Orostider, undantagstillstånd m.m.

Det är bara en endaste grej jag är överens med den där stollen Trump om:
Hade européer haft rätt att bära vapen som jänkarna - så hade mycket färre oskyldiga dött vid angreppen i Paris...

Jag vet inte själv men frågar för att få ett balanserat resonemang: Hur många oskyldiga vådaskuts i USA varje år pga överdriven mistänktsamhet eller vårdslös vapenförvaring då t ex barn får tag på sina föräldrars vapen?

/Patrik, som nog gillar svenska regler för enhandsvapen bättre än dito amerikanska
 
Jag vet inte själv men frågar för att få ett balanserat resonemang: Hur många oskyldiga vådaskuts i USA varje år pga överdriven mistänktsamhet eller vårdslös vapenförvaring då t ex barn får tag på sina föräldrars vapen?

/Patrik, som nog gillar svenska regler för enhandsvapen bättre än dito amerikanska

Många självklart. 9 gånger fler vådaskjutningar än i Sverige och då är det mycket mer sett till handeldvapen då vi trots allt har mycket jaktvapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_firearm-related_death_rate
 
9x fler på en ca32x så stor befolkning är i själva verket mindre per capita, siffror är förrädiska.

Hmm, klockan är mycket och jag borde sova men är inte statistiken det länkas till proportionerlig? Står ju " firearm-related death rate per 100,000 population in one year."
Siffror är förrädiska..
 
En liten batteriradio (med friska batterier) är inte fel att ha hemma, heller.

Sen när man ändå är ute och ränner i skogen kan man ju se till att ha ett par färdig-rekade bra platser som man tänkt igenom och kollat ut i lugn och ro i dagsljus.

En av alla ryggsäckar kan man ju alltid ha ståendes "klar" med sånt man kan behöva.
 
Med sin friluftsutrustning kommer man långt i sin krisberedskapsförberedelse. Varm sovsäck, varma kläder, sprit/gas/vedkök, fotogenlampa osv. Med mat och bränsle för några dagar klarar man sig långt. Blir det kriser som kräver en längre uthållighet förutsätter jag att folk inte sitter hemma och ruvar på sitt, utan engagerar sig i samhället och bistår varandra. Vem bunkrar åt Adga 95?

Den bästa preppingen är att engagera sig i en frivilligorganisation; hemvärnet, bilkåren, lottakåren, kommunernas frivilliga resursgrupper, röda korset eller den lokala bygdeföreningen och rusta den för krislägen. Få klarar sig själva en längre period. Mat och vatten i all ära. Men utan att kunna skydda sina lager eller tillgång till sjukvård är man sårbar. Säkerhet bygger man tillsammans med andra.
 
Hur räknar ni egentligen? USA har totalt 10,5 dödade/100 000 under 2013, Sverige har totalt 1,47 dödade/100 000 under 2010 (varav 1,2 (=stor majoritet) är självmord). 10,5/1,47 ~ 7,14 gånger fler dödade i USA. Under olika år visserligen, men jag har för mig att det här är siffror som fluktuerar lite, ingen klar trend, så det kanske inte har så stor betydelse.

Hur många fler tror ni hade dödats av godtyckliga galningar/terrorister (till exempel idioten som knatade in på en skola i Trollhättan med ett svärd) om skjutvapen (och ännu värre, automatvapen) hade varit lättare att få tag i?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...