Extrem höjd

Hej jag är en ung kille som brinner för bergsbestigning. Sommaren 2019 är målet inställt på att vandra med guide upp till Everest ABC på norra sidan av berget. Någon som varit på över 6000 m som vill dela med sig av sina erfarenheter hur man överlever på den höjden?
 
Gå långsamt framåt, med andra ord bila/flyg inte upp på 5000möh och sen börja din vandring - acklimatisera istället.

Fortsätt sen att gå långsamt, försök hålla ett jämnt och lågt tempo uppför berget.

Och vid påtagliga känningar av typiska symtom (https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hojdsjuka/?ar=True) så går du neråt. Viktigt här är att du talat med din guide inför resan, särskilt ifall du är en del av en större grupp.

Finns preparat man kan ta, som diamox t.ex. men du bör givetvis kolla med någon medicinskt kunnig innan då det kan ha svåra bieffekter.

Lycka till!
 
utöver tidigare om jämt långsamt tempo och inte för många höjdmeter per dygn så vill jag tillägga dricka mycket vatten och genast gå neråt igen om du inte mår bra. Äta mat även om aptiten kan vara begränsad.

/Patrik
 
#
Någon som varit på över 6000 m som vill dela med sig av sina erfarenheter hur man överlever på den höjden?

Himalayan Rescue Association driver en klinik i Pheriche ( 4243 meter ) på rutten till EBC sen sjuttiotalet , startad av Peter Hackett (m.fl.) som senare besteg Everest som en del av en medicinsk forskningsexpedition. Dom står för akutvård både av dom som gått upp dit för fort , och dom som kommer ner från berget. Deras viktigaste insats är dock deras dagliga föreläsning om just hälsa vid hög höjd. Du hittar deras kärninfo även online på himalayanrescue.org . Hackett & Shlim ( ännu en veteran från HRA och chef för CIWEC-kliniken i Nepal under femton år ) är även ansvariga för amerikanska CDCs anvisningar i ämnet.

Gå långsamt framåt, med andra ord bila/flyg inte upp på 5000 m.ö.h. ...

1177.se ...

Lustigt så kommer man aldrig riktigt högt vare sig med flygplan eller bil i Nepal . Den klassiska gränsövergången till Tibet vid Kodari ligger på 2300 meter , flygplatsen i Lukla på EBC-rutten knappt femhundra meter högre. Svagheten med dom svenska anvisningarna är att dom fortfarande inte talar om vad långsamt innebär. Ungefär som att tala om dykning utan dyktabeller. Det är det du får genom alla tunga internationella källor som HRA , CDC , ismm.org , internationella klätterförbundet ( thuiia.org ) etc. : första natten under tretusen meter , max femhundra meter högre per natt , en extra natt per tusende meter ... Och The Golden Rules , som börjar med att alla symptom är höjdsjuka tills motsatsen är bevisad.


...diamox t.ex. men du bör givetvis kolla med någon medicinskt kunnig innan då det kan ha svåra bieffekter.

Tja. Det är receptbelagt , så det är klart att man skall gå via läkare. Riskerna är mera i klass med antibiotika , annars skulle det inte vara rekommenderat i som profylax i nationella riktlinjer . Shlim talar om det som en extra försäkring och beskriver det som ”enormously safe”. 1177 var sena i den rekommendationen , för fyra-fem år sen. Själv började jag ta det förra århundradet : vid inflygningar till Leh ( 3520) , landvägen dit som snuddar samma höjd som EBC , eller världens högsta flygplats ( Yading , 4411 meter) .

...vill jag tillägga dricka mycket vatten ....

Seglivad myt : det man dör av i höjdsjuka är ödem , dvs. överskott av vätska i hjärna och lungor. Att dricka vatten utan övre gräns driver ödem fortare än andra vätskor , eftersom rubbning av salthalten driver vätska från blodbanan till vävnader. Det är därför som t.ex. HRA och Hacketts Institute for Altitude Medicine varnar för den strategin .

Dom som fortfarande är övertygade att det är viktigt att kolka i sig en massa vatten brukar få problem med att förklara hur Tenzing & Hillary tog sig till toppen på drygt tre liter vätska per dag , och varför detta fortfarande är HRAs grundrekommendation för trekkers och klättrare i Everestregionen.
 
Både för mkt vätska och för lite är negativt. Men man förlorar mkt vätska på hög höjd speciellt om man jobbar fysiskt. Att dricka så mkt att man kissar är ett lämpligt råd.

Thure
 
Både för mkt vätska och för lite är negativt. Men man förlorar mkt vätska på hög höjd speciellt om man jobbar fysiskt. Att dricka så mkt att man kissar är ett lämpligt råd.

Thure

Utveckla gärna hur för mycket vätska kan vara arligt på hög höjd. Jag känner din yrkes/utbildningsbakgrund så jag ifrågasätter dig inte, utan vill bara lära mig vad "för mycket vatten" kan leda till på hög höjd.
Jag har inbillat mej att överskott på vätska bara rinner rakt igenom kroppen utan någon större fara, möjligen lite avsaltning på vägen, men att för lite vätska är väl betydligt allvarligare?

/Patrik
 
Det är avsaltningen som är problemet. Det är lätt att tappa aptit på högre höjd och att dricka sig mätt på vatten. Då blir det brist på salt och elektolysen blir fel. Kramp och hjärnskador kan uppstå. Åtgärdas med salt och socker i vattnet samt att tvinga i sig normala portioner.

Samma fenomen i varmt väder kan uppstå. Förlorad aptit och för mycket vatten.
 
Så länge man smälter vattnet från snö eller bär det själv är nog överskott på vätska ovanligt. Men det kan innebära en del risker som hyponatremi.

Håller med om att vätskebrist troligen är vanligare orsak till dålig prestation.

Men det är viktigt att man inte tolkar dålig prestation som vätskebrist generellt. Är det överskott på vätska medför mera vätska förstås försämring av tillståndet.

Thure
 
Det är avsaltningen som är problemet. Det är lätt att tappa aptit på högre höjd och att dricka sig mätt på vatten. Då blir det brist på salt och elektolysen blir fel. Kramp och hjärnskador kan uppstå. Åtgärdas med salt och socker i vattnet samt att tvinga i sig normala portioner.

Samma fenomen i varmt väder kan uppstå. Förlorad aptit och för mycket vatten.

Seltin salt är bra att reparera snösmältningsvatten med liksom att tillföra vid höga vattenförbrukningar i varmt väder
 
Seltin salt är bra att reparera snösmältningsvatten med liksom att tillföra vid höga vattenförbrukningar i varmt väder

Det handlar inte om brist/utspädning av salter i allmänhet , utan om låga natriumnivåer : hyponatremi . Seltin är en dålig lösning på det problemet , eftersom det marknadsförs som ett sätt att minska natriumintaget. Hälften av natriumet har ersatts med kalium och magnesium.
 
#
...vill bara lära mig vad "för mycket vatten" kan leda till på hög höjd.
Jag har inbillat mej att överskott på vätska bara rinner rakt igenom kroppen utan någon större fara, möjligen lite avsaltning på vägen, men att för lite vätska är väl betydligt allvarligare?

/Patrik

Värsta tänkbara utfallet av att dricka utan övre gräns är hjärn och lungödem från hyponatremi , vilket David Shlim tar upp i den här intervjun. För att gå tillbaka till grunderna : höjdsjuka består dels av AMS , som är ett besök i baksmällesymptom , och dels dom livshotande tillstånden höghöjdslungödem ( HAPE ) och höghöjdshjärnödem ( HACE ) .
Ett exempel på hur det här kan förväxlas nämns i artikeln High Altitude Cerebral Edema , i High Altitude Medicine & Biology av Hackett & Roach. Hackett

...recently consulted on five patients diagnosed with HACE in Colorado who turned out instead to have severe hyponatremia; one died.

Att vatten och drycker med låg natriumhalt i tillräckligt höga doser kan vara skadligt eller t.om. livshotande borde inte vara förvånande med en färsk fysiologikurs i bagaget. Det är välkänt i maratonsammanhanget , där Cynthia Luceros död i Boston Maraton blev en väckarklocka som har påverkat alla hälsoråd i sammanhanget efteråt -se t.ex. maratonlöparen och läkaren Tim Noakes bok & artiklar i ämnet. Vid Grand Canyons nationalpark så har man regelbundet skickat besökare till intensivvård sen 90-talet , trots att man varnar för överdrivet vätskeintag i besöksinformationen. 2015 dog ett av offren efter en dagstur. Ett ökänt exempel från en helt annan situation är Jennifer Strange , som drack ihjäl sig i en amerikansk radiostudio under en vattendrickartävling ( ”wee for Wii”) .

Du hittar en föredömligt pedagogisk artikel om grunderna i ämnet , med fler exempel , av medinprofessorn Bengt Fagrell i Läkartidningen här


Ovanstående handlar om hur man når extrem höjd på ett säkert sätt , medans ( för) god tillgång på vatten/dryck med lågt natriuminnehåll och en överdriven uppfattning om vätskeförluster på hög höjd kan driva ett riskbeteende. Det har gjorts många försök att bevisa att högt vätskeintag skyddar mot AMS , vilket har misslyckats gång på gång - se t.ex. dom evidensbaserade riktlinjerna från WMS ( http://korta.nu/wem ) . Det som återstår är att det är en dålig idé att att bli uttorkad på alla nivåer. Jag har hållt mig till Hacketts m.fl. råd om att dricka så att man kissar , med ( nästan ) normal färg .
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.