Tälttest i Utemagasinet

Utemagasinet som damp ner i brevlådan igår har gjort ett större test av olika tältmodeller.

Ni som går i köptankar kan köpa tidningen.

/Linus
 
Hur sätts betygen?

Jag har läst testet och undrar hur betygen sätts? Full pott (4,4,4) till Hilleberg, såklart, fastän det testade tvåmanstältet vägde nästan 4 kilo och 3,3,3 till Berganstältet med enkelväv som var både lättare och större. Det framgick inte i texten varför Berganstältet fick lägre resultat.

/Björn, Hillebergsanvändare sen 17 år.
 
detaljkvalitet och genomtänkt design

Jag kollade in Utemagasinets tälttester för drygt ett år sedan när jag skulle köpa tält själv, och då fick Hilleberg höga poäng på detaljkvalitet och genomtänkt design. I det senare ingår att stänger är lika långa, att stängerna löper lätt i kanalerna o.s.v.
 

Guest

Gäst
Vad man kan undra...

Vad jag undrar är hur ett tält kan få toppbetyg alla kategorier och trots det har minustecken på sig i kommentarerna...
Sen tycker jag det känns som om betygen åker upp 1 betyg automatiskt bara för att det är svenskt. Mountain Hardwear Light Wedge II får ett hyfsat kasst betyg i jämförelse, detta får t ex 4.5 i betyg på outdooreview.com...
 
Genius tester ?

Mountain Hardwear, Light wedge 2. Det här tältet blev i princip sågat av Utemagasinet för ett antal år sedan. Jag är förvånad över att dom testar det en gång till. Tältet har få staglinor, stora öppna låga ytor av nät i innertältet och för liten absid för att vara komfortabelt i kalla svenska blåsväder. Annars är det en trevlig design. Att Fjällräven Labbas får sämre betyg är för mig en gåta.

Haglöfs, Genius. Detta tält fick full pott och är måhända nyskapande, men åt det positiva hållet? Det man först lägger märke till är att det verkar vara rejält vindstabilt. Men hur rimmar den egenskapen med en separat uppsättning av 4 bågar, golv, innertält och yttertält. Hur funkar den uppsättningen i hård blåst? Kan ventilationen vara bra med stormmattor och små ventiler på taket ?

Uppenbarligen fastnar jag och Utemagasinets testare för olika detaljer - vilket ju ger mig andra aspekter att fundera över. Om Utemagasinets testare ger svenska tält högre poäng i snitt kan ju det ha sin naturliga förklaring; design för nordiska förhållanden !
 
Uppsättning Haglöfs Genius

Kommentar och åsikt: De 4 bågarna är sammanlänkade i par. Köpte ett precis (ska ut om en vecka) och tyckte att det var otroligt enkelt att sätta upp.

Många smarta detaljer och funktioner. Givetvis säger dettta lite om hur det sedan fungerar, blir en recension efter turen. Speciellt ventilation får man ju se om. Första intrycket är dock enbart positivt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
jjjjy66 Testade tält i Utemagasinet #6? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...