Tvättpåse som stoppar microfiberutsläpp

Fick följande svar.

"Hi Jorgen,
The independent test reports are not public yet but we will publish them as soon as they are. So far GUPPY FRIEND has been tested by 'TÜV Germany', 'German textile Institute' and 'Leitat'. We're also planning to get GUPPY FRIEND tested by The Fraunhofer Institute but that's a matter of finances ;) "

TÜV är ju hyfsat respekterat.

Det som skrämmer mig i hela kråksången är att det inte tycks vara bara fleece som är boven utan alla plastfibrer. Sitter just här och tittar på min dotters badmintonträning. Samtliga kläder här, möjligen med undantag för kalsonger/trosor och någon strumpa är ju till allra största delen av material baserat på plast. Fan inte en maskin hemma hos oss tvättas utan att microfibrer släpps ut. Möjligen kan jag till viss del påverka min familjs fotspår. Men det kommer inte att spela någon reell roll utan att myndigheter går in och förbjuder skiten. Det kommer väl knappast att ske i närtid om inte fiskar börjar dö en masse. Nä riktigt, riktigt jävla oroväckande detta. Det är ju också så att väldigt liten del av befolkningen känner till det.
 
Intressant Jörgen!

Visst är det så, plastmaterial är i nästan ALLA plagg...Man får ta sig en funderare här. Som jag skrev, iaf en stor del av min gaderob innehåller plast i någon mån.

Kanske hjälper det inte mycket att använda en sådan här påse, men det är iaf ett steg i rätt riktning. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på problemet och denna iaf temporära lösning!
 
Med det jag sa så tror jag lösningen måste sökas vid reningsverken. Det håller inte att en privatperson måste köpa påsar och eller något annat filtret. Många känner inte till problemet, andra har inte råd och ännu fler skiter i det.
 
Så är det väl. Även om det fanns inbyggt i tvättmaskinen måste det ju tömmas. Inget hindrar att man bara spolar av luddet under kranen.
 
Lite oklart hur mkt nytta som Guppy Friend gör. Se https://www.theguardian.com/sustain...d-microfiber-pollution-patagonia-guppy-friend

Patagonia är involverade i projektet och uppges ha sagt följande: “We received early prototypes [of the bag] and tested them with the UCSB researchers we had worked with on our fiber loss study. They confirmed that the bag trapped anywhere from 90-95% of fibers,” Graves says. “We brought in our material engineers and gave [Nolte and Spies] feedback on construction.” Nolte says design improvements have boosted the bag’s ability to capture fibers to 99%."

Påsen är gjord av polyamid och uppges i artikeln ovan ha en porstorlek om 50 my. Polyamind = nylon uppges avge mindre mikroplast än polyester som fleece består av. Polyester finns inblandat i många textiler som t ex i ullstrumpor blandvävar med bomull etc.

Som medveten konsument kan man påverka genom att välja material och genom att undvika att tvätta i onödan och vädra i stället, undvika handla plastpåsar kanske men väldigt mkt av det man köper kommer ju i plastförpackningar och självklart försöker man slänga dessa på ett vettigt sätt.

Naturskyddsföreningen brukar kunna ge genomtänkta råd.

Thure
 
I Stockholm har eCork använts i stället för tidigare "ifyllnadsmaterial" på konstgräsplaner men det fastnade på huden och kläder.

Thure
 
Vi fick stordatorhaveri en gång. Det var överslag på många ställen i maskinerna. Utredningen kom fram till att produktionschefen på vårt företag. Slagit sönder en kolfibertennisracket och att en unik vindriktning gjorde att i kontorsparken intill vår datorsinsug tog ca 1/3 av spridningskärnan.
Det tog på den tiden ofattbara 3 v att sanera och byta maskin samt en halv månad att få igång allt igen.
Nanofiber ställer till det. Diesel kolnanokärnorna finns i nästan varje regndroppe numera. Miljödiesel finns enbart i reklamens värld.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban W Hur stoppar Bergans microlight mot väta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...