Kallkällor i Örebro län

Hej.
Antar att du blev inspererad av Tv-programmet i går kväll, det var intressant. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med uppgifter utöver att kanske föreslå att du kontaktar länets museum och kanske hembyggdsföreningar. Lycka till med skrivandet.

Mvh Rickard

PS Går det att få en kopia på din karta över vart frippes fall ligger. Har inte varit dit ännu. DS
Om du går in på min sida här på Utsidan så har jag lagt till tre olika kartbilder med Frippes fall utmärkt.

HåkanF
 
Sixtorp har jag passerat ett antal gånger utan att lägga märke till någon källa. Kan du beskriva var?

Håkan

Du kan dels gå norrut på bergslagsleden tills du kommer till bäcken, där viker du av till vänster. Gå inte över bäcken.
Följ stigen ca 100 m så dyker källan upp.
Bävern har stökat till det rejält på denna sida så det kan vara svårt att ta sig fram.

En lättare väg är att ta första vägen till höger efter sixtorp, när du kommer fram till bäcken följer du stigen till källan. Källan ligger rakt nedanför huset.

Ett till tips. Sväng av till höger mot Velamshyttan och kör fram till bommen vid gamla sågverket och parkera (eller parkera i Sixtorp). Ni kommer att passera en vacker bergslagsgård. Fortsätt på den vägen och ni kommer hitta ett övergivet torp med brunn och pump. För 6 år sedan var vattnet klart och luktade fräscht.
 
En Gammal källa

Örgivskällan N 59° 14.713' E 014° 35.431'

Var inte drickbart när jag sist var där.

Saxat ur Geocaching.com:
Örgivskällan, f.d. hälsokälla

Hälsokällor har används sedan forntiden. En del blev särskilt berömda under 1600-1700-talen t.ex. Medevi, Porla, Loka. Många mindre källor fanns, vilka flitigt besöktes av allmogen. En sådan källa är denna Örgivskällan som särskilt utnyttjades under slutet av 1800-talet.

Här ordnade Gustava Wallbom med hälsobad. Hon värmde vatten i en stor gryta för bad men gav även gyttjebad med gyttja utifrån mossen.

Hon tog 10 öre för ett bad. Hennas bad var välbesökt om somrarna och det rapporterades att personer med gikt blivit hjälpta. Gustava och Karl bodde på Wallbomstorpet (GC150A0) ca 1 km söder om källan.
 
Du kan dels gå norrut på bergslagsleden tills du kommer till bäcken, där viker du av till vänster. Gå inte över bäcken.
Följ stigen ca 100 m så dyker källan upp.
Bävern har stökat till det rejält på denna sida så det kan vara svårt att ta sig fram.

En lättare väg är att ta första vägen till höger efter sixtorp, när du kommer fram till bäcken följer du stigen till källan. Källan ligger rakt nedanför huset.

Ett till tips. Sväng av till höger mot Velamshyttan och kör fram till bommen vid gamla sågverket och parkera (eller parkera i Sixtorp). Ni kommer att passera en vacker bergslagsgård. Fortsätt på den vägen och ni kommer hitta ett övergivet torp med brunn och pump. För 6 år sedan var vattnet klart och luktade fräscht.
Tack. Det blir besök nästa helg.
/Håkan
 
Örgivskällan N 59° 14.713' E 014° 35.431'

Var inte drickbart när jag sist var där.

Saxat ur Geocaching.com:
Örgivskällan, f.d. hälsokälla

Hälsokällor har används sedan forntiden. En del blev särskilt berömda under 1600-1700-talen t.ex. Medevi, Porla, Loka. Många mindre källor fanns, vilka flitigt besöktes av allmogen. En sådan källa är denna Örgivskällan som särskilt utnyttjades under slutet av 1800-talet.

Här ordnade Gustava Wallbom med hälsobad. Hon värmde vatten i en stor gryta för bad men gav även gyttjebad med gyttja utifrån mossen.

Hon tog 10 öre för ett bad. Hennas bad var välbesökt om somrarna och det rapporterades att personer med gikt blivit hjälpta. Gustava och Karl bodde på Wallbomstorpet (GC150A0) ca 1 km söder om källan.
Örgivskällan och dess underbara historia känner jag igen. Jag vågade mig på att dricka (2 år sedan). Smakade ok.
/Håkan
 
Vinterhagen

Gick idag på bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult, och vid vindskyddet i vinterhagen fanns det en skylt som det stod kallkälla på.
Följde skylten in i skogen kanske 100 meter tills jag kom fram till en källa.

Såg väll sisådär ut, smakade ej.
 

Bilagor

  • IMG_1848.jpg
    IMG_1848.jpg
    93.2 KB · Visningar: 383
  • IMG_1855.jpg
    IMG_1855.jpg
    93.7 KB · Visningar: 389
  • IMG_1857.jpg
    IMG_1857.jpg
    69 KB · Visningar: 380
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...