Tips på slingor/rundturer på Södertörn?

Hejsan,

Jag behöver nya strövområden. Har under 20 års tid utforskat Tyresta, Gålö och Paradiset på längden och tvären. Jag älskar Tyresta som är mitt paradis på jorden, men har nu gått alla möjliga stigar tror jag.... Vill därför ha tips på nya områden att vandra dagsturer i. Önskelistan är som följer.

1) Parkering så att vi enkelt kan ta oss dit. Vi bor i Vendelsömalm, Haninge. Smärtgränsen är en timme bilresa hemifrån.
2) Start och stopp på samma plats, dvs en rundslinga. Detta är prio 1.
3) ca 10-15km lång

Jag kan hantera karta så det behöver inte vara en utmärkt led. Stigar är ok så länge de finns inritade på exempelvis Lantmäteriverkets topografiska karta.Och det går ju självklart att mixa ihop flera stigar och leder till en rundslinga. Det är ju alltid fint om någon del av sträckningen passerar vatten, sjö eller hav är egalt, men heller inget krav, skogen är också vacker!

Alla tips är välkomna, jag stirrar stint på kartan men lyckas inte hitta några nya slingor som verkar bra, så er input är välkommet!

(Och springer ni på en 50åring i Tyresta i blå fleecetröja, grön keps och en svart Skarja på ryggen så får ni gärna säga hej :) )
 
Åkers bergslag söder om Åkers styckebruk är fint för både cykel kanot och vandring runt många småsjöar.
Utnyttja t ex Sörmlandsleden och en del små grusvägar.

Vallentuna och Upplands Väsby har en hel del liksom delar av Mälaröarna främst Lovön, Kärsö och Adelsö.

Thure
 
Mälaröarna

Fornstigen runt Lovö är visserligen lite längre, 18km, men är hel klart värd en tur. Det finns mycket informationstavlor runt slingan i detta fornminnestäta område. Det finns även en guidebok, men jag är osäker på var man kan köpa den numera. Tidigare köpte man den på Pressbyrån vid Drottningholm, men den rev de I höstas…..

En betydligt kortare runda är Eldgarnsö rund. Ca 6km längs vattnet rund naturreservatet. Fin tur I omväxlande landskap.
 
Tack!

Lovön ser intressant ut, och 18km funkar bra en fin sommardag. Ska kolla upp det närmare.
Bornsjön ser också bra ut.

Kärringboda har jag tittat på, men utmaningen där ligger att få 10km och samtidigt undvika grusvägar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...