Kontrollerad, "oplanerad" övernattning i vintermiljö

Jag har haft tankar på att genomföra detta tidigare, men efter att jag läst tråden ”Dagstur blev en ofrivillig weekend” så väcktes lusten att testa igen. Sagt och gjort, här kommer resultatet i forma av några bilder med text men även en film med en mer djupare inblick i hur allt gick till. Filmen blev dock rätt lång, men det går alltid att spola fram ;)

https://youtu.be/86zAVtLXnuY

Tanken är att spendera natten utomhus i vintermiljö (lägsta temp. -14) som om jag hamnat i en ”nödsituation” med begränsad utrustning, likaså begränsat med vatten och mat.
Självklart hade en riktig nödsituation varit mycket mer krävande!
Jag befinner mig i en bekants skog, som jag vistats i tidigare.

Följande utr. följde med ut, som även är min normala minimum utr.
Tändstål
Tändstickor
Tändkuber 2st
Jutesnöre 6m
Lightstick (ljusstav) 1st
Pannlampa
Kniv + Yxa, yxan är dock lite fusk då jag normalt inte har den med!
Penna
Plastpåse, liten 1st
500ml vatten
Energibar 1st (372kcal)
O’boy 2st (vilka inte användes då jag saknade varmvatten.)

Kläder:
Långkalsonger, underställströja, värmetröja, förstärknings tröja, tunna strumpor, tjocka sockor, buff, mössa, innerhandskar, ytterhandskar, vind & vattentätt jacka, delvis vattentätt byxa, ofodrade vinterkängor, 25L ryggsäck.

f20180119-124629.jpg


f20180121-155116.jpg


f20180121-175405.jpg


f20180121-175421.jpg


Slutsats
Det var fult möjligt under dom omständigheterna som rådde, att övernatta utan någon risk för förfrysning t.ex. Någon sömn var dock inte att räkna med och tröttheten och hungern/vätskebristen kändes utav, även fast det inte på långa vägar var farligt. Utan mer obekvämt, samt att man började ta sämre beslut desto längre tiden gick. När jag var hemma dagen efter fick jag dock känna av vätskebristen i form utav en tung långvarig huvudvärk...
Yxan gjorde också stor skillnad, utan den hade det blivit betydligt sämre resultat!

Röken från elden var emellertid väldigt jobbig att få in i bivacken även att tända med eldstålet är knepigt när fingrarna börjar stelna till.
Jag är nöjd med denna "utmaning" och är någon erfarenhet rikare!
 
Smälta snö

Lättaste sättet att smälta snö för dricksvatten utan gryta är med ett myggnät enligt min erfarenhet. Fyll myggnätet med snö och häng upp nära elden (ej över men tillräckligt nära för att få värmeutstrålningen), ställ en vattenflaska under och så fylls den upp av den smältande snön.
 
Man kan koka vatten i pet-flaska över öppen eld, borde nog funka att smälta snö oxå
vattnet kyler ner flaskan så den inte smälter.
däremot blir den rätt deformerad och det är säkert en del ohälsosamma kemikalier som kommer ut i vattnet :)
 
Lättaste sättet att smälta snö för dricksvatten utan gryta är med ett myggnät enligt min erfarenhet. Fyll myggnätet med snö och häng upp nära elden (ej över men tillräckligt nära för att få värmeutstrålningen), ställ en vattenflaska under och så fylls den upp av den smältande snön.

Det borde gå bra att ta t-shirten och hänga full med snö nära elden, snurra ihop t-shirten lite i botten av snön. Där knyter du fast snöret du hade med dig. Änden av snöret lägger du in i petflaskan. Vattnet som smälter följer snöret ner i flaskan. Du kan peta lite hål i botten på tyget för att påskynda allt.
 
Jag nämner i videon att jag övervägde att smälta snö i PET-flaskan som jag hade med. Dock valde jag att inte göra det p.g.a. att det skulle tagit väldigt lång tid och varit omständigt på det sättet jag hade tänkt göra.
Tanken var att fylla flaskan med snö och ställt den strax utanför eldstaden och sedan upprepa detta tills flaskan var fylld. Men det är svårt att få i snö genom den lilla öppningen och det går åt mycket snö för att fylla flaskan.
Idén med myggnät/T-shirt är ju rätt intressant, däremot hade jag inte varit så sugen på att offra underställströjan till detta.
I den situationen jag befann mig i så var det helt enkelt inte värt arbetet att smälta snö, men skulle man behövt hålla ut längre så blir det en nödvändighet att få fram vatten. På ett eller annat sätt.

Det stämmer att man kan koka vatten i PET-flaskor och det är dom med hård botten (oftast 1,5L Cola flaska t e.x.) som är lämpligast för detta. Dom brukar inte deformeras lika lätt. Sen är det som sagt inte så hälsosamt, men i nöd så funkar det. Man bör även överväga risken att man kanske förbrukar sin enda vattenbehållare, om PET-flaskan går sönder eller deformeras.

Min flaska frös när jag råkat lägga den åt sidan, för att värma upp ställdes den strax utanför eldstaden då blev flaskan deformerad.
f20180121-234546.jpg
 
Senast ändrad:
För att smälta snö i en aluminiumkastrull direkt på värmen behöver man ympa snön dvs ha lite vatten i botten så att kastrullen inte kokar torrt. Snön suger helt enkelt upp vätskan som bildas och kyler inte av materialet tillräckligt. När mer vätska bildas kan man fylla på mer snö. (Testa och lägg ner en snöboll i vatten och se hur mycket den suger åt sig.)
Har man inget vatten så kan man få smälta snön vid sidan av värmen och hela tiden hålla koll på hur varm kastrullen blir.

Om man har med sig eldstartargrejeri väskan så kan det vara smart att packa det en en kastrull eller motsvarande så löser man problemet med vätska utan att behöva improvisera. En vattenflaska med stor öppning i metall kan vara en lösning om den inte har en plastbeläggning på insidan.
Kraftig alu-folie går att vika till ett kärl men det är betydligt mer pyssel och om hjärnan inte riktigt är med vid en verklig situation så gissar jag det kan gå galet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Collin lo-tech övernattning Överlevnad 4
eldaniel Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter Överlevnad 108

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...