Björnspray?

Nu chansar jag hej vilt här, stoppa mig om jag har fel, men kan det vara så att jägare ofta går mot vind, smyger tyst, och oftast befinner sig utanför lederna? Om man då råkar skrämma upp en björn och har en bössa med sig så är det väl lätt hänt att man tänker "vill inte dö" när björnen gör ett skenanfall/anfall.

Bara en tanke.
 
"Jadå...nejdå..." Underbart. :)
Jag tycker det är fantastiskt lycklig slump att de som skulle ha blivit dödade av björn råkade ha en bössa med sig och skjöt björnen först. Är det typ en person om året som annars skulle blivit uppäten?

s
Man kan då sammanfatta allt med att den dagen det råder brist på föda för våra rovdjur så kanske tältande fetton bör inhandla cayennepeppar..? :)




*kollar kryddhyllan*

:) tro det eller ej men det är faktiskt sant, men du behöver några kilon :)

Nu chansar jag hej vilt här, stoppa mig om jag har fel, men kan det vara så att jägare ofta går mot vind, smyger tyst, och oftast befinner sig utanför lederna? Om man då råkar skrämma upp en björn och har en bössa med sig så är det väl lätt hänt att man tänker "vill inte dö" när björnen gör ett skenanfall/anfall.

Bara en tanke.


Dom flesta olyckorna händer när du skjutit en björn och spårar den och den gömmer sig och attackerar i självförsvar, eller när du skrämmer den vid smyg och avlossar varnings skott då dom antingen flyr eller attackerar eller försvarar ett kadaver . eller om du jagar björn med hund och björnen jagar hunden som i sin tur springer mot husse/matte och reagerar instinktivt .

Men undantag sker,björnar är precis som en annan beskrev i tråden individer med helt olika personligheter och regerar olika i olika situationer precis som vi gör.det finns människor med dåligt psyke och även björnar med det .

Björn spray är mycket bättre i en situation än ett gevär om du är en dålig skytt då träffområdet är väldigt litet och panget kan trigga självförsvars instinkt medans björnsprayen ger dig en chans att backa undan och retirera då det är en väldigt stark peppar sprey (har själv fått testa och få det i ansiktet UUUUUUSCH ) Och inget jag går utan när jag vistas i björntäta områden änfast jag har licens för gevär väljer jag sprayen före geväret
 
Senast ändrad:
Halaj!

Jo. jag minns att jag nånstans har läst att det finns en stark positiv korrelation mellan människor som bär vapen, rivna av björnar, jämfört med människor som är obeväpnade.

Så, rent statistiskt ökar sannolikheten att du blir riven av björn mångfaldigt om du är beväpnad, jämfört om du bara har en svampkniv att försvara dig med.
Jag minns dock inte var jag har fått det ifrån. Kanske är det bara en myt?

Men det där med att spela död vid konfrontation: det fixar jag nog inte.

//T

Nej, men vem har då talat om att man skall försöka spela död? Det är någon gammal myt som inte varit aktuell de senaste 40 åren!


http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/friluftsliv_i_bjornomraden.pdf
 
Vilken idiot!
Frågan är om det verkligen har hänt. Han verkar ju inte ha ont om kameror, men visar inte händelsen.

Halaj!

?
Min uppfattning: björnen nosar runt i den nästan torkade flodfåran. Andrew dyker upp från bakom jordkammen där. Båda blir skiträdda och björnen försvinner snabbare än en avlöning, innan Andrew hinner få upp kameran.
Så vad gjorde han för fel, enligt dig?

//T
 
Skenanfall eller inte?

Frågan är ju hur nära skall man släppa en björn för att se om det är ett skenanfall eller inte...
En som inte har en bössa med sig har ju inget val liksom.... det är ju bara stå där och vänta vad som händer.
En jägare med bössa kanske skjuter i onödan, men vem vet om det var i onödan ?
Naturligtvis finns det en massa experter som för det första inte är jägare och kanske inte ens mött en björn i skogen som vet hur man skall göra.,,,,, När jägare attackeras av björn så är ju situationen lite annorlunda redan från början, oftast överaskas ju björnen på ett annat sätt eftersom jägarens eller hans hund i de flesta fall kommer i för björnen fel vind, den blir överaskad och förbannad och en obehaglig situation uppstår för jägaren på några sekunder, vad skall han göra, springa... stå kvar å vänta eller snabbt upp med bössan och "försvara sig"..... Vem har facit ?

Att skjuta på en björn som kommer rusande mot dig i skogen kräver sin man, för att garanterat få stopp på en björn måste man träffa hjärnan som inte är större än en tennisboll och att träffa en tennisboll som kommer studsande emot dig i skogen är inte lätt. Det blir alltså lätt ett dåligt skott som medför en skadskjuten björn som antingen fullföljer attacken eller tvärväder och drar till skogs.
Har jägaren, utifrån den jakt han bedriver, just då fel vapen för björnjakt kan det naturligvis gå riktigt illa speciellt om han tvingas skjuta.

Men, jag tycker i vart fall att de som inte är jägare själva eller inte har någon erfarenhet av björnkontakter skall i låta bli att säga hur man skall göra....
 
Halaj!

?
Min uppfattning: björnen nosar runt i den nästan torkade flodfåran. Andrew dyker upp från bakom jordkammen där. Båda blir skiträdda och björnen försvinner snabbare än en avlöning, innan Andrew hinner få upp kameran.
Så vad gjorde han för fel, enligt dig?

//T

Han hann ju slänga sin stav på björnen säger han.
Jag tror han hittade spåren och fick ihop en bra story.
En otroligt jobbig typ som gör en grej av att han säger sig ha skrämt ett djur. Duktig grabb.
 
Men, jag tycker i vart fall att de som inte är jägare själva eller inte har någon erfarenhet av björnkontakter skall i låta bli att säga hur man skall göra....

Nu är ju detta ett forum som ger alla möjlighet att uttrycka sina åsikter.
Du får gärna "tycka" att andra skall hålla tyst, men det lär inte inträffa. Så du gör dig bara fånig med sådana där utspel.
 
Frågan är ju hur nära skall man släppa en björn för att se om det är ett skenanfall eller inte...
En som inte har en bössa med sig har ju inget val liksom.... det är ju bara stå där och vänta vad som händer.
En jägare med bössa kanske skjuter i onödan, men vem vet om det var i onödan ?
Naturligtvis finns det en massa experter som för det första inte är jägare och kanske inte ens mött en björn i skogen som vet hur man skall göra.,,,,, När jägare attackeras av björn så är ju situationen lite annorlunda redan från början, oftast överaskas ju björnen på ett annat sätt eftersom jägarens eller hans hund i de flesta fall kommer i för björnen fel vind, den blir överaskad och förbannad och en obehaglig situation uppstår för jägaren på några sekunder, vad skall han göra, springa... stå kvar å vänta eller snabbt upp med bössan och "försvara sig"..... Vem har facit ?

Att skjuta på en björn som kommer rusande mot dig i skogen kräver sin man, för att garanterat få stopp på en björn måste man träffa hjärnan som inte är större än en tennisboll och att träffa en tennisboll som kommer studsande emot dig i skogen är inte lätt. Det blir alltså lätt ett dåligt skott som medför en skadskjuten björn som antingen fullföljer attacken eller tvärväder och drar till skogs.
Har jägaren, utifrån den jakt han bedriver, just då fel vapen för björnjakt kan det naturligvis gå riktigt illa speciellt om han tvingas skjuta.

Men, jag tycker i vart fall att de som inte är jägare själva eller inte har någon erfarenhet av björnkontakter skall i låta bli att säga hur man skall göra....

Så är det, och lägg in adrealin kicken man får så blir siktet inte mer stabilt . men en björn visar oftast hur humöret är, viftar den med huvet och öppnar och stänger munnen eller skvätter jord etc med tassen eller kissar är den seriöst arg , eller vankar av och an med blicken mot en , en björn som går upp och står på bakbenen tillexempel är inte aggressiv utan nyfiken och vädrarens doft, dom är sjukligt intelligenta men ska aldrig underskattas ..

Det jag har fått lära mig är att 100 m är det närmaste man ska gå nära en björn för att inte tränga den i öppen terräng men jag ser helst det dubbla det är mer en fingervisning. Men allt beror ju på i vilken miljö man träffar på en björn, ser du den och den dig på långt håll och den har vittring av din doft är det en helt annan grej samt individens personlighet än ifall man möter vid en fors när laxen är inne eller på en stig, det får man avgöra i situtionens stund och finns inget "så här ska du göra" utan allt är mer som en rekommendation

Svenska björnar har som sagt varit så pass jagade och näst intill utrotade här i Sverige så dom är mera rädda för oss än vi för dom, men undantag finns.

Jag har vänner som guidar för bla svartbjörn i nordamerika och dom berättar att när dom står vid åtel och slänger ut foder kan en björn stå 20-30 meter bort och titta för att sedan gå in och äta när dom gått (kameror) och jag ska själv ner och hjälpa till innan jag drar vidare till NWT

tyvärr finns det folk som ska ge tips och förklara för folk hur man ska agera vid björnmöten som oftast inte träffat på en björn eller läst något på internet , jag skulle inte vilja ha dom bredvid mig vid en möte och jag rekommenderar dom verkligen att använda sig utav guide.

Ni som tar mina inlägg som hokus pokus bekräftar bara hur uppenbart lite ni faktiskt har haft att göra med björnar .
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...