Gissa position Stockholms län

Gillar att du har kluriga ledtrådar.

Att en gångbro går uppåt så här pass mkt bör betyda att man vill lämna plats för passage av små båtar och eller kanoter.

Borde betyda att det finns viss sådan vattentrafik under. Kan det vara vid Gålö? Tänker på bron över utloppet av Bihagsmar.

Thure
 
Föregående inlägg men kartgissning verkar ganska trolig då jag hittade en bild på nätet som kanske är tagen från andra hållet.

https://dansglad.se/?page=pic&lang=...50819_galo_0120.jpg&title=Gångbro+vid+Morarna

Tydligen är det en rätt populär promenad här på sydsidan av Gålö mot Havtornsudd och Skälåker. https://www.stockholmarchipelago.se/sv/189644/Vandra-utmed-Galos-strandlinje/

Hoppas att diskussionstråden kan inspirera både till egna utflykter och till att bidra med bilder i tråden.

Thure
 
Ny bild att gissa på även om Lasse inte godkänt min gissning ovan ännu.

Var befinner sig dessa ådor?

Börjar ni gissa kommer flera ledtrådar.

Thure
 

Bilagor

  • ejder.jpg
    ejder.jpg
    30.4 KB · Visningar: 184
Gillar att du har kluriga ledtrådar....
... Kan det vara vid Gålö? Tänker på bron över utloppet av Bihagsmar.
Thure

Tack Thure, men de verkar inte så kluriga med tanke på hur snabbt du brukar knäcka gåtan. Du har hittat helt rätt bro. Det populära sommarresmålet var så klart havsbadet och campingen vid Skälåker.

Tydligen är det en rätt populär promenad här på sydsidan av Gålö mot Havtornsudd och Skälåker.
Thure

Jag gick Stora Gålöslingan vilket jag kan rekommendera. Ängsmark, gammelskog, kustlinje och klippor på en och samma dag.

Ny bild att gissa på även om Lasse inte godkänt min gissning ovan ännu.
Thure

Det behövdes inte eftersom ditt svar var helt rätt.

Nu får jag klura lite på din bild. Jag gillar att svara rätt, men gillar ännu mer att fundera på ledtrådar, titta på kartor och fundera.
 
Vattenbilder är ju inte min starka sida, men en gissning kan man ju våga sig på...

Som vanligt börjar jag i mina hemtrakter så jag gissar att Ådorna guppar i Kalvfjärden, sydost om Tyresö.
 
En nära gissning. Men inte rätt. Bilden nedan är lite närmre sjövägen till det vatten jag frågar efter.

Thure
 

Bilagor

  • FB_IMG_1562312005964.jpg
    FB_IMG_1562312005964.jpg
    143.1 KB · Visningar: 122
Ledtrådsbild 3.

Bilden nedan tagen intill bilden av kajaken närmast ovan. Vattnet gränsar till den större fjärden jag efterfrågar i inlägg #2703.

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0542.jpg
    DSC_0542.jpg
    25 KB · Visningar: 134
Bilden ovan visar bl a ett torn till höger. Detta är återuppbyggt efter en brand för drygt 30 år sedan och har numera en helt annan funktion än byggnaden hade för 150 år sedan. Första byggnaden uppfördes redan drygt 200 år innan den brann.

Thure
 
Jag känner igen tornet och har grävt i minnet hela dagen utan lycka. För 30 år sedan hade jag inte flyttat ned till Stockholm från Gästrikland ännu så den enda branden jag känner till är Katarina Kyrka. Och det är det ju inte...

Jag får fundera ett tag till helt enkelt. Torn, brand, fjärd, i närheten av Tyresö..... Klurigt!
 
Det finns ju både ett telegrafberg på dalarö och ett i tyresö. I tyresöfallet har det ju byggts nån form av utkikstorn så där har det ju bytt funktion men tycker inte jag ser det på bilden plus att det inte var kalvfjärden det frågades efter.. Men kan bilden vart taget från andra hållet, alltså Ingaröfjärden?
 
Tornet är och har inte varit optisk telegraf.

Funktionen både nu och tidigare har med ett grundläggande mänskligt behov att göra. Förra funktionen kommer tidigare i processen. Anledningen till tornets placering från början är inte utsikten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.