Adapter mellan 2012 och EN417

Jag undrar om någon vet om det finns någon adapter så att jag kan använda en 2012 Gasoltub och ge gas till ett kök (Annatto Stove) där det är EN417 anslutning.
 
Jag undrar om någon vet om det finns någon adapter så att jag kan använda en 2012 Gasoltub och ge gas till ett kök (Annatto Stove) där det är EN417 anslutning.



Jag är tveksam, jag har ställt frågan också till olika ställen som sysslar med gas och fått svaret att det inte finns längre men fanns tidigare. Jag har efter en hel del letande inte hittat något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns massa adapters , jag tror du menar med En417 en gänga som heter 7/16.

7/16 är dom vanliga engångs campingastubernas gänga

Du hittar en om du kör google (7/16 adapter)+ och vad du vill ha för motpol
 
Finns massa adapters , jag tror du menar med En417 en gänga som heter 7/16.



7/16 är dom vanliga engångs campingastubernas gänga



Du hittar en om du kör google (7/16 adapter)+ och vad du vill ha för motpol



En sådan här fast tvärtom borde det vara. Denna är för att ansluta engångsflaskor till campingutrustning men det ska vara tvärtom. Han (och jag) vill köra utr som har engångsflaska på en 2012:a. Jag hittar inte nån adapter som är vice versa. Men jag tror det är det som eftersöks.
b4f0a9b720bdd3edd815032d44f33d2e.png



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det finns t.o.m här på forumet sådana trådar om adapter och inköpställen - hinner inte söka nu men sök på 7/16, adapter och så och gräv igenom trådarna.
 
Högriskprojekt

Jag pratade på båtmässan för så där 10-15 år sedan med en anställd på Fogas.

”Glöm det” var ungefär hans korta svar.

Det längre svaret var: gasol i Primus blå tuber (2000 serien) är propan och i dom flaskorna är det ett mycket högre tryck än i engångsflaskorna som har internationell standardgänga (7/16).

Som jag minns var det livsfarligt (=fara för livet) att som amatör försöka använda någon typ av hemmagjord adapter för att använda propan ett ”nytt kök” som är gjort för engångsflaskor. Men jag kan minnas fel. Det var länge sedan och jag lade ner mitt ”ombyggnadsprojekt” av ren sjävlbevarelsedrift.

Vad jag förstår i Fogas bilden ovan så är adaptrarna gjorda att används åt ”andra hållet”. Engångsflaska till propankök.


Per
 
Det är normalt att de som lite vet försöker nästan vad som helst.
Men att leka med brännbar gas i tryckkärl är inte som att pumpa sin cykel. Kraven på läkagefri överföring är 100% och läcker det så kan det börja brinna, svårsläkt och varmt.

Att veta vad man gör och behärska sitt ämne och överlåta somligt åt proffs är en mognadsfråga. Alla mognar inte lika fort.

go tur
 
Helt riktigt

Jag pratade på båtmässan för så där 10-15 år sedan med en anställd på Fogas.

”Glöm det” var ungefär hans korta svar.

Det längre svaret var: gasol i Primus blå tuber (2000 serien) är propan och i dom flaskorna är det ett mycket högre tryck än i engångsflaskorna som har internationell standardgänga (7/16).

Som jag minns var det livsfarligt (=fara för livet) att som amatör försöka använda någon typ av hemmagjord adapter för att använda propan ett ”nytt kök” som är gjort för engångsflaskor. Men jag kan minnas fel. Det var länge sedan och jag lade ner mitt ”ombyggnadsprojekt” av ren sjävlbevarelsedrift.

Vad jag förstår i Fogas bilden ovan så är adaptrarna gjorda att används åt ”andra hållet”. Engångsflaska till propankök.


Per

Talade med en på AGA center idag och fick saken förklarad för mig, det du skriver gäller precis nu som innan

Såå, den tanken lägger vi ner men, alltid roligt att lära sig nåt nytt, även om det är omoget för en del ;)

Thomas
 
Det är ingen tillfällighet att det finns krav från några myndigheter hur brandfarliga vätskor (inklusive spolarvätska till bilar) och gaser ska förvaras. För att inte tala om hur komplicerat det är när man ska flyga. Det finns åtskilliga trådar här med frågor om att ta med gasol, T-röd och annat bränsle på flyg.

Där jag bor så gjorde någon brandskyddsmyndighet för något år en kontroll på vissa affärer. Några butiker skaffade sig godkända skåp, medan vissa mindre seriösa butiker numera förvar gasol och annat bränsle bakom disken, så man får ”snällt” fråga om dom har gasol.



Per
 
Bra

Jag pratade på båtmässan för så där 10-15 år sedan med en anställd på Fogas.

”Glöm det” var ungefär hans korta svar.

Det längre svaret var: gasol i Primus blå tuber (2000 serien) är propan och i dom flaskorna är det ett mycket högre tryck än i engångsflaskorna som har internationell standardgänga (7/16).

Som jag minns var det livsfarligt (=fara för livet) att som amatör försöka använda någon typ av hemmagjord adapter för att använda propan ett ”nytt kök” som är gjort för engångsflaskor. Men jag kan minnas fel. Det var länge sedan och jag lade ner mitt ”ombyggnadsprojekt” av ren sjävlbevarelsedrift.

Vad jag förstår i Fogas bilden ovan så är adaptrarna gjorda att används åt ”andra hållet”. Engångsflaska till propankök.


Per

Olika gängor är till för att stoppa snåla idioter.....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...