Bojkotta Naturkompaniet

Var och provade en Osprey Xenith 105 och insåg snabbt att det var ryggsäcken jag letat efter.
Som vanligt trodde jag att ryggsäcken säkerligen var billigare på nätet hos någon annan återförsäljare men det visade sig snart att ryggan inte fanns att hitta just nu. Jag gick in på nätet och såg till min förvåning att dom plockat bort ryggsäcken från sitt lagersaldo i den aktuella butiken. Jag ringer dit och mycket riktigt, ryggsäcken hade precis sålts. Jag bestämmer mig då för att köpa den online på NK hemsida.

Jag vill köpa ryggsäcken med företagets pengar men ingenstans finns det att ange företag som köpare utan jag fick fylla i mitt eget personnummer och adress, därefter betalade jag med företagets kort. Kvittot stod i mitt namn men betalningen var gjord av företaget. Inte okej.

Jag ringer butiken och frågar om inte jag kan få ett kvitto med företagets namn då jag hämtar produkten. Går absolut inte utan de bad mig drygt att vända mig till kundtjänsten. På kundtjänsten får jag svar att det inte går för sig.
Jag frågar varför de 2015 inte har företagsförsäljning via sin hemsida och får svaret att: - Vi vill ha koll på vem som handlar våra produkter och därför är det bara juridiska personer med personnummer som kan handla online via oss.
Då svarar jag att även aktiebolag och ideella organisationer är juridiska personer. Får då svar att det handlar om att undvika bedrägerier. Men i mitt fall kunde det lika väl ha varit ett bedrägeri då kortet är någon annans.
Oavsett, killen på kundtjänsten bad mig då makulera ordern, maila in beställningen och ta det via faktura med Klarna. Det dummaste förslaget jag någonsin hört.

Jag löste det på mitt sätt i slutändan ändå men vad som skrämmer mig är att det är obligatoriskt att fylla i sitt personnummer då man handlar hos NK, något som övriga absolut inte kräver. Väljer man Klarna så hamnar personuppgifterna hos dom och inte återförsäljaren.

Nu är inte detta den första tråden i detta forum om Naturkompaniet, men jag väljer att starta en ny ändå.
Jag har tidigare aldrig handlat av Naturkompaniet, mest på grund av att de har så hutlösa priser och deras REA och outlets är rena skämtet. Idag fick jag bekräftat att Naturkompaniet har världens sämsta service och lär inte se en krona från mig någonsin. Det är på sin plats att bojkotta det företaget.

Må väl!
 
Jag hade faktisk lite problem med att Naturkompaniet inte tillåter att man har fler än ett e-postkonto. Det visade sig att jag var registrerad på en gammal e-postadress i samband med något köp. Det hade jag glömt, hade inte heller lösenordet förstås. Kunde inte återställa lösenordet heller eftersom det gick till det gamla stängda kontot. Nu löste det sig ändå genom att jag kunde återta mitt gamla konto, återställa lösenordet, logga in, och byta till min sedan flera år "vanliga e-postadress". Men deras rutin kändes inte så bra! Gamla men inaktiva konton borde inte ligga kvar och skramla i åratal, av diverse säkerhetsskäl. Dessutom fungerade inte kortbetalning så jag fick handla på faktura, till en extra kostnad av 19 kr, då jag av olika skäl inte ville vänta till dagen efter, för att se om problemet med DIBS (heter det väl?) hade löst sig.
 
Vad är problemet! Till och med jag som jobbar statligt har vid flera tillfällen handlat för företaget i mitt eget namn ibland även med eget kort. Skulle inte ens reagerat vid ett motsvarande köp som ert...
 
Rätt ska vara rätt!

Vad är problemet! Till och med jag som jobbar statligt har vid flera tillfällen handlat för företaget i mitt eget namn ibland även med eget kort. Skulle inte ens reagerat vid ett motsvarande köp som ert...

Det handlar om att jag vill bokföra köpet korrekt. Om hela Sverige kan erbjuda företag den tjänsten så bör väl NK också kunna göra det? Hur ska jag kunna dra av momsen på ett privat kvitto, köpt i mitt namn. Då köpet inte gjorts i en fysisk butik så följer inte en slipp med. Oavsett. Rent juridisk så äger inte företaget sin ryggsäck, de har bara betalat för den. Sen förstår jag att sådant kanske hamnar mellan stolarna hos staten, vet inte senast jag hörde talas om en revision hos ett statligt bolag/ myndighet.
 
haha

Ja se där ja, vilka problem man har alltså.
Men nu har du fått skriva av dig i allafall.


Fast å andra sidan man kanske skulle bojkotta utsidan för alla lustigheter som dyker upp lite titt som tätt...

/Simma lungt.
 
Bojkott av Utsidans medlemmar mot någon enskild butik eller kedja verkar knappast aktuellt med anledning av vad som hittills skrivits i tråden.

Givetvis är var och en fri att handla där det passar och ta hänsyn till servicegrad och pris.

Jag handlar ibland på Naturkompaniet då jag var flera av deras butiker på cykelavstånd.

Andra gånger blir det XXL eller Addnature eller Globetrotter.de Rosebikes.de telemark-pyreenes.com etc.

Ofta intressant att kolla lokala butiker när man är på resa.

Thure
 
Är det momsen det påverkar då? Att köpa saker privat och sedan föra över till firman för att kunna dra av moms kanske inte går, om jag kommer ihåg rätt när det gäller en enskild firma.

Vad är problemet i slutändan, det kanske är uppenbart, men det skulle vara roligt att veta.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Två ?tecken

Tycker bara jag att det är moraliskt tveksamt att regelmässigt besöka en butik för att testa en produkt och sen gå hem och köpa den i en billigare nätaffär?
Jag förutsätter oxå att du använder ryggsäcken i tjänsten eftersom du betalat med företagets pengar och dragit av momsen.


Mikael
 
Jaha då var det dags men en bojkott till. Finns det någon butik som vi får använda numera, tror jag sett liknande inlägg om de flesta av butikerna i sverige nu.
 
Jag förstår att TS är en självförsörjande friluftsförfattare. För en simpel skattesmitare skriver väl inte inlägg om bojkott?
I Sverige finns det inte så många friluftsbodar i varje stad, Stockholm undantagen. TS upprop för bojkott lär inte följas.

Men missnöjesyttringen är intressant för den säger mycket om TS.

Precis som Christan konstaterar så är det snart slut på tillåtna bodar, tur att Købehavn och kontinenten ligger nära.

Dax för middag.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...