag tror många av oss här på Utsidan kan relatera till händelserna, eller i alla fall lära sig något av dem.

Men visst finns de stora äventyren representerade med i sammanhanget ganska kända namn som t ex Steven Callagan, Yossi Ghinsberg och Benedict Allen: De har alla skrivit läsvärda böcker om sina upplevelser. Dessa, håller jag med om, beskriver risker som inte riktigt ryms i min vardag.
 
Meningen med en ask eller liknande tänk är att få med sådant som är svårt eller tidsödande att fixa på annat sätt. Helst ska det som finns fylla flera olika uppgifter. Är det frågan om att vara ute länge/långt från andra människor behöver man kanske dubblera en del föremål.
Det tar t ex mycket riktigt ganska mycket tid och, kanske ännu viktigare, energi att bygga ett skydd, har man med sig en poncho, en nödfilt eller en bit plast plus lite snöre/lina så tar det betydligt kortare tid. Poncho funkar utan problem som regnskydd, i en klar färg också som signal, nödfilten funkar också som signal osv.
Har man antal bränsletabletter, lite aluminiumfolie och en mugg/kokkärl så kan man få i sig något varmt att dricka på några få minuter och man kan ev fortsätta så fort man druckit upp. Eftersom bränsletabletterna och funkar att starta en eld med så dubblera de. Muggen har man i alla fall med sig...

Att fortsätta i mörker är ibland inte den bästa lösningen och för att öka chansen att ta rätt beslut underlättar det om man får i sig något att dricka och ev kommet i skydd medan man funderar. Det är ingen slump att man lär barn att krama ett träd om de är vilse, att stanna ökar chansen att ev hjälp hittar dig (om det går så illa att man inte bara kan gå ut på något sätt).

Sen håller jag småpåsarna med zoo-godis långt före choklad som uppiggande skaftning, ffa så tål de värme och att knölas ner i en väska/ficka bättre. Fast det är kanske ointressant för en dagstur. 😀
 
Ja men lär sig med lite erfarenhet vilka grejer som är svåra att improvisera eller vad som är svårt att lösa utan "rätt" grejer.

Möjlighet att skapa nåt skydd är bra, räddningsfilt eller att man har en poncho, men det kan räcka att man har vettiga kläder för att man ska kunna övernatta i dem.

Göra upp eld utan hjälpmedel är svårt. En jukkassticka överlever det mest, men kräver tände. Några vattentätt förvarade tändstickor med plån tar inte stor plats. En liten ljusstump gillar jag att ha, inte värmeljus dock utan jag har tagit gammal ljusstump och sen ställt en folieform på en varm platta för att smälta det fyrkantigt (lättare att "packa"). Tror min stump är typ 3 cm. Då tänder man ljuset med en tändsticka och sen tänder man kvistar och stickor på ljuset för att spara tändstickor.

En mini-bic kan vara väldigt praktisk och tar knappt nån plats.

Snöre eller ståltråd, men man kan ju ha skosnören (av paracord så man kan dra ur kardeler?). Att överleva-böckerna rekommenderar mässingtråd, vet inte om den är mer hållbar än ståltråd eller varför. Tandtråd eller persiennlina är alternativ.

En vass egg! Rakblad eller skalpellblad. Inte för att tälja med utan för tillfällen där det är svårt att klara sig med nåt improviserat. Kniv klarar man sig oftast utan, det går att bryta grenar och man kan använda sten till mycket.

Plastpåse eller kondom för att bära vatten i tar typ ingen plats.

Signalspegel (polera insidan av plåtaskens lock?), visselpipa, liten kompass tar knappt nån plats.


Fiskegrejer är rätt meningslöst om man inte räknar med att vara fast flera veckor.


Min ask är en gammal skokrämsask, lite mindre än en snusdosa. Hade en mycket större ask förr men som sagt var, blir den för stor och tung tar man den inte alltid med sig.
 
Bear Gryll

Jag vet att många har åsikter av Bear Gryll, men jag har en sådan här "nödask" som jag kompletterat med Bictändare, liten kompass och nödfilt (allt ryms i asken). Den är framförallt med när jag plockar svamp, då anser jag att det är störst risk för mig att gå vilse och har ju ingen övrig utrustning med.
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    36.8 KB · Visningar: 485
Har gått igenom tråden och landat i följande (om någon är intresserad):

Det blev ingen ask, utan saker lite utspridda, som någon föreslog:

På mig: Vattentät skaljacka med luva, vattenavstötande byxor

I byxorna: Kniv, tändstål, visselpipa, kompass, plåster/sårtvätt

I väskan: Pannlampa, vattenpåse, stormtändstickor, kokset (liten brännare + kastrull), paracord samt

Litet första hjälpen-kitt (+hygien):
Smärtstillande, tandborste, kompress (4 i 1), sårtvätt, plåster, aluminiumfilt, proteinbar/choklad, skavsårsplåster, 500 kr i kontanter, näsdukar, liten handduk, batterier, spegel, pincett.

I handen: Renklämma.

Det här blir en minimiuppsättning, som jag sedan kan komplettera beroende på aktivitet, längd och väder.
 
Jag kan ju tillägga att jag har kollat mycket på olika "överlevnadsprogram", främst på Discovery. Jag kollar främst just på program som handlar om att klara sig utan utrustning.

Det är ju inte så ofta svenskt klimat i de programmen, men alla tre serierna har haft avsnitt där det i princip varit vinter.

Ed Stafford är en otrolig inspirationskälla när det gäller att överleva utan utrustning (och utan kläder). När han var i Norge hade han visserligen kläder, men det var för kallt för att sova i dem så första natten hittade han en torr plätt (ljung eller mossa, minns inte), vilade tills han började huttra och gjorde då upphopp och åkerbrasor. Andra dagen byggde han skydd.

Dual Survival är visserligen rätt regisserat, men där sätts de ju inför hypotetiska överlevnadsscenarion och försöker använda det de kan från det som de "hade med sig". De har i nåt avsnitt börjat som "två isklättrare som föll och blev av med utrustningen" eller nåt sånt.

Sen finns ju Naked and afraid, som ofta är lite töntigt, men några av deltagarna är sjukt bra proffs. T.ex. de som släpptes av nakna uppe i bergen i Alaska (med snö) och klarade sig 2 veckor i princip utan kläder. Frozen and afraid hette det avsnittet.


Man kan ju träna lite också, ge sig ut i riktigt skitväder och se om man fixar en övernattning. Med nära hem såklart, så man kan avbryta om det inte funkar.

Det går rätt bra att sova i skaljacka, skalbyxor och fötterna i den tomma dagstursryggan. Men välj en sovplats så det går att vända på sig... man blir väldigt stel om man ska ligga i fosterställning på samma sida en hel natt...


Edit:
Hittade Frozen and afraid på Youtube, osäker på hur länge det ligger kvar...
https://www.youtube.com/watch?v=4wL1A4bSLEI

Även Ed Stafford i Norge hittade jag
https://www.dailymotion.com/video/x6q5yup

Det här verkar vara Dual survival-avsnittet jag tänkte på
https://www.dailymotion.com/video/x5xv2f9
 
Bära vatten i kondom kräver vattentryck och stumpa att bära i.
Plastpåse eller Petflaska är vida enklare. Bryggerinäringen har lagt ner kraft o medel i en bra produkt.

go tur
 
Förstår inte varför du så medvetet försöker misstolka frågan..
//................//
Tack för alla bra svar, ni andra!

Jag känner mig inte särskilt provocerad. Däremot lät jag nog litet onödigt raljant =)

Jag tycker din frågeställning är väldigt tydlig.
Däremot tycker jag att det är ett väldigt orimligt scenario och att problemet därmed angrips från helt fel håll.

Som räknats upp tidigare finns det några få och små prylar som kan vara bra att ha med sig, och som ryms i en liten ask:
Något att göra upp eld med (eldstål plus kanske en tändkub).
Ficklampa
En matbit som inte blir gammal
En foliefilt
Ett par värktabletter
En liten kompass. Dock en riktig och inte nån sån där plojgrej som inte går att lita på.
En bit snöre.
Ett litet tryckförband.
Antar att du har en kniv med dig.



På ett diskussionsforum får man vara beredd på att det diskuteras. Även om jag uppenbarligen inte tycker som du så har jag gett konstruktiva och förklarande svar i enlighet med din frågeställning.
 
Bära vatten i kondom kräver vattentryck och stumpa att bära i.

Jo, men strumpor har man ju oftast på sig. Det funkar att "ösa" i vatten med nåt, t.ex. locket på nödasken. Visst, det tar lite tid, men funkar hjälpligt.

Vattenflaska har man antagligen med sig ändå, så det är ju bara om man blir av med den som man behöver nån nödlösning. Och nödlösningar är alltid lite besvärliga.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...