Slutvandrat kring Hålahult?

I söndags körde jag till Hålahult för att ta mig en promenad i området, till jättegranarna, upp på Hålaberget, osv.
Har vandrat här i många år, förr fanns det uppsatt en karta utanför sanatoriet, med alla stigar man kunde gå.
Kartan finns fortfarande på nätet, se här sidan två, Mogetorps stignät:
http://www.nora.se/download/18.19b51d27126e64851c0800011932/karta_info_sarmarboda.pdf

Blev rätt chockad faktiskt när jag klev ur bilen och fick se att man satt upp skyltar med "Privat område" intill vägarna som går förbi sanatoriet, och inte bara det, en stor otrevlig skylt "Obehöriga äga ej tillträde". Detta alltså inte på själva tomten, utan intill asfaltsvägen som forsätter förbi Hålahult. Vid infarterna till alla husen fanns uppsatta likadana skyltar "Privat område", såg väldigt underligt ut, har aldrig sett något liknande. Som om man gjort sig ett gated community mitt i skogen. Man kommer till parkeringen men sedan är det stopp. Alla vandringsleder är avskurna, man kan inte nå dem.
Vad är det som har hänt här?
Jag åkte hem och googlade och tänkte det måste väl stå något i tidningen, men nej, jag hittade ingenting.
Är det någon som har hört något om detta?
 
Jag har kontaktat Kilsbergsfrämjandet, men har inte fått något svar än.
Markägaren (och hyresgästerna) har som jag förstår det ingen rätt att hindra folk att gå på vägen.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
De får heller inte sätta upp skyltar utan tillstånd av kommunen (citat från den sidan):
"Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen"
Så nästa drag borde bli att kontakta kommunen.
 
Sådärja, nu har jag skrivit till kommunen och frågat om de givit tillstånd till markägaren/hyresgästerna att sätta upp skyltarna och att försöka hindra folk att ta sig till vandringslederna.
Få se om man får något svar.
 
Sådärja, nu har jag skrivit till kommunen och frågat om de givit tillstånd till markägaren/hyresgästerna att sätta upp skyltarna och att försöka hindra folk att ta sig till vandringslederna.
Få se om man får något svar.

Lite tips när du ska "brottas" med offentlig förvaltning, dvs kommunen.

- För att kommunen över huvud taget skall reagera måste din kommunikation vara så saklig och konkret som möjligt. Att "tycka" saker och hänvisa till sådant som inte finns i skrift leder till att ditt ärende avslutas direkt. Nu har jag inte tagit del av det du skrivit till kommunen, men då jag själv är verksam inom offentlig förvaltning har jag tagit det av allt för många sådana ärenden som går direkt i papperskorgen

- Red gärna ut markägarförhållandena med fastighetsgränser och fastighetsbeteckningar, då går det enklare att sätta sig in i problematiken. Om du mailar kartbild till lantmäteriet och ber om fastighetsbeteckningar och gränser får du det inom ett par dagar.

- Den enhet som bestämmer, och därmed kan förelägga om borttagning av sådana skyltar är den som utfärdar bygglov. Det är en myndighet som i som lyder under plan och byggnadslagen. Olika kommuner kallar denna enhet olika, beroende på hur organisationen ser ut.

Lagrummet är i huvudsak allemansrätten, i kombination med lagen om hemfridsbrott och den vägledande skriften för tolkning finns här: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Sådär. Nu kommer väl alla allemansrättshatare invadera tråden. Men då kan det vara lämpligt att påpeka att allemansrätten är portallagstiftningen för fri rörlighet i hela landet som genom urminnes hävd är starkare än fastighetsrätt.
 
Senast ändrad:
Tack för tips :)
Jag har läst på och som jag fattar det kan de inte hindra folk att gå på vägen. Länkar till google maps:
https://goo.gl/maps/AXVDTKpm8eE2
Här där vägen delar sig har de satt upp två skyltar, en till vänster, Privat område, och i mitten, Obehöriga äga ej tillträde.
Man kan till och med se den gamla skylten här på google maps med kartan över alla gångvägarna och stigarna runtomkring.
Det är ju ett helt nät av vägar och gångstigar, sevärdheter och skyltar dit, som de försöker täppa till, och inte bara det utan själva sanatoriet är ju nånting som folk brukar promenera runt och titta på, det är ju en jättefin miljö. Förr fanns här en affär där de sålde handarbeten och prylar. Nu helt plötsligt sätter nån upp skyltar att folk ska hålla sig undan och att de ska ha hela området för sig själva.
Borde ju bli ett jädrans hallå när folk upptäcker detta till semestern och när det blir bärplockningsdags. Tycker man.
 
Nu har jag fått svar från kommunen. Det är flera som har anmält skyltarna. Vilken tur! :) Men på grund av många ärenden tar det lite tid att utreda frågan osv.
Ja då är det bara att avvakta.

Om det är fler Hålahult-entusiaster här som vill anmäla är det bara att mejla kommunen så kommer man med på listan, och får reda på vad som händer i ärendet.
 
Nu har jag fått svar från kommunen. Det är flera som har anmält skyltarna. Vilken tur! :) Men på grund av många ärenden tar det lite tid att utreda frågan osv.
Ja då är det bara att avvakta.

Om det är fler Hålahult-entusiaster här som vill anmäla är det bara att mejla kommunen så kommer man med på listan, och får reda på vad som händer i ärendet.

Använd offentlighetsprincipen och begär ut alla handlingar i ärendet, även korrespondensen med markägarna.

För att hitta rätt skall du kontakta registrator för det utskottet som har mottagit din skrivelse.
 
Nu har jag nyheter angående skyltarna på Hålahult.
Det har tagit några år att handlägga den här frågan. Under tiden har jag fått pm från flera andra som tyckt att skyltarna varit otäcka. Inte bara det, det har också rapporterats om att en person på området hållit på att "jaga iväg" folk som kommit dit för att vandra runt sanatoriet.

Men nu har Stadsbyggnad tagit beslut i ärendet, och de skyltar som hindrar allmänheten att vistas i det område som "är av betydelse för friluftslivet" har plockats bort.
Det bör mao vara fritt fram att ta sig en promenad i den fina naturen runt sanatoriet igen. Själv ska jag genomgå en operation denna vecka och kommer inte kunna gå på ett tag. Men det vore toppen om någon annan, som har tid och möjlighet, kan ta sig en runda och kolla hur det ser ut idag.:)

En avskrift av kommunens beslut 2019-11-06 (min kursiv):

”Den 1 februari och 21 juni 2016 tog Stadsbyggnad emot synpunkter på att skyltar satts upp på fastigheten Hålahult Kronopark 1:3 runt det gamla sanatorieområdet. Skyltarna har budskap som avvisar allmänheten från att vistas i området som är av riksintresse för friluftslivet.
Ägaren till fastigheten har kontaktats av Stadsbyggnad och informerats om att skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område, som är av betydelse för friluftslivet, inte får finnas uppsatta utan tillstånd av byggnadsnämnden.
Handläggare på Stadsbyggnad har genomfört tillsynsbesök på fastigheten den 1 juli, 10 september och 31 oktober 2019. Vid tillsynsbesöken har konstaterats att flertalet skyltar satts upp runt det gamla sanatorieområdet med budskapet ”Privat område” samt att en skylt satts upp med budskapet ”Obehöriga äga ej tillträde, överträdelse beivras”. Bedömningen görs att de skyltar som avvisar allmänheten från att vistas inom byggnadernas hemfridszon får finnas uppsatta utan att tillstånd till åtgärden lämnats av byggnadsnämnden. De skyltar som bedömts avvisa allmänheten från området utanför byggnadernas hemfridszon har efter uppmaning av Stadsbyggnad tagits bort. Skäl att handlägga ärendet vidare saknas. Tillsynsärendet avslutas därför utan ytterligare åtgärd”.
 
Tack för att du drivit ärendet (även om jag själv inte nyttjar området eller vet hur det ser ut)! Men, jag ställer mig frågande till kommunens text:
"De skyltar som bedömts avvisa allmänheten från området utanför byggnadernas hemfridszon har efter uppmaning av Stadsbyggnad tagits bort. Skäl att handlägga ärendet vidare saknas. Tillsynsärendet avslutas därför utan ytterligare åtgärd"

That's it..? Inget vite eller annat? Jag tolkar det som att det är okej att sätta upp sådana skyltar, det värsta som kan hända är att de tas ned?!
 
Jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Men det låter ju som att ägaren direkt tagit bort skyltarna då han blivit tillsagd att göra det. Hade han sagt nej hade det antagligen fortsatt med böter osv.
Jo det verkar ju som att straffet för att sätta upp skyltarna bara är att få ta ner dem.
Det är ju vi friluftsmänniskor som blivit drabbade då vi missat tre år av vandring i detta fina område.
Det borde man ta igen genom att vandra väldigt mycket på de här stigarna. Hoppas de inte har vuxit igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
pajaro Vandring kring Stockholm Vandringsleder 9
Elle_belle Tips på vintervandring kring Stockholm Vandringsleder 11
Humran Fin vandring kring Immeln? Vandringsleder 2
Branten Fasta vindskydd kring Tyresta / Paradiset Vandringsleder 11
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5
thomalin Vandringsleder kring Omberg Vandringsleder 8
tivolimix Vandringstip i och kring Stockholm Vandringsleder 4
skogstösen Vandring kring sthlm Vandringsleder 7
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
Filip J Rolig vandring kring Sthlm och omnejd Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.