Tips Hallandsåsen

Hej!
Ska ned till Torekov om ett par veckor och skulle vara jättetacksam för tips om fina vandringar på Hallandsåsen. Gärna om det finns rundor på ca 1 mil. Hur är det med tex Osbecks bokskogar; kan man gå vidare därifrån? Och Hovs Hallar; finns där längre leder att gå? Tusen tack för svar!
 
Du kan nog pyssla ihop en mil m utgång från Hålehall-stugan ovanför Förslöv
Fin utsikt på vägen dit. Ganska blandad natur, allt från bokskogar till kalhyggen och ängsmarker.. men det finns stigar

Annars är det ju fint att gå från Torekov mot vejbystrand utefter kusten, om man kan få skjuts tillbaka, speciellt trevligt tycker jag det är vid Dags hög. Fast det är ju inte uppe på åsen.
 
Senast ändrad:
Jag har nyss börjat med övernattningar i mitt nyinköpta tält ute i skogen. Hittills har det bara blivit en natt i Kronoskogen utanför Ängelholm. Ungefär vid UFO-monumentet. Imorgon tänkte jag sticka ut igen, dock på ungefär samma ställe.

Trivs extremt bra med att bara t.ex. sitta o tänka utanför tältet, laga mat på spritköket, m.m. Jag skulle vilja hinna med minst 2 nätter i sträck i sommar o jag har funderat att åka upp på Hallandsåsen.

Är mer glad i att tälta än att vandra, o min packning väger ca 24 kg (allt är inte livsnödvändigt, men jag vill gärna testa mina nya prylar). Att utgå från Hålehall-stugan verkar vettigt. Helst vill jag slå upp tältet vid något litet vattendrag, samt gärna få vara helt ensam på platsen. Men några kilometer är inga problem att gå.

Är det någon som har några bra tips? Kanske kan peka ut nått på Google Maps? Vill ju inte heller gärna hamna på skjutfältet, men det vet jag var skyltat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ique Tips på bra vandringsleder i Skåne nu i vinter? Skåne 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...