teknik om bakfoten

I en pressbyråbutik hittade jag häromdan en tidning, eller tidningsbilaga, med "allt om löpning", säkert 140 sidor. Jag slog upp teknikavsnittet; och där rekommenderades klart och tydligt att man ska landa mellan hälen och mitten av foten (var är det?) och "rulla fram".

Det är exakt motsasen till det som rekommenderas i "Det perfekta löpsteget". När detta diskuterades här förnågra år sen gav jag akt på hur jag själv gör, och jag kunde under ett löppass lätt konstatera att jag sätter i framfoten först - troligen har jag "alltid" gjort så. Tre olika instruktörer har med gillande konstaterat detta också. Det verkar ju också naturligt, eftersom foten hänger nästan vertikalt i luften.

När jag besöker stadens stora bokhandel ser jag ofta in i Löplabbet som ligger i direkt anslutning och jag ser att nästan alla som prövar skor landar på hälen. Förbi huset där jag bor springer också många på väg till ett motionsspår i närheten och jag gör samma iakttagelse där. Det verkar på mig väldig oekonomiskt - men det betyder kanske mindre för unga människor.

Den sista av mina tränare betonade också frånskjutet - tydligen något jag försummat lite de senaste åren. När jag koncentrerade mig på den saken gick mina backpass 5-6 sekunder snabbare (säg 57-58 sekunder mot 63) vilket är en påtaglig skillnad och säkert bra för flåset - jag tycker mig märka det på mina andra pass. Igår var det treminutersintervaller och de gick kanske inte fortare än vanligt, men lättare.

När jag grubblat vidare på detta med "spetsigt knä" och "vinkla upp höften" har jag insett att det är ett misstag att koncentrera sig på knäet - det lyfter och skjuts fram (och därmed även höften) om jag koncentrerar mig på a) hållningen, b) vart foten tar vägen i frånskjutet.

På så vis blir det mesta automatiskt - allt hänger ihop, det ena ger det andra. Och så var det antagligen när jag var som bäst på att springa, i åldern 40-45 år.
 
Jag e ganska säker på att du har läst mer än jag inom ämnet. Men ibland kanske man missar vissa saker - gäller oss alla.
Löpsteget är ju helt o hållet individuellt tänker jag, för att vi är så säreget konstruerade. Din fot, din fotled, din vad, ditt smalben, ditt knä, lårben, höft, rumpmuskel...alla mått, vinklar, tyngd, osv är helt unikt för dig. Således borde ditt löpsteg och din teknik vara naturligt anpassad för dig. Ett löpsteg kan inte passa alla, inte heller en filosofi (om löpning), än mindre än teknisk anpassning. Så fort du ändrar en faktor (säg sko) så kommer din kropp automatiskt att anpassa ditt naturliga löpsteg därefter. Man skulle säkert kunna göra en uträkning med massa sensorer och datorer uppkopplade...men...varför?
Så om ett sätt känns bra...fortsätt med det. Ger det bra resultat? Fortsätt med det.
Efter det jag läst tror jag ändå att det du beskriver med att rulla på foten måste vara galet fel. Var man landar på foten är ju individuellt, och visst kan man ändra om det känns bättre...men att rulla på foten tar ju bort funktionen - det är så man gör när man går, inte springer.
Jag tror oxå på mångsidig träning, man måste stärka alla muskler o ligament i kroppen som har med löpningen att göra för att underlätta löpningen. Men det håller du säkert redan på med.
Lycka till, hoppas du utvecklas.
 
Det beror lite på hur långa löpsteg man tar? För om jag ska sätta ner foten 1 meter framför kroppen klarar jag inte av att vinkla ner foten så det är tårna som tar i marken först. Enda möjligheten för mig att kunna sätta i tårna först är att aldrig sträcka benet framför kroppen.
 
Hejsan
Naturligt är att landa på framfoten-foten är byggd för det.

Men skoindustrin har andra planer.

Barfotalöpare landar på framfoten, när en sån löpare tar på sig vanliga löparskor kommer skadorna eftersom hen börjar landa på hälen.

Springskorna vi köper åt våra barn är dämpade både här och där,alltså lär de sig att landa på hälen och rulla.. Inte vidare naturligt löpsteg...
Mvh
 
Ja, en barfotalöpare har en annan balans, sits, ett kortare löpsteg, högre frekvens, mindre skador....skon ska ha zerodropp dvs hälen får inte vara högre än framfoten. Skon ska vara utan dämpning-det ska göra ont att inte landa på framfoten. Foten landar under knät-inte framför och du har en lägre sits..du ska vara i balans med rakare överkropp..
Liksom... :)
Mvh
 
Hejsan
Naturligt är att landa på framfoten-foten är byggd för det.

Men skoindustrin har andra planer.

Barfotalöpare landar på framfoten, när en sån löpare tar på sig vanliga löparskor kommer skadorna eftersom hen börjar landa på hälen.

Springskorna vi köper åt våra barn är dämpade både här och där,alltså lär de sig att landa på hälen och rulla.. Inte vidare naturligt löpsteg...
Mvh

Ja, en barfotalöpare har en annan balans, sits, ett kortare löpsteg, högre frekvens, mindre skador....skon ska ha zerodropp dvs hälen får inte vara högre än framfoten. Skon ska vara utan dämpning-det ska göra ont att inte landa på framfoten. Foten landar under knät-inte framför och du har en lägre sits..du ska vara i balans med rakare överkropp..
Liksom... :)
Mvh

Five finger i USA fick ju betala ut ganska kraftiga skadestånd: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18873926.ab

Att det dessutom är mer naturligt att landa på framfoten är något omtvistat och det är garanterat inte så svart och vitt som du vill få det till! Tror du ska kliva ur din bubbla lite:
http://traningslara.se/framfotalopning-ar-inte-mer-naturligt-an-nagot-annat/
 
Hejsan
Naturligt är att landa på framfoten-foten är byggd för det.

Men skoindustrin har andra planer.

Barfotalöpare landar på framfoten, när en sån löpare tar på sig vanliga löparskor kommer skadorna eftersom hen börjar landa på hälen.

Springskorna vi köper åt våra barn är dämpade både här och där,alltså lär de sig att landa på hälen och rulla.. Inte vidare naturligt löpsteg...
Mvh

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Jag har precis som trådstartaren alltid landat på främre delen av foten, men det är inte kopplat till någon speciell typ av sko. Att det skulle behövas särskilda skor för att springa med bra teknik är nog ännu ett exempel på marknadsföring :).

Foten lyfts, trycker ifrån och sätts ned rakt under kroppen. Kan göras med envar sko :).

//J
 
Hejsan.
Tack för artikeln.
Min logik säger mej att det naturliga är att när man går så sätter man i hälen och rullar till framfoten och nyttjar framfoten för att skjuta ifrån.

När man springer så är det naturligt att nyttja fjädringen i framfoten som dels dämpning dels frånskjut. Att klappa ner hälen i backen när farten ökar dvs ingen dämpning är ologiskt rent fysiologiskt.

Men som du påpekar: du har din bubbla och jag har min.. ;-)
Mvh
 
Hejsan.
Att springa barefoot,dvs landa på framfoten funkar, åtminstone för mej, mindre bra om hälen är upphöjd på skon.
Ha de :)
Mvh
 
Många faktorer spelar roll för löpstil.

Med vilken hastighet man "springer", sprint eller långsam jogging.
Vilket underlag man har, blöt mosse i skogen eller löparbana.
Hur underlaget ser ut, stenig mark med mossa eller asfalt.
Kupering, uppför eller utför eller slätt.

Man blir bra på det man tränar på.
 
Hejsan.
Att springa barefoot,dvs landa på framfoten funkar, åtminstone för mej, mindre bra om hälen är upphöjd på skon.
Ha de :)
Mvh

Jag ska inte säga emot dig, alla är olika. Tror ändå det är en fråga om träning. Finns väldigt få elitlöpare som springer med hälisättning (det finns dock några) men det är inte heller särskilt många som springer med barfotaskor som har zero drop :).

Så jag framhärdar, den som tränar in bra löpteknik blir en effektiv löpare. Skoindustrin vill gärna få oss att tro att det är skons utformning som är avgörande, men jag har svårt att se att skon skulle vara viktigare än löpskolning :).

...därmed inte sagt att det är mer eller mindre bekvämt med olika typer av skor, var och en får hitta sin stil. De generella sanningarna om olika skor bör dock tas med en nypa kan jag tycka...

//J
 
Det beror lite på hur långa löpsteg man tar? För om jag ska sätta ner foten 1 meter framför kroppen klarar jag inte av att vinkla ner foten så det är tårna som tar i marken först. Enda möjligheten för mig att kunna sätta i tårna först är att aldrig sträcka benet framför kroppen.


Huvudregeln är mycket riktigt att foten landar under kroppen. Man eftersträvar inte medvetet ett långt steg, men längden ges ändå av ett bra frånskjut i god hållning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio återfå teknik och styrka Löpning 18
camoscio Teknik Löpning 1
tango Taktik och teknik uppförslöpning? Löpning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...