Tre praktiska reflektioner

1) Att vinden vrider båten. Jag styr det genom hur jag lastar båten. Upplever att jag behöver balansera båten olika beroende på om det är medvind eller motvind. Jag har inte tillräcklig koll för att haja riktigt varför. I medvind behöver jag flytta lite last till aktern.

2) Att årtullsstoppet behöver vara snabbt flyttbart. Det hela handlar om att det är en så väldig skillnad i motstånd vid motvind jämfört när det är vindstilla väder eller medvind. Om det vore skönt att ro med årorna rejält saxade oavsett motstånd kan man förstås ha dem så hela tiden, men jag har lite svårt att se hur någon skulle kunna tycka det är optimalt.

Jag flyttar till och med ut årtullsstoppen så långt att jag får årorna osaxade. Det är för övrigt utmärkt för en nybörjare att ha årorna så. Nackdelen är att årorna blir lite tyngre att hålla upp, men jämfört med vanliga träåror är det ändå så lätt...

Om jag ska ro så fort jag kan är det en helt annan sak. Då blir motståndet genast enormt och jag behöver maximal saxning med Explorern. Annars tycker jag den lugnare rörelsen som blir med så att säga en högre utväxling är mycket skönare. Så länge jag alltså ror så lugnt / i sådant väder att motståndet ändå blir väldigt lätt.

Min lösning är att ha vingmuttrar. Skulle vilja ha något slags klämfäste.

3) Att roddmaskinsträning hjälper till att hitta rätt teknik. I båten tycker i alla fall jag att det inte alltid så enkelt att känna vilken teknik som ger bäst fart. Men med en roddmaskin ser man ju farten exakt i siffror. Och rörelsen blir lätt så mycket intensivare också. Vad jag förstår så är en korrekt teknik dels förstås "trestegsgrejen" (att röra på armar, rygg och ben separat och inte på en gång), dels att ha ett lågt motstånd och vara explosiv i draget och ta det förhållandevis lugnt på återgången.


För övrigt - vilken otrolig vårdag idag lördag! Jag var ute i sommarklädseln = endast kortbyxor och flytväst. Alltså med bara axlar och barfota :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...