Trailrunning skor

Hej,

Undrar om det är någon här som använder trailrunning skor till vardags? har kikat lite på dem och tycker att de verkar vara användbara även till vardags då de i många fall är lite nättare och smidigare än vanliga löparskor men samtidigt ändå har dämpning och skön passform.

Tänker mig typ INOV8 trailroc eller NB 110 trail och liknande.

Någon med erfarenheter?
 
Hej

NB 110 trail är enligt mig inte ett bra val för vardagsskor. Jag har precis köpt ett par på rea, lite på chans. Skorna har nämligen fått mycket kritik för att de "lutar" från utsidan av foten till insidan vilket påverkar löpformen och leder till skador. Något som jag själv tycker framförallt känns när man bara står i skorna eller går på typ asfalt. Inte lika tydligt när man är ute i terrängen. Men att knalla runt i skorna känns jättekonstigt. Enligt en del skall detta dock försvinna efter en tids användande när EVa dämpningen "faller ihop". Jag köpte dom trots att jag visste detta då de råder delade meningar om dessa skor och för att jag fick dem billigt. Många beskriver dem som det bästa som hänt (trail)löpningen sen jordens skapelse medan andra rapporterar om ganska svåra löparskador dom sätter i samband med skon.

Men kontentan av detta långa inlägg är att jag inte råder dig att köpa NB 110 trail för att använda som vardagsskor.
 
Hej

NB 110 trail är enligt mig inte ett bra val för vardagsskor. Jag har precis köpt ett par på rea, lite på chans. Skorna har nämligen fått mycket kritik för att de "lutar" från utsidan av foten till insidan vilket påverkar löpformen och leder till skador. Något som jag själv tycker framförallt känns när man bara står i skorna eller går på typ asfalt. Inte lika tydligt när man är ute i terrängen. Men att knalla runt i skorna känns jättekonstigt. Enligt en del skall detta dock försvinna efter en tids användande när EVa dämpningen "faller ihop". Jag köpte dom trots att jag visste detta då de råder delade meningar om dessa skor och för att jag fick dem billigt. Många beskriver dem som det bästa som hänt (trail)löpningen sen jordens skapelse medan andra rapporterar om ganska svåra löparskador dom sätter i samband med skon.

Men kontentan av detta långa inlägg är att jag inte råder dig att köpa NB 110 trail för att använda som vardagsskor.

Som så många andra kan jag bara instämma i att NB110 känns konstiga att ha på sig på i princip allt fast underlag, mindre märkbart i sitt rätta element. Kan nämnas att det är skillnad beroende på färg, de i svart/orange sägs vara 1mm högre på laterala sidan än de andra färgkombinationerna.
Förutom att det känns konstigt så är NB110 lite "svåra" att gå i; jag har upprepade gånger släpat sulan i marken när jag gått på asfalt, det händer i princip aldrig i andra skor....

Till vardags händer det att jag använder Merrell Mix Masters eller Inov-8 F-lite 230 (eg. inte en trailsko, men snarlik). Inov-8 upp till Trailroc i grovlek är nog inga problem att ha till vardags.
 
Jag har ett par Salomon Speed Cross 3 och springer trail med. Men skulle gärna ha dem ALLTID. Det är de absolut bästa och skönaste skor jag någonsin haft.

Problemen är bara att gummidubbarna slits snabbt på asfalt och liknande hårt underlag.
Annars skulle jag nog aldrig ta dem av mig ;-)

//ARCTICA
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...