Tälta på Ö i Hjälmaren

Hej!

Jag och mina kompisar är väldigt äventyrliga och gillar utmaningar och friluftsliv. Vi har väldigt länge haft en plan om att paddla ut på nån liten ö i Hjälmaren och tälta där en natt. Vi planerar att göra det under första veckorna av sommarlovet för att fira att vi gått ut åttan. Har ni några tips på bra öar och packning. Kan man hyra kajak/kanot i två dagar? Om man inte kan, har ni några tips på vad vi åka ut med, uppblåsbar gummibåt?? Är tacksam för alla tips och tankar!

Mvh Kevin
 
På Vinön eller Valen borde ni kunna finna någon fin tältplats, övriga öar är ganska tätt bevuxna med träd och buskar vilket gör det svårt att finna lämpliga tältplatser. Bägge dess öar ligger dock en bra bit ut från land och lämpar sig inte för ovana nybörjare. Från Vinön går det att ta sig fram och tillbaka med hjälp av färgan om så önskas/behövs. Jag håller med thureb om att ni bör göra detta i sällskap med någon erfaren person som kan hjälpa till om så behövs. Ni kan som alternativ välja att paddla längs med någon av hjälmarens stränder för att tälta på land där det är lättare att hitta tältplatser.
 
Hemfjärden eller östra Hjälmaren

är mera väderskyddade. Öar finns ganska strandnära här och där. Generellt finns steniga stränder men tror ni kan hitta tältplats.

Thure
 
Hjälmaren kan vara svårpaddlad då det är stora vattenytor utan skydd, samt att sjön är känd för att blåsa upp snabbt.

Kanske byta paddelplanerna mot en cykeltur till Hampetorp och ta färjan till Vinön?
 
kolla fågelskydd

Vet inte hur det ser ut i Hjälmaren men det är vanligt att mindre öar har landstigningsförbud i början av sommaren. Skaffa gärna en karta där fågelskyddsområden finns utsatta.
 
Det är möjligt att få ett hum om vilka naturskyddsområden som finns i Hjälmaren genom att titta på sjökortet som Eniro tillhandahåller eller köpa ett riktigt sjökort. Det är i princip bara ett större område (Rynningeviken) i hjälmarens västra del som är skyddat. Därutöver tillkommer några mindre öar och uddar i norra Hjälmaren samt Fåran och Grundholmarna som är två mindre öar söder respektive norr om Vinön. Fåran är ett fint ställe men knappast något att sikta på om det är en sammankomst med buller och bång som avses. Ta en titt på ön med namnet Mesaren väster om Vinön, den kanske kan vara något som passar. Den ligger inte så långt från land och det finns relativt gott om gröna ytor utan träd och buskar. Det är inte den finaste sandstranden men troligtvis långgrunt en bra bit ut då vattnen runtomkring inte är speciellt djupa.

För en mer detaljerad redogörelse går det att få mer information här, här och här.
 
Senast ändrad:
Hej!

Tack för alla svaren! Jag har gått 3 år på kajak, så helt oerfaren är jag inte på att paddla ;). Vi är intresserade ön Mesaren eller eventuellt några av öarna i närheten av den, finns det några speciella djur på ön? Är fotointresserade också så ska ta med kameran. Har ni några andra tips på packning eller saker som kan vara bra att veta?

Mvh Kevin
 
Hjälmaren

Hej!

Tack för alla svaren! Jag har gått 3 år på kajak, så helt oerfaren är jag inte på att paddla ;). Vi är intresserade ön Mesaren eller eventuellt några av öarna i närheten av den, finns det några speciella djur på ön? Är fotointresserade också så ska ta med kameran. Har ni några andra tips på packning eller saker som kan vara bra att veta?

Mvh Kevin


Mitt tips är välja en annan sjö. Hjälmaren är bara bra på vintern med is.
 
Du kan med all säkerhet hitta en del intressanta fåglar, växter och insekter. Du bör nog ta kontakt med någon person som har detta som specialintresse och som dessutom kanske kan hjälpa dig att hitta till de platser där dessa vistas. Därutöver är det förstås möjligt att hitta olika miljöer som kan göra sig bra på bild. Bara en så pass enkel sak som att återkomma till samma plats för att fotografera den under olika tidpunkter på dygnet, året och i olika väder kan ge en hel del intressanta bilder.
 
Jag har paddlat i Hjälmaren ett antal år, mestadels i sydöstra delen. Som sagts tidigare, Hjälmaren är ökänd för dåligt väder som kommer snabbt utan direkt förvarning. Sjön är grund och det blir stökiga vågor och kraftig vind. Är man inte van kajakpaddlare så avråder jag från längre sträckor på öppet vatten.

Mesaren är inget bra val för camping - inga badstränder utan alskogen och snåren når ända ner till vattnet (fästingar!). Det är typiskt för många öar i Hjälmaren. Den till synes öppna ytan på kartan (kolla t ex på eniro och zooma in öarna) var ett varmt och myggigt inferno, med en massa brännässelsnår när jag steg i land i fjol. Ingen av öarna i närheten är fågelskyddsområden, men det finns häckande störningskänsliga arter på minsta holme på försommaren. Stör ej!

Så mitt bästa tips är Vinön, eller något ställe med badbar strand. Kolla Fiskeboda, på östra sidan. Där kan man paddla (kanotuthyrning finns) eller gå söderut från campingen ner till sjön, det finns stora fårhagar och klippor att tälta på/bada från.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinÅström Hur når man ön Mesaren i Hjälmaren? Närke 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...