Vilken segeljolle för rekreation?

Jag har seglat det mesta som flyter men är för den delen varken någon superduktig seglare eller kunnig om så värst mycket.
En gång i tiden seglade jag b-kanot. Kommer ihåg det som vingligt men kul.

Numer har jag ingen båt men kommer ut på havet mha andra.
Är lite sugen på att köpa en jolle tillsammans med min bror.
Planen är att skaffa något som vi kan ha kul i tillsammans men som också tillåter ensamsegling.
Den behöver inte nödvändigtvis klara ensamsegling i hård vind eller med undanvindssegel uppe men så att man kan komma ut och ta sig fram iaf.
Brodern har en triss idag och den är utdömd som för tråkig av oss båda.
Vi väger kanske 150 Kg tillsammans och är i 30-år åldern.

Några som jag tittat på är 470 och 29ér. Schyst att bara en är i sele samt att det finns rejäla undanvindssegel tycker jag.
Samt att priserna inte är hysteriska.

Är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande båtar som rekreationsbåtar?
Är det jättetrist att segla en 29ér om man väger 10 kg mer än klassregeln föreskriver?

Kanske finns det några som jag helt ignorerat?
Vi har också funderat på två lasrar istället men lasrar verkar ohemult dyra och roligare att segla ihop tror jag.
 
Har du kollat något på C och D-kanoter? Det är det som jag siktar mot att införskaffa. Då är man inte så låst vid dagsseglatser utan man kan segla längre sträckor och sova i båten. Ganska snabbgående och uppfällbar köl så man kommer in i alla små vikar. Dessutom så pass lätta att man kan ta upp dom på en trailer utan hjälp när man är färdig för dagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
federico Vilken flytväst - västkusten Segelsporter 6
Halvarsson Våtdräkt, vilken??? Segelsporter 7
annerborn Vilken katamaran? Segelsporter 11
moreno vilken GPS ska jag ha? Segelsporter 5
monarken Vilken båt? Segelsporter 9
lasseh16 Vilken GPS Segelsporter 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...