Straff för att tälta i naturreservat?

Det är nog inte själva tältavtrycket som är problemet. Blir minst lika mycket skada om en älg ligger på samma markplätt. Det är väl allt runt omkring med nedskräpning, eldning, folk som hugger i träd, knäcker grenar osv. som man vill undvika. Och det kan jag ha respekt för. Särskilt nära städer och där det rör sig mycket folk. Folk vars respekt för naturen generellt är sämre än folket på utsidans.

Men jag har allt som oftast med mig egen ved, tar alltid med mig mitt skräp hem igen och lever sällan rövare och hugger i träd och gör annan åverkan. Och har därför inte allt för dåligt samvete, fast att jag vet att jag gjort fel, efter en illegal natt i ett vackert naturreservat den mörka årstiden.

Jag är inte förvånad att de styrande resonerar på liknande sätt.
De kanske tror att tältning innebär tältläger och kåkstad?
 
Det är nog inte själva tältavtrycket som är problemet. Blir minst lika mycket skada om en älg ligger på samma markplätt. Det är väl allt runt omkring med nedskräpning, eldning, folk som hugger i träd, knäcker grenar osv. som man vill undvika. Och det kan jag ha respekt för. Särskilt nära städer och där det rör sig mycket folk. Folk vars respekt för naturen generellt är sämre än folket på utsidans.

Men jag har allt som oftast med mig egen ved, tar alltid med mig mitt skräp hem igen och lever sällan rövare och hugger i träd och gör annan åverkan. Och har därför inte allt för dåligt samvete, fast att jag vet att jag gjort fel, efter en illegal natt i ett vackert naturreservat den mörka årstiden.

Halaj!

Tack för svar! Jag förstår.

Man kan se en del skräp ibland, typiskt vid insjöstränder, där det inte är alltför långt att gå från bilen. Men jag har aldrig sett ens minsta kolapapper på stigar/leder.
Det känns lite som att skjuta bredvid målet, att ha tältförbud för att förhindra nerskräpning.
Min fördom säger mig att det är just de som ser lite mer seriöst på friluftsliv, som skräpar ner minst.


//T
 
Varför måste du elda? Eftersom du tänker tumma på reglementet ändå handlar det väl om att lämna minimalt med spår. Bara sova med ett överdrag på sovsäcken en bit ifrån fladdermössen ger väl minsta störning.
 
I Sörmland har några personer fått böta 5 000 kr för att ha gjort intrång i fågelskyddsområden i sjön Båven.
 
Googlar man runt så hittar man bara notiser om folk som dömts för att ha befunnit sig i fågelskyddsområde eller markägare som gjort olika åtgärder i strandskyddszonen. Så att det är nog snudd på obefintligt att folk döms för att ha tältat i naturreservat.
 
Skärgård ute vid kust är stenhårt nu Kustbevakning/Polis omedelbart bötfäller om dom får nys/ser om det om det är låst område.Även om det är fågelskydd/naturreservat med tillträdesförbud.Militära områden bevakas även av Militären och Skyddsvakter med samma befogenheter.Bötesbeloppena har 5 siffror.Det är inte som för några år sen att dom kanske ber en dra.Nu blir det hål i plånboken
 
Ett par bekanta till mig tog sig friheten att tälta i Gand Canyon utan att tillträdestillstånd, de blev lagförda en 5 siffrig bot och lämnade USA två veckor före planlagd utresa. Nästa besök där kräver en stark börs.

go tur
 
Detta kan även gälla här , tidigare så brydde miltären inte så mycket men numera... det var några Danska/Svenska paddare som fick hosta upp med över 20000-30000 i böter - ganska saftig bot om dom är unga...
 
Jo har i tjänsten fått en del vildcampare att flytta innan vi började sprida stål.
Alla uppskattade inte väckningen.

go tur
 
Skärgård ute vid kust är stenhårt nu Kustbevakning/Polis omedelbart bötfäller om dom får nys/ser om det om det är låst område.Även om det är fågelskydd/naturreservat med tillträdesförbud.Militära områden bevakas även av Militären och Skyddsvakter med samma befogenheter.Bötesbeloppena har 5 siffror.Det är inte som för några år sen att dom kanske ber en dra.Nu blir det hål i plånboken

Halaj!

Har du något belägg för detta, eller är det bara ett påstående som någon du känner har dragit fram ur arschlet? Vore inte första gången hörsägen får fart. Sen blir det en ”sanning”.

Man tänker ju, att om man bor i ett rättssamhälle, så skall det finnas en rimlig koppling till brottet man begår, och straffet man får om man åker fast.
Det är ju inte precis rimligt att man får en 5-siffrig bot för att störa en fågel som ruvar.
För övrigt flyger den säkert tillbaka när du passerat.

En googling gav det här:
”ETT ALLVARLIGT BROTT
Tillträdesförbud inom fågelskyddsområden beslutas med stöd av Miljöbalken 7 kap 12§. Överträdelser kan ge sex månaders fängelse. Att beträda ett fågelskyddsområde under förbudstiden är ett allvarligt brott mot Miljöbalken 7 kap 12§. Som regel utdöms böter, mellan 1 000 och 5 000 kr.”

https://skargardsstiftelsen.se/att-besoka-skyddad-natur/skyddsomraden/

//T
 
Du citerar ju själv att fängelse finns i straffskalan. Varför tycker du då böter på ett par tiotusen är så orimligt?

Varför måste du elda? Eftersom du tänker tumma på reglementet ändå handlar det väl om att lämna minimalt med spår. Bara sova med ett överdrag på sovsäcken en bit ifrån fladdermössen ger väl minsta störning.

Precis vad jag också undrat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
HasseQ Vålådalens naturreservat Allmänt om friluftsliv 35
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
Keep_walking Reivo naturreservat Allmänt om friluftsliv 7
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88
KLAGER Stor brand i Kullabergs Naturreservat Allmänt om friluftsliv 3
niklaz Asfaltläggare i naturreservat (Igelbäcken Solna) Allmänt om friluftsliv 2
pyre Paddlingsförbud i naturreservat. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.