Värmetabletter Esbit?

ja, lite erfarenhet har jag. de e smidiga att ta med på en lätt tur på några dar, men gillar inte lukten plus att det går långsamt att koka upp. Känns inte effektivare än att elda med pinnar eller sprit, så blir sällan jag tar med dem.
 
fördelar är ju den lätta vikten. med esbits lättviktskök och gryta kommer man under 200gram inklusive bränsle för några uppvärmningar.

nackdelar är att det tar förbaskat lång tid. På sommaren är det lättare att få det att koka. men när det närmar sig nollan så är det nästan omöjligt, iaf om man som jag använder de små tabletterna. Kompisen som använde de större tabletterna lyckades får det att koka, men räkna med 2 st stora tabletter. en bit folie som man kan vira runt köket och grytan är ett måste för vindskydd.

vill man ha superlätt så är det nog det bästa alternativet.
 
En superlätt topmonterad brännare, en 100 gramstub och en lätt kastrull spöar skiten ur en 200gr esbit kombo.

Man lär få iaf 7-10 liter kokande vatten
 
du hamnar nog på 400gram för gaskombon...
100gram gasoltub väger 200gram med bränsle...

visst håller med, mycket effektivare kombo men dubbla vikten
 
esbit för en vecka väger mer än gas för en vecka är min erfarenhet. 100g gas räcker men esbit måste man ca 42 st stora vilket är både tyngre och mer skrymmande än gasflaskan. Färre Esbit plus pinnar körde jag för att minska vikten, men ändå inte så kul. Nu för jag 100g gas och som reserv pinnar. funkar fint.
 
Eftersom hexamin består till stor del av förening av formaldehyd som förenar sig med ammoniak så kan det bli både kväveföreningar och formaldehyd i avgaserna om det inte hinns bränna igenom perfekt - som tex. lågan kyls i förtid mot kall gryta.

Med andra ord elda välventilerat - precis som all annan eldning
 
Efter rejält försök med esbit av olika storlek och fabrikat kom vi underfull med att engelska försvarets Hexamintabletter som vägde mest, var bäst att koka på och tända eld med.

God Jul!
 
Jag använde i höstas det för första gången under några dagar i fjällen. Det funka okej, då jag bara värmde upp vatten i en 450ml kopp till te och frystorkat. Hade hela köket i min lilla kopp. Så väldigt litet och lätt var det ju. Men till annat skulle jag nog ta mitt gaskök.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.