Mindre/lättare 1-2manskök/brännare

Jag har sedan tidigare ett ETA Power MF, men inser att det är för tungt för kortare turer, själv eller med en kompis. Jag är dock helt obevandrad i kök-branschen och vet inte alls vad jag ska välja för kök...

- kan jag använda brännaren från mitt ETA Power MF till en annan "anordning" (stativ att sätta fast brännaren in i och som det går att ställa kastrullen på) som är lättare, och t ex köpa en lättare/mindre kastrull och använda?

- Andra konkreta tips på lätta kök, gärna kompatibla med gas?
 
En liten toppmonterad brännare är ju givetvis lättast (ex MSR Pocket Rocket eller dylik), men du behöver ju vindskydd och grytor som adderar vikt/volym. Ett alternativ till toppmonterad brännare är en fristående kök för ökad stabilitet typ Fire Maple FMS-117 eller Primus Express Spider, men även här tillkommer grytor och vindskydd.

Trangia T-27 med GB-74 brännaren är ju komplett med allt som alternativ. Packas kompakt och nog mest bränsle effektivt och pålitligt av alla förslag. Vill du spara några gram kan du ju välja att bara ta med dig en gryta och ett lock i aluminiumfolie istället för stekpannan.
 
Lättaste vindskyddet

Är en lätt DIY uppgift. Mät upp omkretsen på din största kastrull addera en centimeter runt om. Mät upp höjden på densamma
.
Klipp till ett tygstycke 1 cm lägre fållat. Sy på kantband från botten till topp, så många som du tror du behöver för att hålla upp vindskyddet med strumpstickor, järntråd e dyl. Fem till sju brukar funka för mig.

Bruka vindskyddet så att du har en cm öppning mellan mark och vindskydd samt så att du kan hantera kastrull och spisvred.
Brukat själv ett MSR PR och har ingen avsikt att byta ut det.

go tur
 
MSR PR låter nice...

... kanske en dum fråga men jag antar att MSR PR fungerar med andra gastuber än enbart MSR:s egna?

Enligt produktbeskrivning för MSR PocketRocket 2 (2018) verkar det ingå ett vindskydd - Windclip ("Dessutom har du WindClip som är ett vindskydd som gör att du lyckas med matlagningen även under blåsigare förhållanden") - någon som har kännedom om detta? Är det bra?

Tips på kastrull att använda till detta kök? Jag läste lite recensioner här på utsidan om köket, de flesta verkar tycka att det är bra men lite instabilt som toppmonterade kök antagligen är. Tror inte att jag vill bära med min kastrull till mitt ETA Power MF, den är för stor och lite för tung, dessutom lite ömtålig med räfflorna under.

Tack för tips så långt!
 
Alla gastuber med 7/16 standardgänga fungerar, finns i 100/230/450 g varianter oavsett vad det står för varumärke på tuben. Jag använder oftast Biltemas tuber som brukar varar billigast.

Vad gäller gryta, så är Trangias 1l gryta bland det lättaste du kan hitta. Skall du använda köket inomhus eller i tältet, välj slätbottnade grytor (dvs ej grytor med "räfflor" dvs värmeväxlare undertill). Grytor med värmeväxlare genererar större mängder giftig kolmonoxid (CO) vid förbränning vilket är direkt livsfarligt i dåligt ventilerade utrymmen.
 
Jag tänker tvärtom. När det är en kortare tur så kan man ha med sig andra livsmedel som gör sig bättre i ett större kök utan att totalvikten blir ohållbar.
När det är en längre tur så är det betydligt mer intressant att dra ner på matupplevelsen och därmed kunna banta både kökets vikt och totalvikten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...