Riksgränsen- Unna Alllakas

Kommer att starta årets tur i Riksgränsen och skida till Unna Allakas. Ser ut att vara ca tre mil. Någon som gått eller skidat sträckan som ahr några tips att dela med sig av.

/B
 
Finns en skoterled efter Katterjokk som man kan följa, det går nog bättre nu än när jag vandrade efter den på sommaren...
 
Just det, bara att sätta in öronpropparna direkt! Och var förberedd på fylleslagsmål när du kommer fram.
 
Jag skidade den sträckan förra januari och då var det väldigt snöfattigt men det kommer inte vara ditt problem nu. Det är superfint men aningen mer kuperat än jag trodde när jag gav mig iväg. (Läste inte kartan så detaljerat förrän jag var ute). Svårt att välja om man ska ha stighudarna på hela tiden, jag hade det eftersom jag gick med pulka och det är ganska många småbackar. Se upp med att gå över isen på sjön strax före (sjön norr om) vindskyddet Valffojåkka. Jag blev lockad att gå över isen (upplevdes stabil eftersom en mindre renhjord hade passerat strax före mig) men det är lite svårt att se utloppet i söder så helt plötsligt var det öppet vatten strax framför mig. Bättre att hålla sig längs med sjöns västsida.
6876b7f4d0ee7e83b30af38b5ef79465.jpg
 
Jag åkte upp med nattåg så började skida från Riksgränsen någon gång efter lunch. Så jag kom faktiskt bara fram till vindskyddet vid Stour Kärpel första dagen och andra dagen tog jag mig ner till Unna Allakas. Men jag är ingen snabb skidåkare och hade tungt lastad pulka.
 
När skall du åka? Jag har bara åkt skidor här en gång och då var det mitten av maj och en del genomslagsnö och mkt vatten under snön vid jokkar och sjöar.

Nu är väl laviner det som kan vara knepigt.

En del stigning första milen och en dryg dagsetapp om det inte är bra skidföre.

Thure
 
Jag har gått Unna Allakas - Katterjåkk - Riksgränsen.

Så här i efterhand kanske det inte var den smartaste turen.

Vi underskattade höjdmeterna som sträckan innebär. Startade tidigt ifrån Unna Allakas och upptäckte att det hade kommit ca 15cm nysnö under natten. Glada i hågen började vi skida uppför. Fram med stighudarna och plöja uppför fjället. Har aldrig varit med om tyngre före. Skidorna gled knappt framåt även utan stighudar. Jag åker mycket skidor, inklusive Vasaloppet och vi fick gå på hårt hela vägen och växeldra. Det här var tyngre än Vasaloppet.

Vi hade perfekt väder med -5 och sol. Det var helt ospårat och vi mötte bara ett gäng som gick åt andra hållet. Vi höll på hela dagen ända tills det blev mörkt. Jag blev rädd att vi inte skulle hitta till Riksgränsen, men vi tog oss ned för slalombacken i skymningen. Väl framme i Riksgränsen väggade jag totalt och kunde knappt prata med personalen utan stod och mumsade godis som dom hade i receptionen. Hade vädret slagit om kraftigt hade det blivit en tråkig upplevelse utan tält och enbart vindsäck. Ingen mobiltäckning innan Katterjaurestugan.

Med det sagt så är det en väldigt fin sträcka, orörd och långt ifrån det man upplever på Kungsleden. Med rätt före, bra väder och en vintersovsäck med sig ifall något händer är det en fin upplevelse.
 

avslutad210712

Gäst
Katterjåkk-Unna Allakas-Abisko

Riktigt trevlig sträcka om man har någorlunda väder. En del uppför under första delen upp till sjön 1016. Sen mestadels nerför frånsett uppförsbacken till Sjangeli från Vafåjåkka.

Vad jag kan minnas så var det skoterspår hela vägen när vi åkte och därmed en del skotertrafik eftersom vi åkte under en påsk.
 
Tack!

Tack för alla tankar. Jag har skidat sträckan en gång för många år sen och jag har nog förträngt det ni beskriver om höjdkurvorna. Vi kommer att starta tidigt på morgonen och sträckan får ta den tid den tar. Vi har både plan B och C om det fortfarande är hög lavinfara som att starta i Abisko. Med dagens lavinrisk som ser ut att vara sjunkande tänker jag att det är okay att ta sig till Unna Allakas. Däremot funderar jag över sträckan till Alesjaure från Unna. Flera branta partier mer än 30 graders lutning.
Vi kommer att starta den 21/4 och följer lavinprognosen varje dag. Tänker att jag kommer att ringa och höra mig för. Antar att lavinfaran är lika stor utanför prognosområdena, men där kanske jag har fel.
Blir en spännande tur, i och för sig kan vi aldrig veta vad som händer under en tur, men i år känns det mer osagt än vanligt.
 
Bara för att stämma av mitt sätt att bedöma/räkna ut lutningar. Var hittar du passagerna på 30 gr o mer på leden mellan Unna A o Ales?
 
Jag ska också åka den sträckan. För att minska distansen övernattar jag i Fjällklubbens stuga i Katterjaure och startar därifrån 17/4. Eller senare om jag får lust att göra dagstur från stugan.

Lutning Unna Allakas-Alesjaure
På lutningskartan som finns på lavinprognoser.se tangerar leden ett område med 25-30 graders lutning ca 3 km från Unna Allakas. Som jag minns det "kändes" den uppförsbacken som lite med än 25 grader. Jag ska försöka mäta nästa vecka. I mitten av april 2016 var det ett tunt hårt snötäcke i den backen och utan lavinrisk enligt min bedömning.
 
OK, du menar uppförsbacken vid Stuor Alagas. Fjällkartan har ju lite dålig upplösning, men jag tycker inte att det ser ut att vara 25 gr ens. Du får mäta! God tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.